نیروهای دولت ایران ۸ کنشگر محیط‌زیست را در کرماشان بازداشت کردند

گزارش‌ها حاکی از بازداشت و دستگیری ۸ کنشگر مدنی و محیط‌زیستی کورد در گیلانغرب استان کرماشان از سوی نیروهای دولت ایران است.

براساس گزارش‌های رسیدە،‌ مشخص شد که ٨ کنشگر مدنی و محیط‌زیستی کورد در گیلانغرب به نام‌های ماریا خانی، محسن اسفندیاری، آرش الفتی، جهانگیر آزادی، لطف‌الله پرویز، حمیدرضا رحیمیان، سلمان پرهان، محمد پرویز ۱۰ روز قبل از سوی نیروهای امنیتی دولت ایران بازداشت و خانواده آنها اطلاع دقیقی از مکان نگهداری آنها ندارند.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دولت ایران با وارد کردن اتهامات واهی علیە این افراد، در تلاش هستند تا فعالیتهای این کنشگران مدنی و محیط‌زیستی را به هتک حرمت علیه مردم و مقامات، و ارتباط با احزاب مخالف و سرویسهای اطلاعاتی خارجی ربط دهند و علیە آنان اقدام بە پروندەسازی نماید. همچنین در این رابطه علیه کنشگران سیاسی اهل گیلانغرب و ساکن خارج از کشور نیز پرونده‌سازی‌های صورت گرفته است.

این افراد از همکاران کمپین جمع‌آوری امضا تحت عنوان کمپین «نجات زاگروس» بوده‌اند و شرکت فعالی در کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های اخیر جنگلهای منطقه داشته‌اند.

لازم بە ذکر است کە حساسیت نسبت بە کنشگران مدنی این شهر، بە دنبال مراسم نوروز سال جاری که با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر برگزار گردید، شدت گرفته است.

مصادف شدن ایام دستگیری این کنشگران محیط‌زیستی در آستانه روز سوم شهریور، ششمین سالگرد روز شهدای محیط‌زیست و افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در روژهلات کوردستان جلب توجه می‌کند.