تهدید داعش در کمپ هول دیده نمی‌شود

از سال ۲۰۱۹ که باخوز از دست تبهکاران داعش آزاد شد، کمپ هول به خطرناک‌ترین مکان برای شمال و شرق سوریه تبدیل شده است. اما هیچ دولت یا سازمان بین‌المللی مسئولیت این کمپ را بر عهده ندارد.

کمپ هول توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۱ در ۴۵ کیلومتری شرق حسکه تأسیس شد. این کمپ در ابتدا برای پناهندگانی که از عراق در طول جنگ خلیج فارس می‌آمدند استفاده می‌شد.

پس از دومین حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، موج عظیمی از مهاجرت به راه افتاد و کمپ هول بار دیگر به پناهگاه پناهندگان تبدیل شد. با بحران سوریه، داعش هول را اشغال کرد و از آن به عنوان مرکز خود استفاده کرد. پس از آزادسازی هول توسط نیروهای سوریه دموکراتیک در اکتبر ۲۰۱۵، آوارگان سوری از زیر فشار داعش و دولت دمشق فرار کرده و به این کمپ پناه بردند. در سال ۲۰۱۶ پس از آزادسازی موصل از دست داعش، بسیاری از آوارگان عراقی در این کمپ مستقر شدند. در همان زمان، بسیاری از خانواده‌های داعشی که دستگیر یا تسلیم شده بودند در کمپهای عین عیسی، روژ و هول مستقر شدند.

پس از استقرار خانواده‌های تبهکاران داعش در کمپ، مشکلات زیادی پیش آمد. بر این اساس بخش‌های ویژه‌ای برای خانواده‌های داعشی در این کمپ‌ها ساخته شد.

بیش از ۴۳ هزار نفر جمعیت دارد

پس از حمله دولت ترکیه به گری سپی در ۹ اکتبر ۲۰۱۹، به کمپ عین عیسی نیز حمله کرد و ده‌ها خانواده داعشی از کمپ گریختند. سپس آن افراد در کمپ هول مستقر شدند. به این ترتیب جمعیت کمپ به ۸۰ هزار نفر رسید.

به عنوان بخشی از توافقنامه خودمدیریتی با عراق، هزاران پناهنده عراقی به مناطق خود بازگشتند و این تعداد اندکی کاهش یافت. اکنون جمعیت کمپ ۴۳ هزار و ۴۷۷ نفر است. از این تعداد ۳۰ هزار نفر کودک هستند.

کمپ هول از ۶ قسمت تشکیل شده است. از این تعداد، عراقی‌ها در سه قسمت، سوری‌ها در دو قسمت و خانواده‌های داعشی از کشورهای مختلف در یک قسمت زندگی می‌کنند. خانواده‌های خارجی داعش که به عنوان مهاجر تعریف می‌شوند، از ۴۵ کشور مختلف به سوریه آمده‌اند.

برای قسمتی که زنان داعشی در کمپ هستند، یک کمپ جداگانه ساخته شد. پزشکان، بازارها و بیمارستان‌ها در این بخش متفاوت هستند. همچنین در هر قسمت رفت و آمدی وجود ندارد. بخشی به نام مهاجرت وجود دارد که تماماً از زنان و کودکان تشکیل شده است. این بخش نقش بسزایی در سازماندهی هسته‌های داعش و تربیت کودکان با تفکر داعشی دارد.

خطرناک‌ترین کمپ در منطقه

کمپ هول بزرگترین و خطرناک‌ترین کمپ در خاورمیانه است. زنان داعشی که در اینجا زندگی می‌کنند بخشی از سازمان هسته داعش هستند. کودکان کمپ با تفکر داعش تربیت می‌شوند و وقتی بزرگ شدند با کار تشکیلاتی به عنوان هسته‌های داعش عمل می‌کنند. همچنین در کمپ بسیاری از زنان با کودکان ۱۴-۱۵ ساله به صورت عقد مذهبی ازدواج می‌کنند. آنها به این ترتیب می‌گویند که می‌خواهند تعدادشان را افزایش دهند و داعش را در کمپ زنده کنند. زنان این مسئله را پنهان نمی‌کنند و اغلب آن را آشکارا می‌گویند. این را در قالب تهدید هم بیان می‌کنند.

