انجمن دوران زن: ما مبارزه با دولت مردسالار را گسترش خواهیم داد

انجمن دوران زن با محکوم کردن بازداشت زنان در عملیات‌های نسل‌کشی سیاسی این پیام را داد: «ما مبارزه با خشونت مردانه-دولتی را گسترش خواهیم داد.»

انجمن دوران زن، در مورد بازداشت بسیاری از زنان از جمله رئیس انجمن، دیلک باشالان، فعالان جنبش زنان آزاد (ت‌ژا)، مادران صلح، هنرمندان مرکز فرهنگی بین‌النهرین (م‌ک‌م) و مدیران حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی)، یک کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان انجمن در بی‌اوغلو برگزار کرد. در این نشست نمایندگان تشکل‌های زنان، وکلا و بسیاری از زنان حضور داشتند.

بیانیه به زبان کوردی توسط بریوان ساروهان عضو انجمن و به زبان ترکی توسط وکیل انجمن اَسرا بیبَر خوانده شد.

"قانون دشمن در مورد زنان کورد اعمال می‌شود"

در این بیانیه آمده است که قوه قضاییه استقلال خود را از دست داده و با دولت مردسالار «همدست» شده است و آمده: «دیلک باشالان، رئیس انجمن ما، مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، که تاکنون سال‌ها تلاش برای اطمینان از دسترسی زنان کورد ساکن استانبول به مکانیسم‌هایی برای مبارزه با خشونت علیه زنان، نقش فعالی در مبارزات زنان کورد ایفا کرده است. بازداشت رفقای ما از اعضای ت‌ژآ و زنانی که برای حقوق فرهنگی زنان کورد در مرکز فرهنگی بین‌النهرین کار می‌کنند، تلاشی آشکار برای سرکوب کردن مبارزه در برابر نقض‌های مختلف حقوق بشری است که زنان کورد در معرض آن قرار دارند.»

در این بیانیه تاکید شده است که مبارزه با خشونت فزاینده مردسالار علیه زنان گسترش خواهد یافت و گفته شد: «در حالی که برای محافظت از دستاوردهایی که در نتیجه مبارزه طولانی مدت خود به دست آورده‌ایم، برای اجرای سیاست‌های برابری‌خواه و برای جهانی بدون جنگ و استثمار تلاش می‌کنیم، دائماً با حملات و فشارهای ذهنیت و دولت مردسالار روبه‌رو می‌شویم. با کیفرخواست‌هایی که تقریباً کپی همدیگر هستند و با دلایل بازداشت بدون شواهد ملموس، تلاش می‌کنند که مکانیسم‌های قانونی را به ابزاری برای ترساندن و سرکوب همه کسانی تبدیل کنند که در حال مبارزه هستند. حکومتی که قصد دارد با یک سیاست آگاهانه مانع از مبارزه فمینیستی ما شود، حملات خود را علیه زنان افزایش و تشدید می‌کند.»

در این بیانیه به محدودیت ۲۴ ساعته حق داشتن وکیل برای زنان بازداشتی و دستور محرمانه بودن پرونده و اینکه این عملیات قبل از انتخابات محلی انجام شد، اشاره شده است.

در بیانیه همچنین آمده است: «در ترکیه روندی وجود دارد که در آن حقوق و آزادی‌های اساسی به شکلی بسیار خودسرانه مداخله می‌شود و فعالان زن، زنان سیاستمدار و مدافعان حقوق هدف قوه قضائیه و در معرض تهدید مجازات قرار می‌گیرند. استفاده بی‌پروا از اقدامات حفاظتی مانند دستگیری، بازداشت و زندانی‌کردن علیه فعالان زن کورد نشان می‌دهد که ما با قوانین دشمن مواجه هستیم. اما ما از اینجا یک بار دیگر قویا اعلام می‌کنیم که ما هرگز و هرگز از این مبارزه برای کار، بدن، هویت، فرهنگ و وجود ما که ما را ساخته است، در برابر سیاست‌های کثیف و سیاست‌های تهاجمی‌تان، دست نخواهیم کشید.»