گزارش ماهانه حقوق بشر مهر ۱۴۰۳: نقض حقوق در روژهلات کوردستان و ایران ادامه دارد

شبکه حقوق بشر کوردستان با انتشار گزارش ماهانه (مهر ماه ۱۴۰۳) نقض حقوق بشر در روژهلات کوردستان از تداوم نقض حقوق شهروندان کورد در روژهلات کوردستان و دیگر مناطق ایران از سوی نیروهای دولت ایران خبر داد.

شبکه حقوق بشر کوردستان که با وجود امکانات محدود و موانع موجود، هر ماه گزارشی از موارد نقض حقوق بشر در روژهلات کوردستان و نقض حقوق شهروندان کورد در دیگر مناطق و شهرهای ایران تهیه می‌کند، در گزارش مهر ماه ۱۴۰۳ نیز آمار و اطلاعاتی راجع به نواقض حقوق بشر تجربه شده در روژهلات کوردستان و ایران پرداخته است.

آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان در مهر ۱۴۰۳ به شرح زیر آمده است؛

«کولبران

طارق نظری، حسین کمالیان و سیامند حسن‌پور، سه کولبر اهل شهرهای ثلاث باوجانی، پیرانشار و سردشت در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و سقوط از ارتفاع حین تعقیب و گریز توسط این نیروها در مناطق مرزی نوسود در استان کرماشان و پیرانشار و سردشت استان اورمیه کشته شدند.

همچنین چهار کولبر نیز در اثر ضرب و شتم و تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی بانه استان سنه و پیرانسار استان اورمیه زخمی شدند.

اعدام

دست‌کم ۱۰ زندانی که پیشتر به اتهام‌های مربوط به 'مواد مخدر' و 'قتل عمد' به اعدام محکوم شده بودند در زندا‌ن‌های کرماشان، قزلحصار کرج، همدان و اورمیه اعدام شدند.

صدور حکم

دست‌کم برای ۱۴ شهروند و فعال کورد از سوی دادگاه‌های تجدید نظر، انقلاب اسلامی و کیفری در شهرهای تهران، سنه، بوکان، مریوان، اشنویه و مهاباد به اتهام‌های سیاسی، احکام حبس تعلیقی و تعزیزی صادر شده است.

بازداشت‌ها

دست‌کم ۱۳ شهروند و فعال مدنی کورد در شهرهای مختلف استان‌های کرماشان، سنه و اورمیه به اتهام‌های سیاسی توسط نهادهای امنیتی و قضایی بازداشت شدند. یک نفر از افراد بازداشت شده برای اجرای حکم حبس به زندان مرکزی اورمیه منتقل شد. دو نفر از افراد بازداشت شده با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند. همچنین دو فعال دیگر نیز پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند اما از سرنوشت برخی از افراد بازداشت شده همچنان اطلاعی در دست نیست.

قتل کاسبکاران

در تاریخ ۱۳ مهر ماموران دایره مبارزه با قاچاق کالای نیروی انتظامی در جاده بوکان به مهاباد خودروی یوسف دشتی، کاسبکار ۳۸ ساله کورد را به ظن حمل کالا قاچاق مورد تعقیب و گریز و تیراندازی قرار دادند. به علت زخمی شدن این راننده، خودروی او واژگون و این کاسبکار کشته شد.

قتل شهروندان

در تاریخ ۱۷ مهر مهرشاد الماسی، جوان ۲۰ ساله اهل کرماشان که به شغل دست‌فروشی مشغول بود، در حوالی میدان طاق‌بستان این شهر در اثر تیراندازی نیروهای پلیس کشته شد.

وضعیت زندانیان سیاسی

قرار بازداشت سلام سلطانی و امیر فقه، دو شهروند اهل روستای 'خورنج' شهرستان پیرانشار استان اورمیه که به صورت بلاتکلیف در زندان نقده به سر می‌برند مجددا به مدت یک ماه تمدید شد.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کورد محکوم به حبس ابد که هفدهمین سال حبس خود در زندان مرکزی یزد را می‌گذراند‌، با دستور وزارت اطلاعات از حق ملاقات با خانواده محروم شده است.  وی از چهار سال پیش به دنبال انتقال به زندان یزد تاکنون یک بار موفق به انجام ملاقات با خانواده‌اش شده است. همچنین این زندانی سیاسی به دنبال ادامه درد شدید در ناحیه پهلوی سمت راست برای انجام سی‌تی اسکن به بیمارستان فرخی یزد منتقل و ماموران زندان و پرسنل این بیمارستان علی‌رغم اعتراض وی، او را مجبور کرده‌اند که با دست‌بند و پابند این آزمایش را انجام دهد.

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی کورد اهل سنت و از بازداشت شدگان خیزش ژن ژیان آزادی در بوکان، از زندان مرکزی اورمیه به زندان مرکزی سنه منتقل شد. این زندانی سیاسی در چند ماه گذشته به دلیل سکونت خانواده‌اش در سنه خواستار انتقال خود به زندان مرکزی این شهر شده بود.

در تاریخ ۱۴ مهر دومین جلسه دادگاه وریشه مرادی، عضو جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اتهام 'بغی' از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) برگزار شد. این زندانی سیاسی از روز ۱۹ مهر ۱۴۰۳ (۱۰ اکتبر) همزمان با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

دارا رشیدی، زندانی سیاسی اهل سردشت که محکومیت ۷ سال و ۶ ماه حبس خود را در زندان مرکزی اورمیه سپری می‌کند، از اوایل مهر به دستور رئیس زندان به بند امن منتقل و تاکنون از حق ملاقات با خانواده محروم است.

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی اهل ایلام و ساکن تهران که محکومیت ۳ سال و ۸ ماه حبس خود را در زندان قزلحصار کرج سپری می‌کند، با فشار نهادهای امنیتی با پرونده‌سازی جدید در زندان مواجه شده و روز چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ جلسه بازپرسی وی به اتهام‌های 'تبلیغ علیه نظام' و 'نشراکاذیب' در شعبه اول بازپرسی ناحیه یک دادسرای عمومی و انقلاب کرج برگزار شد.

وضعیت زندانیان جرائم عمومی

هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع عضو در تاریخ ۶ مهر ۱۴۰۳ پس از ضرب و شتم توسط ماموران زندان مرکزی اورمیه به دستور مسئولین این زندان با دست‌بند و پابند به سلول انفرادی منتقل شد.

فردین و فرهاد آقازاده، دو برادر زندانی اهل اورمیه، به دنبال شکنجه شدن توسط ماموران زندان و انتقال به سلول انفرادی زندان مرکزی اورمیه اقدام به خودکشی کردند.

موارد دیگر

شامگاه ٢٣ مهر ١٤٠٣، نیروهای امنیتی به ‌دنبال حک واژه 'شهید' و شعری کوردی بر سنگ مزار شیخ آزاد شهابی، به خانقاه 'راه آزادی' در سقز یورش بردند و تعدادی از اعضای خانواده شیخ آزاد و دراویش خانقاه را مورد ضرب‌ و شتم قرار دادند. شیخ آزاد شهابی از چهره‌های مطرح تصوف در کوردستان در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۳ به ‌همراه دو شهروند به ‌نام‌های پیمان محمدی و پرویز رحیم‌ پناه در خانقاه 'راه آزادی' در شهر سقز با تیراندازی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.»