عملیات در کمپ هول پایان یافت: ۸۵ تبهکار دستگیر شدند

مرحله سوم «عملیات انسانی و امنیتی» در کمپ هول به پایان رسید. گزارش شده است که طی ۱۰ روز ۸۵ تبهکار دستگیر و سلاح‌های زیادی ضبط و یک زن ایزدی نجات یافته است.

نیروهایی که در مرحله سوم عملیات انسانی و امنیتی شرکت کردند، یک کنفرانس مطبوعاتی در کمپ هول برگزار کرده و اطلاعات مربوط به عملیات را به اشتراک گذاشتند.

در این کنفرانس ، علی الحسن، عضو اداره کل نیروهای امنیت داخلی به زبان عربی با روکن جمال، سخنگوی مرکز ارتباطات یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ)، به زبان کوردی بیانیه را قرائت کرده و اعلام کردند که عملیات پایان یافته است و اطلاعات زیر را منتشر کردند:

«ابتدا از شهدای خود رباح الاحمد، یامن شداد، محمد السعید، عبدالسلام الاحمد و همه شهدای خود که نقش مهمی در اجرای عملیات انسانی و امنیتی در کمپ هول داشتند، با احترام یاد می‌کنیم. این شهدای ما در هنگام انجام وظایف خود در رفع نیازهای عملیات، هدف پهبادهای ارتش اشغالگر ترکیه قرار گرفتند و به درجه شهادت رسیدند.

همانطور که مشخص است، نیروهای ما; نیروهای امنیت داخلی، نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) با پیشاهنگی یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) و با کمک و پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در ۲۷ ژانویه، مرحله سوم عملیات انسانی و امنیتی در کمپ هول را بر اساس وظایف امنیتی و اخلاقی و انسانی در مقابل ساکنان کمپ آغاز کردند. از سوی دیگر، این اقدام مبتنی بر اطلاعاتی است که از اعترافات برخی از اعضای هسته‌های مخفی داعش که اخیرا دستگیر شده‌اند، دریافت کرده‌ایم و در آن گفته شده است که هسته‌های آنها سعی دارند از درگیری نیروهای ما در پاسخ به حملات دولت اشغالگر ترکیه و تبهکاران وابسته به رژیم سوریه استفاده کرده و خود را سازماندهی کنند.

عملیات طبق نقشه ما پیش رفت. در آن، تمام قسمت‌های کمپ پاکسازی شد و همچنین مواد منفجره زیادی مانند مین، بمب و کمربندهای انفجاری و همچنین تونل‌هایی پیدا شد. در کنار این ها، ده‌ها هسته تبهکاران داعش و دوستانشان دستگیر شدند. تعداد سلاح‌های دست‌ساز، مهمات و مواد منفجره نشان می‌دهد که تبهکاران برای انجام فعالیت‌های داخل کمپ و تسلط بر کمپ، آمادگی‌ زیادی داشته‌اند. همچنین اهمیت آغاز مرحله سوم این عملیات امنیتی را نشان می‌دهد.

یکی از روئسای تبهکاران کشته شد

از سوی دیگر نیروهای ما توانستند به یکی از روئسای تبهکاران به نام ابوسفیان الحبی که مسئول تبهکاران داخل و خارج کمپ است برسند. این فرد مسئول سازماندهی فعالیت‌های تروریستی در داخل و خارج از کمپ بود. همزمان هسته‌های تبهکاران را هماهنگ کرده و طرح فعالیت آنها را در داخل و خارج کمپ تهیه می‌کرد. اما پس از شناسایی محل او به همراه یکی دیگر از اعضای تبهکاران کشته شد.

یک زن ایزدی نجات یافت

از سوی دیگر، یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) نقش پیشاهنگی را در این عملیات ایفا کردند و با عملیاتی ویژه یک زن ایزدی به نام کوان ایدو خُرتو که ۱۰ سال پیش توسط تبهکاران داعش در جریان حمله به روستای خود هردان در شنگال ربوده شده بود، نجات یافت.

یکی از روئسای تبهکاران که فتوا می‌داد، دستگیر شد

ایده‌های افراطی و ایدئولوژی رادیکالی که سازمان تروریستی داعش خود را با آن سازماندهی می‌کند، هنوز در کمپ ادامه دارد و به طور سیستماتیک توسعه یافته و در ذهن کودکان کاشته می‌شود. البته این نیز با هدف ایجاد نسل جدیدی انجام می‌شود که آگاهی از تبهکاران داعش را ادامه دهند. برهمین اساس بسیاری از تبهکارانی که این افکار را منتشر می‌کردند، بویژه یکی از روئسای آنها بنام ابوعبدالحمید که مستقیماً مسئول انتشار این افکار و در عین حال فتوا به کشتار و تهدید ساکنان کمپ داده بود، دستگیر شدند.

در این عملیات که به مدت ۱۰ روز به طول انجامید، نیروهای ما با انضباط و حساسیت بالایی که در آن تمام شرایط انسانی کمپ در نظر گرفته شده بود، توانستند به وظایف خود عمل کنند. همچنین طی بازرسی و پاکسازی بخش‌ها و برای موفقیت این عملیات و رفع تمامی خطرات برای ساکنین کمپ، مکان‌های امنی برای این ساکنین ساخته شد. از سوی دیگر، علیرغم درخواست مدیریت کمپ از سازمان‌های بشردوستانه برای انجام وظایف خود در تامین کمپ برای اسکان ساکنان، این سازمان‌ها به وظایف خود عمل نکردند. این نشان می‌دهد که کمک‌های مناسبی از سوی این سازمان‌ها ارائه نمی‌شود.

از سوی دیگر عدم توجه بین‌المللی و کوتاهی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در ایفای مسئولیت‌های خود در قبال این تهدید، همچنین به دوش کشیدن بار جلوگیری از گسترش این تروریسم در کمپ و کاهش فعالیت‌های تروریستی علیه ساکنان کمپ از سوی اداره خودمدیریتی و نیروهای امنیتی و نظامی، حل این مشکل را دشوارتر می‌کند.

همانطور که مشخص است عملیات ما مانع از برنامه‌ریزی تبهکاران داعش شد که می‌خواستند خود را تقویت کرده و کمپ و اطراف آن را تصرف کنند تا در داخل کمپ و اطراف آن فعالیت کنند. هدف اصلی ما ایجاد محیطی امن و آرام در کمپ بود. بازگرداندن خانواده‌های داعشی به کشورهایشان نیز موضوع مهمی است. زیرا حذف ایده‌های رادیکال آنها باعث می‌شود که کمپ به طور خاص و سوریه به طور کلی امن باشد و در عین حال جهان را از تهدیدها و ترور آنها محافظت کند.

مرحله سوم عملیات انسانی و امنیتی برای پاکسازی کمپ هول در اینجا به پایان می‌رسد، اما عملیات و فعالیت‌های ما تا زمانی که داعشی باقی نماند ادامه خواهد داشت. ما همچنین در صورت لزوم عملیات انجام خواهیم داد.

ترازنامه عملیاتی

- تعداد تبهکاران دستگیر شده: ۸۵ تبهکار و همدستان آنها.

- اسلحه ضبط شده: ۸ قبضه کلاشینکف، ۴ مین، ۲ کمربمد انفجاری، ۷ نارنجک دستی، ۲۵ چاشنی، یک راکت آرپی‌جی و تعدادی مهمات.

- مقداری تجهیزات نظامی

- مقداری مواد مخدر

- ۵ تونل تخریب شد.