پیش از این، تعدادی از مردان داعش در میان آوارگان وارد کمپ شده بودند. این داعشی ها می‌خواستند کمپ را به مرکز آموزشی و تشکیلاتی داعش تبدیل کنند. زنان داعش یگانی به نام «الحسبه» داعش را در کمپ تشکیل دادند و در آنجا کسانی را که استانداردهای آنها را رعایت نمی‌کنند، شکار و مجازات می‌کنند. زنانی که می‌خواهند از داعش جدا شوند و روسری مشکی به سر نمی‌کنند، توسط الحسبه تهدید می‌شوند. این سازمان یک سازمان قاتل از کودکان به ویژه در بخشی که زنان داعشی خارجی زندگی می‌کنند ایجاد کرد و اشبال الخلافه (فرزندان خلافت) را سازماندهی کرد. از سال ۲۰۱۹ ، اعدام‌های زیادی در کمپ هول انجام شده است، ده‌ها کودک و زن مورد ضرب و شتم، شکنجه و تهدید قرار گرفته‌اند. تاکنون ۱۴۶ نفر اعدام شده‌اند. در میان آنها دو دختر ۱۲ و ۱۳ ساله مصری وجود داشت. هر دو دختر را شکنجه کردند و به فاضلاب انداختند.

گامی برای امنیت کمپ

نیروهای سوریه دموکراتیک، یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زنان و نیروهای امنیت داخلی که علیه حملات دولت ترکیه به منطقه می‌جنگند، در کمپ هول نیز با داعش می‌جنگند. نیروهای امنیت داخلی ده‌ها عملیات در هول کمپ انجام دادند. در کنار این، با مشارکت نیروهای سوریه دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زنان در ۲۸ مارس ۲۰۲۱، آنها مرحله اول «عملیات امنیتی و انسانی» را آغاز کردند. در عملیاتی که در ۲ آوریل ۲۰۲۲ به پایان رسید، ۱۲۵ تبهکار داعش دستگیر شدند. مقدار زیادی مواد منفجره و تجهیزات نظامی کشف و ضبط شد. مرحله دوم این عملیات در ۲۵ آگوست 2۰۲۲ اعلام شد و به مدت ۲۴ روز به طول انجامید. فاز سوم در ۲۶ ژانویه راه اندازی شد. زیر یک چادر، یک سنگر برای جنگیدن، چهار خندق، ​​۵ مین، تعداد زیادی باتری برای تهیه مین، یک نارنجک دستی، تعداد زیادی  تجهیزات نظامی، لباس‌های داعش، چادر برای آموزش، پرچم‌های داعش که با دست آماده شده بودند، تعدادی تلفن و یک تونل پیدا شد. ۳۱ داعشی در عملیات‌های ویژه دستگیر شدند. ۲ نفر از آنها با جلیقه بمب‌گذاری دستگیر شدند.

دولت‌ها مسئولیت خود را نمی‌پذیرند

تدابیر امنیتی و مسئولیت خانواده‌های داعشی در این کمپ به طور کامل بر عهده اداره خودمدیریتی، نیروهای امنیت داخلی و نیروهای سوریه دموکراتیک گذاشته شده است. اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه سال‌ها برای تضمین حفاظت از منطقه تلاش می‌کند. از یک سو با کمپ هول و تبهکاران داعش در زندان‌ها سر و کار دارد و از سوی دیگر هدف حملات ترکیه است. سازمان ملل متحد، نیروهای بین‌المللی و هیچ دولتی مسئول این امر نیستند. به خصوص می‌دانیم که هزاران داعشی از کشورهای مختلف آمده‌اند. این کشورها تلاش جدی برای پذیرفتن  شهروندان خود انجام نداده‌اند. خانواده‌های داعشی باید به کشورهای مبدا فرستاده شوند یا در دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند. اگرچه اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه سال‌هاست که این موضوع را بیان می‌کند، اما تاکنون چنین رویکردی نشان داده نشده است. تاکنون فقط روسیه ۶۰ نفر، نیوزلند یک نفر، تاجیکستان ۳۰ خانواده و سپس ۱۰۰ نفر، قرقیزستان ۵۰ خانواده و ۱۷۲ نفر را پذیرفته‌اند .