سازمان بهداشت جهانی باید به نقش خود در حفاظت از طبیعت و مردم عمل کند

دکتر محمد مسلم به مناسبت هفتم آوریل روز جهانی بهداشت از سازمان بهداشت جهانی و نهادهای مرتبط خواست به وظیفه خود عمل کنند و در حفاظت از طبیعت، مردم و جانداران تلاش نمایند.

۷ آوریل ۱۹۴۸ سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاسیس شد. از آن روز به بعد ۷ آوریل هر سال به عنوان روز بهداشت نامگذاری شده است. هدف از این روز حفاظت از محیط زیست، آب، مردم و طبیعت است.

به مناسبت روز جهانی بهداشت، دکتر محمد مسلم در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) در خصوص حمله ارتش اشغالگر ترکیه به گریلاهای آزادی‌بخش و تخریب طبیعت و وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جزیره امرالی صحبت کرد.

مسلم به تشکیل سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و بیان داشت که این سازمان به نقش و مأموریتی که برای آن تأسیس شده بود عمل نکرده و گفت: «رهبر آپو در سخت‌ترین شرایط در جزیره امرالی مقاومت می‌کند. همانطور که همه می‌دانند رهبر آپو دچار التهاب سینه و تنگی نفس است و نگهداری در زندانی در جزیره‌، حال نامساعد کسانی که بیماری‌های مزمن در قفسه سینه دارند را تشدید می‌کند. به همین دلیل ما نگران وضعیت سلامتی رهبرمان هستیم. در زندان امرالی و با تغییر فصل، شرایط برای بروز التهابات تنفسی بدتر می‌شود اما در مقابل این انزوا، نهادهایی که باید بر نقش خود پای بفشارند‌‌، سکوت اختیار می‌کنند.»

مسلم با اشاره به اینکه حتی در کوه‌های کوردستان نیز از سلاح‌های ممنوعه علیه گریلاهای آزادی‌بخش کورد استفاده می‌شود، ادامه داد: «این سلاح‌های ممنوعه آسیب زیادی هم به انسان‌ها و هم به طبیعت وارد می‌کنند. زمانی که از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود، سال‌ها در آن منطقه گیاهان رشد نمی‌کنند و هر چه را که هست از بین می‌برد. همه چیز از بین می‌رود و پس از گذر سالیان دراز با رشد مجدد گیاهان، سلول‌های سرطانی وارد گیاهان می‌شوند. اگر مردم یا حیوانات هم از آن گیاه بخورند، بیمار شده و بیماری‌ها در جامعه و طبیعت گسترش می‌یابد. با گسترش این حملات، دولت ترکیه در حال تبدیل شدن به دشمن طبیعت و انسانیت است.»

مسلم در پایان از نهادهای ذیربط خواست تا در راستای وظیفه خود ایفای نقش کرده و برای پایان دادن به کشتار مردم، طبیعت و گیاهان وارد عمل شوند.