شهرداری صحیح با یک جامعه سازمان‌یافته امکان‌پذیر است

بریوان عمر معاون سخنگوی اتحادیه شهرداری‌های کانتون جزیر تصریح کرد: «در شهرداری‌هایی که جامعه خود را مدیریت می‌کند علاوه بر خدمات اولیه، امکان شهرداری صحیح وجود دارد.

شهرداری در روژاوا

بریوان عمر، معاون سخنگوی اتحادیه شهرداری‌های کانتون جزیر گفت: «در شهرداری که مبتنی بر اراده خلق است، بدون نیاز به مقام بالادستی و به دور از تمرکزگرایی، به راحتی می‌توان کارها را جلو برد. به همین منظور قانون ۶۳ ماده‌ای صادر و نشان داده‌ شد که از این طریق از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.»

کمیسیون عالی انتخابات شمال و شرق سوریه در اولین جلسه خود در ۲۸ مارس اعلام کرد که انتخابات محلی شمال و شرق سوریه در ۳۰ می برگزار می‌شود. بریوان عمر معاون سخنگوی اتحادیه شهرداری‌های کانتون جزیر در مورد توسعه شهرداری‌های مردمی در شمال و شرق سوریه از سال ۲۰۱۲ صحبت کرد.

مؤسسه‌ای دولتی در دوران رژیم سابق

بریوان عمر گفت که در دوران بعث، شهرداری‌ها فقط به فعالیت‌های پاکسازی می‌پرداختند. یک نهاد رسمی دولتی بود و برای مردم در آنجا حقی قائل نبودند. بریوان عمر گفت: «شهری که کوردها در آن زندگی می‌کنند توسط مقامات دولتی عرب اداره می‌شد که اهل آن شهر نبودند. به فردی از ملیت‌های دیگر حق ابراز عقیده داده نمی‌شد. جایی برای نمایندگی مردم نبود. این نهادی بود که توسط نظام «یک ملت» اداره می‌شد. انتخابات به صورت صوری برگزار می‌شد. هیچ نماینده‌ای از زنان در شهرداری‌ها وجود نداشت. زنان فقط در مقام کارگر بودند. ما مبارزه کردیم تا تصوری را که سال‌ها در جریان بود محکوم کنیم. ما همچنان در تلاش هستیم تا این تصور را تغییر دهیم. شهرداری‌ها نه تنها محل خدمت هستند، بلکه نهادهای عمومی هستند که جامعه خود را در آنجا مدیریت می‌کند.»

اصول شهرداری خلق

بریوان عمر با بیان اینکه با انقلاب روژاوا در دسامبر ۲۰۱۲ برای اولین بار ۷ شهرداری در قامشلو تأسیس شد گفت: «با شروع بحران سوریه، سوریه‌ای که در حال تجزیه بود، منطقه ما از خدمات محروم شد. خلق‌های معتقد به دموکراسی و آزادی گرد هم آمدند و کار شهرداری را انجام دادند. یک سال بعد، در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار کنفرانس شهرداری با حضور همه مناطق و شهرهای آزاد شده برگزار شد. به این ترتیب شهرداری‌ها در این مناطق از نو بازسازی شدند و این در حالی بود که حملات ادامه داشتند.»

اولین انتخابات سه سال بعد برگزار شد

انتخابات شهرداری‌های سراسر روژاوا برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار شد. شوراهای شهرداری ایجاد و شهرداران مشترک آنها انتخاب شدند. در سال ۲۰۱۷، شهرداران مشترک با توجه به نمایندگی شورا از طریق انتخابات کمون و شورای شهر انتخاب شدند. به این ترتیب کار شهرداری در دوران انقلاب شروع شد. سیستم فعلی بر اساس انتخابات ۲۰۱۷ است. در چارچوب این نظام، شهرداری‌های ما در بحبوحه جنگ، درگیری و بحران به حیات و سازماندهی خود ادامه دادند.

هُشیاری جدید در شهرداری

بریوان عمر خاطر نشان ساخت که با اتحادیه شهرداری‌های شمال و شرق سوریه و قانون شهرداری‌های دموکراتیک که در ۷ آوریل در مجلس خلق دموکراتیک شمال و شرق سوریه تصویب شد، سیستم قدیمی را تغییر داده‌اند گفت: «سیستم جدیدی را بنیاد کرده‌ایم. سیستمی که برای ساختن آن از سال ۲۰۲۳ کار زیادی انجام شده است. با همکاران خود که در شهرداری‌ها کار می‌کنند، خیلی مفصل به بحث و تبادل نظر پرداختیم. بر اساس روشنگری‌های آنان پیش‌نویسی از مفاد مورد نظر را تقدیم مجلس خلق کردیم که در آنجا تصویب شده و تبدیل به قانون شد.»

شهرداری‌ها با این قوانین تقویت خواهند شد

بریوان عمر به اتحادیه شهرداری‌های شمال و شرق سوریه و قانون شهرداری‌های دموکراتیک اشاره کرد و بیان داشت: «شهرداری که مبتنی بر اراده خلق باشد، می‌تواند به راحتی و بدون نیاز به بالاسری، به فعالیت‌های خود بپردازد. برای اینکه مدیریت شهرداری از حالت متمرکز خارج شود، قانون ۶۳ ماده‌ای تصویب شد. در این قانون، وظایف و اختیارات شهرداری‌ها به تفصیل بیان شده است. قبلا اتحادیه شهرداری‌ها وجود نداشت. اکنون این اتحادیه با جمعی از نمایندگان شهرداری‌های مستقر در کانتون‌ها تشکیل می‌شود. به عبارت دیگر اتحادیه شهرداری‌های شمال و شرق سوریه تشکیل می‌شود. انتخابات مربوط به شهرداری با هم برگزار می‌شوند، مانند انتخابات شهرداری و انتخابات شورای شهر. دهیاری‌ها و شهرداری‌ مناطق کوچکتر، دیگر زیرمجموعه شهرداری شهر نخواهند بود. آنها قادر خواهند بود تصمیماتی را که گرفته‌اند در چارچوب جغرافیای خود اجرا کنند. به این ترتیب سیستم شفاف و کامل خواهد شد.»

خلق خود در شهرداری‌ها حضور دارند

بریوان عمر با بیان اینکه علیرغم همه تلاش‌های انجام شده هنوز مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد: «با سیستم جدید این مشکلات برطرف خواهد شد.»