م‌س‌د: انقلاب در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ معنادار شد

م‌س‌د در رابطه با سالگرد قیام قامشلو بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام داشت که عمل به امید و مطالبات تحول‌خواهی خلق‌های سوریه با دیالوگ ممکن است.

مجلس سوریه دمکراتیک (م‌س‌د) به مناسبت ۲۰مین سالگرد قیام ۱۲ مارس ۲۰۰۴ بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

در این بیانیه گفته شد: «۲۰ سال است که از قیام ۱۲ مارس می‌گذرد. این روز برعلیه نظام ستمکار و تلاش آن نظام برای ایجاد فتنه در میان خلق‌های وطن با یک برخورد اجتماعی روبرو شد. هوشمندی اجتماعی و سیاسی خلق کورد از نقشه‌های رژیم بزرگتر بود و به دام رژیم نیفتاد.

قتل‌عامی که بر علیه غیرنظامیان انجام شد را به قیامی متحول ساخت که از حلب تا به دمشق پخش شد و خلق سد ترس را شکست و فراخوان آزادی و دمکراسی و تحولات اجتماعی را داد. این قیام اولین جرقه و بنیاد انقلاب خلق‌های سوریه در برابر رژیم بود. از دریا شروع شده و موج به موج در دیگر مناطق سوریه پخش شد. بدین معنا انقلاب معنای راستین خود را از ۱۲ مارس ۲۰۰۴ گرفت و خودمدیریتی دمکراتیک را بنا کرد و برای تمام سوریه‌ای ها به یک نمونه و امید تبدیل شد.

ما شهدای قیام قامشلو و تمامی شهدای انقلاب سوریه را به یاد می‌آوریم. ما بر این مورد واقفیم که دربرابر فداکاری‌ آنان مسئولیت بزرگی بر عهده ماست و تا زمانیکه مطالبات و اهداف انقلاب و سوریه‌ای دمکراتیک و رنگارنگ و غیرمتمرکز را بنا نکنیم، عقب نخواهیم کشید.

قیام ۱۲ مارس موضع کوردی-عربی در برابر سیستم ستمکاری را متحد ساخت و آن سیستم را به عقب نشینی ناچار ساخت. رژیم نتوانست فتنه در میان خلق‌ها را عملی سازد و نتوانست از آنان سواستفاده نماید بخصوص خلق کورد و آرمان کوردستان را.

ما اعلام می‌کنیم که در برهه مبارزه صلح‌دوستانه و همبستگی خلق، بحث‌‌های رژیم را در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ شکست داد. برای همین هم ما تمام سوریه‌ای ها و جنبش‌هایشان را فرامی‌خوانیم که متحد باشند، اختلافات را به کناری نهند و برای اینکه بتوانند اصول حیات مشترک و صلح دوستانه را عملی کنند باید اتحاد داشته باشند، امیدهای خلق سوریه را با حیاتی شرافت‌مندانه و تحولات دمکراتیک عملی کنند. برای این نیز ما می‌گوییم دیالوگ سوریه‌ای-سوریه‌ای راه عمل به مطالبات تحول‌خواهانه و امیدهای خلق سوریه است.»