وریشه مرادی ۱۲ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت سلامتی وی رو به وخامت است

وریشه مرادی که بیش از ۱۴ ماه است در زندان اوین تهران، پایتخت ایران زندانی است، ۱۲ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

وریشه مرادی، عضو جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) متهم به «قیام»، اتهامی سیستماتیک و خودسرانه دولت ایران، بیش از ۱۴ ماه است که در زندان اوین زندانی است.

وریشه مرادی در تاریخ ۱ اوت ۲۰۲۳ توسط «سپاه پاسداران» در شهر سنه ربوده شد و پس از دو هفته بازداشت زندانی شد. وریشه مرادی که به زندان اوین منتقل شده بود با احتمال مجازات اعدام محاکمه می‌شود.

شبکه حقوق بشر روژهلات کوردستان با انتشار گزارشی از وضعیت سلامتی وریشه مرادی گفته که وریشه مرادی توصیه‌های پزشکان را برای معاینه و سرم رد کرده است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که مقاومت وریشه مرادی از نظر سلامت به نقطه پرخطری رسیده است.

وریشه مرادی در نامه‌ای که اندکی پس از شروع اعتصاب غذای خود به رادیو زمانه ارسال کرد، اظهار داشت که اعتصاب وی در مورد مطالبات شخصی نیست، بلکه جستجوی آزادی و عدالت است.

او در نامه خود می‌گوید: «تصمیم گرفته‌ام در روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، اعتصاب غذا را آغاز کنم. هدف من جلب توجه به آزار مدافعان آزادی است. ما در برابر قتل‌ها و اعدام‌هایی که هر روز زیر نقاب اسلام سیاسی انجام می‌شود، ایستاده‌ایم. اجازه ندهید جنگ مسائل اجتماعی را تحت الشعاع قرار دهد. اعتصاب غذای من برای رساندن صدای کمپین‌ها و تلاش‌های بین‌المللی علیه اعدام و قتل‌ها است.»

جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) در خصوص اعتصاب وریشه مرادی بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «رفیق ما وریشه مرادی صدای زنانی است که در برابر ظلم به جامعه و به ویژه رژیم اسلامی ایران مقاومت می‌کنند. ما از همه مدافعان آزادی و جامعه جهانی می‌خواهیم که در کنار این مقاومت بایستند و از وریشه مرادی حمایت کنند. به سرپوش‌گذاری بر جنایات رژیم اسلامی ایران در خارج از کشور اجازه ندهید.»

کژار تاکید کرد که اعتصاب وریشه مرادی نه تنها صدای او، بلکه صدای همه زنان آزادی‌خواه و عدالت‌خواه در ایران و روژهلات کوردستان است.