۸ مارس در فرانسه: ما با ژن، ژیان، آزادی به سوی انقلاب حرکت می‌کنیم

در کنشی که با پیشگامی ت‌ژک-ف در بسیاری از نقاط برگزار شد اعلام شد که مبارزه در کوردستان با پیشاهنگی زنان به انقلاب امید تمام زنان مبدل شده است.

به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش در ۱۶۰ مرکز فرانسه کنش‌هایی انجام گرفت. با فراخوان کلکتیو فمنیست «Un Jour Sans Nous» کنش‌های اعتراضی برای یک روز انجام شد و نظام مردسالاری ارزیابی شد. در این کنش پیام، «تا رسیدن به آزادی زنان این مبارزه ادامه دارد» ، داده شد.

مارسیلیا

زنان کورد روز گذشته در مارسیلیا اسامی زنان انقلابی را در خیابان‌ها برافراشته بودند و با گوش دادن به آهنگ‌، کنش را آغاز نمودند. با پیشاهنگی مجلس زنان آرین میرکان از منطقه سانبیر تا ساختمان نمایندگی راهپیمایی کردند.

زنان در زیر باران شدید با شور و هیجان به راهپیمایی ادامه دادند. آنها جلیقه‌هایی با پیام آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بر تن داشتند و توجه‌ها را به انزوای ۲۵ ساله معطوف داشتند. زنان کورد با سردادن شعار «ژن ژیان آزادی» تا نایلوس راهپیمایی کردند و در آنجا با زنان فرانسوی به هم پیوستند و با هم تا ساختمان نمایندگی راهپیمایی کردند و در تجمع خود، مطالبات مشترک را بیان داشتند.

پاریس

با فراخوان ۷۰ نهاد زنان، اعضای فمنیست‌ها، سندیکا و احزاب سیاسی در پلاس گمباتا دور هم جمع شدند و ساعت ۱۴:۰۰ راهپیمایی را آغاز کردند. جنبش زنان کورد در فرانسه (ت‌ژک-ف) در این راهپیمایی جلوداری می‌کرد.

تابلوهایی با نوشتار «ژن ژیان آزادی» و تصاویر سکینه جانسیز، فیدان دوغان، لیلا شایلمز و امینه کارا که در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ و ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ در پاریس به قتل رسیدند. در راهپیمایی شعار «ژن ژیان آزادی» به زبان فرانسوی و ترکی سرداده شد. در بیانیه‌ای که در راهپیمایی خوانده شد، اعلام شد که خشونت بر علیه زنان، استثمار رنج زنان و جنایات نفرت‌انگیز در برابر زنان بدون سلطه‌ورزی-دولت امکان ادامه ندارند و لازم است آنها با یکدیگر به رهیافت برسند.

در سخنرانی‌ها اشاره شد که بیش از هر کسی زنان و کودکان متضرر شده و آسیب می‌بینند و ابراز شد که زنان کورد برعلیه سلطه‌گری-دولت و سیستم مردسالاری با مبارزه‌ای عظیم در خاورمیانه کنفدرالیسم دمکراتیک را بنا نهند.

استراسبورگ

راهپیمایی با فراخوان ۲۵ نهاد زنان، اعضای فمنیست، سندیکا و احزاب سیاسی و ابتکار عمل زنان زین در پلای کلبر در ساعت ۱۴:۰۰ آغاز شد.

عضو ابتکار عمل زنان زین مرتبط با ت‌ژک-ف برای راهپیمایی جلوداری می‌کرد و تابلوهایی با زبان‌های فرانسوی و با پیام «ما با ژن ژیان آزادی به سوی انقلاب راهپیمایی می‌کنیم» را در کنار تصاویر شهدا جای دادند.

در این راهپیمایی کنشگران ابتکار عمل زنان زین با بروشورهای با محتوای تاریخ انقلاب زنان کورد و مبارزه آزادی، ژنئولوژی و نقش رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان  در انقلاب زنان، که تدارک دیده شده بود در میان حاضرین پخش شد. در این راهپیمایی تمام زنان به زبانهای فرانسوی و کوردی شعار «ژن ژیان آزادی» را سر دادند. در راهپیمایی و تجمع اشاره شد که مبارزه آزادی زنان یقینا بر ضد سلطه‌گری مرد-دولت و سیستم مردسالار، پیروز خواهد شد. این سخنرانی‌ها در مقابل کاخ عدالت به پایان رسید.

مولهوس

تجمع در شهر مولهوس فرانسه در ساعت ۱۷:۰۰ در پلاس دلا بورس آغاز شد. زنان با فراخوان، کلکتیو فمنیست و ابتکار عمل سما یوجه گردهم آمدند و با شعار «ژن ژیان آزادی» توجه‌ها را به مبارزه مشترک معطوف داشتند. قبل از راهپیمایی نهادهای داخل کلتکتیو بیانیه‌ای دادند. هنرمند ظریفه زرین آهنگ خود درمورد شهدای پاریس را اجرا کرد.

زمانیکه راهپیمایی آغاز شد، بی‌وقفه شعار «خیابان‌ها از‌آن ماست» و «ژن ژیان آزادی» سرداده شد. تجمع و راهپیمایی که توجه‌ها را به اهمیت اتحاد زنان معطوف داشت، با شعارهای مشترک به پایان رسید.