صالح مسلم: ترکیه از داعش در آسیای مرکزی حمایت می‌کند

صالح مسلم با بیان اینکه دولت ترکیه از داعش در آسیای مرکزی حمایت می‌کند، گفت: «سکوت در برابر داعش و ترکیه یعنی بازی با آتش، معلوم نیست که چه زمانی و کجا آتشی را برپا می‌کنند. باید مرزی برای ترکیه تعیین شود.»

پس از حملات دولت اشغالگر ترکیه به شمال و شرق سوریه، تحرکات داعش در خاورمیانه و منطقه افزایش یافت. صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) در مورد رابطه دولت ترکیه و داعش صحبت کرد.

صالح مسلم با بیان اینکه دولت‌ها از داعش به عنوان ابزاری برای منافع خود استفاده می‌کنند، گفت: «اما یکی از کشورهایی که بیشتر از داعش استفاده می‌کند ترکیه است. ترکیه برای اهداف خود، برای نابود کردن مردم کورد همیشه از داعش استفاده می‌کند. به همین دلیل داعش را به کوردستان فرستاد. در شنگال، مخمور، هولیر، کوبانی، داعش را به کوردستان فرستاد. داعش در کوبانی شکست خورد، حکومتش در دیرالزور تمام شد، اما همچنان داعش، ایدئولوژی داعش به راحتی از بین نمی‌رود، داعش هنوز وجود دارد. در گوشه و کنار وقتی نیاز می‌بینند داعش را وارد عمل می‌کنند. ترکیه در ابتدای تشکیل داعش افراد خودش را وارد داعش کرد، یکی از آنها ابومسلم ترکمن بود، یکی دیگر از آنها اهل تل عفر بود، او دستیار بغدادی بود.

ترکیه بوسیله آنها کارهای خود را انجام می‌داد. در شنگال، روژاوا و سوریه از آنها استفاده کرد. ملموس‌ترین مثال این بود که کنسولگری ترکیه در موصل به عنوان مقر داعش استفاده می‌شد. رابطه ترکیه با داعش هنوز تمام نشده است. البته ترکیه این را نمی‌گوید. او می‌گوید که ما علیه داعش می‌جنگیم، اما این درست نیست. ترکیه قطعا در حملات اخیر در ایران دست دارد. در ترکیه نیز از داعش علیه مردم کورد استفاده می‌شود. داعش همچنان در روژاوا در حال سازماندهی است. داعشی‌های اسیر شده به این موضوع اعتراف کردند. رابطه داعش و ترکیه در آخرین حمله به خوِران ثابت شده است. معلوم است از کجا به آنجا رفته‌اند، تجهیزات نظامی را چگونه به دست آورده‌اند. اطلاعات ترکیه بلافاصله وارد عمل شد. کشوری که داعش را در اختیار دارد و از آن برای اهداف خود استفاده می‌کند ترکیه است. تا زمانی که حمایت ترکیه از داعش تمام نشود، تهدید داعش پایان نخواهد یافت.»

صالح مسلم با بیان اینکه اکثر جنگجویان داعشی که به روژاوا حمله کردند از تاجیکستان، قزاقستان و افغانستان بودند، ادامه داد: «بنابراین این نشان می‌دهد که ترکیه برای آسیای مرکزی برنامه دارد. برنامه‌هایی برای گسترش در آسیای مرکزی دارد. اینگونه است. می‌خواهد در این منطقه آشفتگی ایجاد کند، در آنجا هم ترکیه از داعش حمایت می‌کند، و هم از آن صیانت می‌کند. ممکن است داعش-خراسان نامیده شود، اما ترکیه از آن حمایت می‌کند.»

صالح مسلم با اعلام اینکه در سایه داعش صلح وجود ندارد، گفت: «داعش بحران و هرج و مرج ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث مرگ مردم شود، جنگ داخلی را عمیق‌تر می‌کند، جایی که داعش وجود دارد، همیشه افول وجود دارد. فعالیت داعش در خاورمیانه خطرناک است.یعنی روزهای سیاه، طولانی خواهد بود.ترکیه از داعش برای منافع خود استفاده کرده و برای کشورهای اروپایی سیاه نمایی می‌کند. حضور داعش در یک کشور به خصوص در خاورمیانه برای همه بد است. این یک تهدید برای خلق‌های جهان است. در مبارزه ما با داعش، ما همیشه به ائتلاف بین‌المللی می‌گوییم که اگر می‌خواهید تهدید داعش را از بین ببرید، ابتدا باید حامیان داعش را متوقف کنید. آنها را از ارائه تسلیحات، پول و آموزش به داعش بازدارید، اما این نیروها بر اساس منافع خود برخورد می‌کنند و با وجود اینکه می‌دانند ترکیه حامی داعش است، ترکیه را نادیده می‌گیرند.

رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک گفت: «کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکا می‌دانند که ترکیه مستقیماً از داعش حمایت می‌کند. اعترافات داعشی های دستگیر شده در این کشورها نیز وجود دارد و کافی بود. آنها اعتراف کردند که چگونه از ترکیه عبور کرده و به روژاوا رفتند و روابط خود را با ترکیه نشان دادند. با وجود این، در مقابل دولت ترکیه سکوت کردند. سکوت دلیلی بر روابط مبتنی بر منافع مختلف است، آنها به یکدیگر در چارچوب منافع اقتصادی نگاه می‌کنند. ممکن است به ترکیه گفته باشند اجازه دهید تحت کنترل شما باشند و به کشور ما نزدیک نشوند. اگر کوردها و ارمنی‌ها را می‌کشند بگذار بکشند. ممکن است آنها چنین شرایطی را تعیین کرده باشند.

شاید کشورهای مختلف منافعی در رابطه ترکیه با داعش داشته باشند. خود ترکیه بر اساس منافع خود از داعش استفاده می‌کند. در کوردستان هودا-پار که از آن حمایت می‌کنند، خود داعش است. هودا-پار داعش کوردهاست. هر جایی که سایه‌ای از ترکیه باشد، تبهکاران داعش هم وجود دارند. باشور کوردستان را هم پر از داعش کرد. دولت عراق باید در مناطقی که ترکیه در آن حضور دارد تحقیق کند، متوجه می‌شود که بیشتر آنها داعشی هستند. به عبارت دیگر، رابطه ارگانیکی بین ترکیه و داعش وجود دارد. سکوت در برابر روابط داعش و ترکیه یعنی بازی با آتش. معلوم نیست کجا و کی آتش می‌سوزاند. یعنی باید برای ترکیه مرز تعیین شود.»

صالح مسلم در پایان سخنان خود گفت: «قتل‌عام و نسل‌کشی توسط داعش علیه مردم انجام می‌شود. شاید ترکیه به برخی کشورها می‌گوید که از داعش علیه کوردها استفاده می‌کند، اما این درست نیست، اینطور نیست. فقط این نیست، داعش تهدیدی برای همه خلق‌ها است. اگر ترکیه داعش را برای اهداف خود دوباره فعال کند، همانطور که قبلا در فرانسه، هلند، آلمان و انگلیس انفجارهایی اتفاق افتاد، این وضعیت داعش را توسعه می‌دهد. داعش مانند یک توپ آتش است. امید ما این است که همه این حقیقت را ببینند و جلوی این بازی‌های کثیف ترکیه را بگیرند.»