اعتصاب و اعتراضات پرستاران و‌ کادر درمان در ایران

از اوایل ماه آوریل ۲۰۲۴، پرستاران در شهرها و استان‌های روژهلات کوردستان و ایران از جمله کرماشان، سنه، ایلام، فارس، همدان، تهران، خوزستان، مازندران، البرز، .... در اعتراض به شرایط نامساعد مالی و کاری دست به تجمع زدند.

در پی گسترش اعتراضات پرستاران و کادر درمان، آنها امروز نیز در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور تجمع و اعتراض کردند. محمدرضا ظفرقندی وزیر بهدشت در این رابطه گفت: «مجموع مطالبات پرستاران حدود ۷.۵ همت (هزار میلیارد تومان) است.» او توضیح نداد دقیقا چه زمانی پرستاران به مطالبات مالی خود از دولت خواهند رسید.

از اوایل ماه آوریل ۲۰۲۴، پرستاران در شهرها و استان‌های روژهلات کوردستان و ایران از جمله کرماشان، سنه، ایلام، فارس، همدان، تهران، خوزستان، مازندران، البرز، .... در اعتراض به شرایط نامساعد مالی و کاری دست به تجمعات پراکنده‌ای زدند؛ این روند از دو هفته پیش به صورت موج جدیدی از اعتصابات و تجمعات اعتراضی تشدید شده است. پرستاران در این اعتصابات و تجمع‌های اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. معترضان در اعتراضات خود در برخی شهرها شعار دادند: «تورم دلاری، حقوق ما ریالی»، «با کرونا جنگیدیم، حمایتی ندیدیم» و «مسئول بی‌کفایت، استعفا استعفا». این اعتصابات اساسا در اعتراض به فشار کار، توهین و تهدید، پایین بودن پایه حقوق، اضافه‌کاری‌های ارزان و اجباری، معوقات دستمزدی و اجرای نامناسب قانون تعرفه گذاری صورت گرفته است. برخی از آنها گفتند تا زمانی که به خواسته‌های‌شان رسیدگی نشود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

احمد نجاتیان رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره آخرین وضعیت رسیدگی به خواسته‌ها و مشکلات پرستاران گفت: «امیدواریم با صدور مجوز استخدام ۲۵ هزار پرستار در روزهای آینده، در کوتاه‌مدت فشار کاری از روی دوش پرستاران برداشته شود.» وی با بیان اینکه به‌طور کلی سطح حقوق و دستمزد پرستاران پایین است، نیروی پرستاری کم است و اضافه‌کار اجباری داریم؛ این‌ها مسائلی است که باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود. رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد:  «سه ماه کارانه‌ها را پرداخت کردند البته عدد کارانه‌ها عدد درستی نیست و خیلی شفاف نیست اما بخشی از مطالبات در حال پرداخت است.» نجاتیان با اشاره به شفاف نبودن فرمول پرداخت تعرفه‌های پرستاری و ارایه پیشنهاداتی در این باره، ورود وزیر بهداشت به آن و تعیین تکلیف سریع موضوع را خواستار شد.‌ نجاتیان همچنین با بیان اینکه تعرفه‌های پرستاری با تاخیر پرداخت می‌شود، توضیح داد: «بررسی‌ها بیانگر این است که به طور متوسط ۸ ماه معوقه داریم.»