عشایر عرب: لازم است حکومت و عشایر عراق دنباله‌رو نقشه‌های ترکیه نباشند

بزرگان و روسای عشایر کانتون رقا برای نتایج توافقات میان دولت اشغالگر ترکیه و حکومت عراق هشدار دادند. همچنین حکومت و بزرگان عشایر عراق را فراخواندند که دنباله‌رو نقشه‌ها و اهداف استعمارگرانه دولت اشغالگر ترکیه نباشند.

مورخ ۱۴ مارس در پایتخت عراق، بغداد، وزیر امور خارجه عراق و همکار ترکیه‌ای او و مقامات هر دو طرف با یکدیگر دیدار داشته و جلساتی برگزار کردند. در این جلسات بسیاری از مستندات و مدارک مرتبط با مسائل امنیتی، پروژه انرژی و آب مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

دولت اشغالگر ترکیه در تلاش است که از راه سازشکاری و توافق به خاک عراق وارد شود و پایگاه‌های خود را در عمق ۴۰ کیلومتری عراق ایجاد کند، درنتیجه این، تهدیدات برعلیه اقشار و خلق منطقه که تحت کنترل حکومت عراق هستند، افزایش می‌یابد.

درباره این موضوع، رئیس عشیره شبخا، محمد ترکی السوان برای آژانس «ANHA» چنین سخنانی را بیان داشت:  «هر توافق و سازش با دولت ترکیه خاک عراق و خلق‌ما را مورد تهدید قرار می‌دهد.»

السوان چنین ادامه داد: «دولت اشغالگر ترکیه از قبل هم بروی این خاک مرتکب جنایات شده است. هر جایی که آنان از آنجا عبور کنند، دیگر از آنجا خارج نمی‌شوند. ترکیه در تلاش است تا با بهانه‌ی دفاع از مرزها سازش‌هایی انجام دهد، اما هدف آنها از این اعمال اشغالکردن این خاک است.»

ترکیه هیچوقت با عراق و سوریه دوست نمی‌شود

السوان ابراز کرد: «ما به دلیل اشغالگری ترکیه بروی خاک سوریه سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری کشیدیم. توجه کنید در عفرین، گریسپی و سریکانی چه‌ کارهایی کردند. آنان این شهرها را به مکان ترور تبدیل کردند.»

السوان، خلق و عشایر عراق را فراخواند که دنباله‌رو نقشه‌ها و توافقات دولت اشغالگر ترکیه نشوند، بدلیل اینکه ترکیه هرگز با عراق و سوریه دوست نخواهد شد.

از بزرگان عشیره شبیل، عمار ال حامی، اشاره کرد که سازش و توافقاتی که دولت ترکیه با حکومت عراق انجام می‌دهد، با هدف فشار آوردن بر حکومت عراق و اشغال خاک عراق است و گفت: «گفتگوهایی با موضوعات انرژی و آب برای عمل به دیگر توافقات است و دولت عراق را مورد تهدید قرار می‌دهد.»

الحامی چنین ادامه داد: «هر توافق و سازشی که در آن نیروهای نظامی ترکیه تا عمق ۴۰ کیلومتری وارد خاک عراق شوند، عراق را مورد تهدید قرارمی‌دهد. هدف دولت ترکیه نیز تنها اشغالگری است.»

الحامی اشاره کرد که جنایات دولت اشغالگر ترکیه بروی خاک سوریه طمع آن به عراق را نیز اثبات می‌کند و بیان داشت: «ترکیه قبلا مدعی بود که دوست خلق سوریه می‌باشد، اما اکنون به اولین دشمن خلق سوریه مبدل شده‌ است.»

الحامی ابراز کرد که لازم است حکومت عراق تهدیدات در پس نقشه‌های دولت ترکیه را بخوبی دیده و بر آن واقف باشد.