احضار و تشکیل پرونده قضایی برای ۵ عضو گروه موسیقی زنان گلاریس در کرماشان

برای پنج عضو گروه موسیقی زنان گلاریس به دلیل اجرای مشترک با خواننده زن و انتشار کلیپ‌های این اجرا در فضای مجازی، در یکی از شعب بازپرسی دادسرای اسلامی کرماشان پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان در یکی از شعب بازپرسی دادسرای رژیم اشغالگر ایران در شهر کرماشان ۵ عضو گروه موسیقی زنان گلاریس پرونده قضایی تشکیل شده است. اعضای این گروه پیشتر با احضار به "پلیس امنیت" کرماشان مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

یک منبع مطلع در کرماشان با تایید این خبر گفته است: "سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل الهام یزدانی‌پور سرپرست گروه موسیقی گلاریس به همراه ۴ عضو دیگر این گروه به نام‌های سمیرا فرحناکی، نسترن یزدانی‌پور، نازنین اتابکی و ملیحه مرادی با حضور در یکی از شعب بازپرسی دادسرای کرماشان به دلیل اجرای مشترک با یک خواننده زن مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند."

به گفته این منبع تمامی اعضای این گروه موسیقی زنان پیش از حضور در شعبه بازپرسی، حدود یک ماه پیش بعد از انتشار کلیپی از این گروه به مناسبت شب یلدا در دو نوبت به صورت تلفنی به “پلیس امنیت اخلاقی” کرماشان احضار و پس از انجام مراحل بازجویی و بازپرسی مجبور به سپردن تعهد کتبی مبنی بر عدم استفاده از خوانندگان زن در برنامه‌ها و کلیپ‌های خود شده‌اند.

'زنان تسلیم سیاست‌های جنسیت‌زده جمهوری اسلامی نمی‌شوند'

دکتر فاطمه کریمی، مدیر شبکه حقوق بشر کوردستان درباره ممنوعیت آوازخوانی زنان و محدودیت‌های موجود در ایران برای فعالیت زنان در حوزه هنر و موسیقی می‌گوید: "علاوه بر موانع عرفی و هنجاری جامعه که سد محکمی است در برابر آواز خوانی و روی آوردن زنان به موسیقی، قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی مانع اصلی‌تر و جدی‌تر بر سر راه زنان در این عرصه است. طبق قوانین ایران، کنسرت خوانندگان زن به صورت تک خوانی فقط برای زنان و به صورت همخوانی با مردان در کنسرت‌های عمومی مجاز است. هرچند مجوز صدور اجرای کنسرت زنان خواننده برای زنان در شهرهایی غیر از تهران با محدودیت‌ها و موانع بسیار بیشتری همراه است."

این پژوهشگر حوزه زنان در ادامه با اشاره به این‌که وزارات ارشاد مسئول نظارت بر تولیدات هنری و موسیقی است، احضار اعضای گروه گلاریس توسط پلیس امنیت اخلاقی را در راستای حساسیت حکومت روی فعالیت‌های هنری و تلاش برای جلوگیری از خوانندگی زنان دانست و افزود: “مسئولان جمهوری اسلامی با اعمال قوانین نانوشته و استناد به فتوای مراجع تقلید شیعه می‌خواهند مانع از اجرای تک‌خوانی زنان و فعالیت‌های هنری آنها در قالب اجرای کنسرت و تولید کلیپ شوند. با این حال٬ برخی زنان نه تسلیم عرف‌های اجتماعی مردمحور شده‌اند و نه تسلیم سیاست‌های جنسیت‌زده جمهوری اسلامی و علیرغم موانع مختلف وارد عرصه خوانندگی شده‌اند. تعداد این زنان در سال‌های اخیر به خصوص در کوردستان افزایش پیدا کرده است.”

شایان ذکر است که گروه موسیقی زنان گلاریس در سال ۱۳۹۶ در شهر کرماشان تاسیس شده است و تا کنون اجراهای مختلفی در شهرهای مختلف و همچنین اقلیم کوردستان عراق داشته‌اند. سال گذشته گلاریس دعوت یکی از شبکه‌های تلویزیونی رژیم اشغالگر ترک برای اجرای برنامه را به دلیل همزمانی با حمله اشغالگرانه ارتش ترک به روژئاوا و شمال سوریه را رد کرد.