ابتکار عمل زنان خاورمیانه

بشری علی عضو ابتکار عمل زنان خاورمیانه اعلام نمود که با ایجاد ابتکار عمل زنان خاورمیانه، بذرهای مبارزه را کاشته و فلسفه اوجالان در مبارزه زنان صفحه جدید را در تاریخ برای خود باز کرده است.

زنان خاورمیانه در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ برای شروع دور جدیدی از مبارزات خود فعالیتهای جدیدی را آغاز کردند. برای دستیابی به امنیت و صلح، در مقابله با اشغالگری و قتلعام زنان ابتکار عمل جدیدی برای مبارزه ایجاد کردند. در این سازمان چتر، ۱۱ سازمان از  ۹ کشور از خاورمیانه جای می‌گیرند. از مناطق شمال-شرق سوریه، سه زن در این سازمان حضور دارند. هدف از تاسیس ابتکار عمل زنان، اینست که در وهله نخست جرایم مرتکب شده علیه زنان در ترکیه و دیگر کشورهای خاورمیانه مستند شوند.

سازمانها و نهادهای مختلف زنان که در این ابتکار عمل حضور می‌یابند به قرار زیر است: جنبش زنان آزاد TJA ، جمعیت زنان لبنان، کمیته زنان حزب داشناک در لبنان، کمیته زنان صلح و امنیت اتحاد تونس و آفریقا؛ جمعیت زنان عراق، شاخه زنان حزب زحمتکشان جنوب کوردستان، شورای رهبری سازمان زنان جدید مصر و شبکه حمایت از صلح زنان لیبی.

فشار و سرکوب علیه زنان

بشری علی دبیر سازمان زنان لبنان و عضو ابتکار عمل زنان خاورمیانه، در رابطه با مبارزات زنان در خاورمیانه اعلام نمود که به دلیل غنای منابع زیر زمینی و روزمینی منطقه خاورمیانه، جنگ همواره در این منطقه حضور داشته است، از طریق این جنگ‌ها تلاش می‌شود که جوامع مختلف در خاورمیانه را نابود کنند. بشری علی در این رابطه اظهار داشت تمامی رژیمهای دینی در منطقه به سرکوب زنان دست می‌زنند و فتاوایی را علیه زنان صادر کرده و همواره می‌خواهند که مانع از ایجاد مقاومت تحولات از سوی زنان در منطقه شوند.

بهار عربی نه، بلکه بهار خلق‌ها

بشری علی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقاومت ده ساله اخیر در خاورمیانه اظهار داشت: نام این مقاومت و خیزش نه بهار عربی، بلکه بهار خلق‌هاست. در کشورهای خاورمیانه نیز پیشاهنگان این انقلاب و خیزش زنان پیشاهنگان این قیام محسوب می‌شوند. زنان با حضور خود در این انقلاب، برای عدالت، برابری و حیاتی آزاد جان خود را فدا کردند و مقاومت‌های بی‌نظیری را از خود نشان دادند. در جریان ده سال اخیر زنان به اتحاد و سازماندهی مشترکی دست نیافتند. لازم است که مبارزه زنان متحد شده و به نتیجه دست پیدا کند. لازم است که مانند تن، مانند یک ارگان موجودیتی واحد پیدا کند. مبارزه زنان برای دستیابی به نتیجه باید از این مسیر حرکت کند. و چون به این نتیجه دست نیافته است، لازم است این مبارزه همچنان ادامه پیدا کند. لازم است بر اساس روح این دوره از مبارزه قدم برداشته شود.

انقلاب روژآوا سطح مبارزه را اعتلا بخشیده است

بشری علی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که انقلاب زنان در روژآوای کوردستان بر مبارزات زنان در کشورهای همسایه نیز تاثیر گذار بوده است و مبارزات آنان را به بالاترین سطح ارتقا داده است. مبارزه مقاومت در کوبانی هم بر مبارزه زنان و هم بر مبارزه برای آزادی تاثیر گذار بوده و صفحه جدیدی را در تاریخ رقم زده است.

لازم است که ما در مقابله با قتلعام و کشتار زنان، به صورت مشترک و متحد جبهه گرفته و مبارزه خود را علیه ذهنیت پدرسالاری ۵ هزار ساله به پیروزی رسانیم. ما باید در مقابله با حملات از خود دفاع کرده و لازم است در این مسیر، زنان هیچ مرزی را به رسمیت نشناسند. حمله به عفرین و شنگال همزمان به معنای حمله به آزادی زنان است. در این حملات است که تصمیم گرفته می‌شود مبارزات زنان خاتمه یابد. اما آنها سرانجام با شکست مواجه می‌شوند.

بذر اتحاد کاشته شده است

بشری علی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در مقابله با هر گونه حمله‌ای، ابتکار عمل زنان را ایجاد کرده‌اند. شاید به نظر برخی ایجاد این ابتکار عمل زود هنگام بوده باشد، اما هدف ما در وهله نخست کاشت بذرهای اتحاد و مبارزه مشترک زنان بوده است. بشری علی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سده بیست و یکم به سده زنان تبدیل خواهد شد؛ این سده باید سده آزادی زنان باشد.

فلسفه اوجالان صفحه‌ای جدید را در تاریخ گشوده است

بشری علی در خاتمه سخنان خود با اشاره به تاثیرات جدی فلسفه اوجالان در رابطه با زنان در خاورمیانه اظهار داشت: اگر افکار و اندیشه‌های آقای اوجالان وجود نداشتند، مبارزات زنان نیز حضوری جدی نمی‌داشت. فلسفه اوجالان سیستم سرمایه‌داری را با اختلال مواجه کرده است. فلسفه اوجالان در خاورمیانه راه را بر مبارزه جدیدی گشوده است. در خاورمیانه فلسفه وی به آلترناتیف تیدیل شده است. نه فقط برای زنان کورد، بلکه برای تمامی زنان جهان می‌توان گفت این مسئله صحت دارد.

بشری علی سخنان خود را با این اشاره به ۲۵ نوامبر خاتمه داده و گفت: درخواست می‌کنیم که ۲۵ نوامبر روز مبارزه علیه خشونت بر زنان، به مناسبتی  برای اتحاد مبارزه مشترک زنان تبدیل شود.

منبع: MA