انجمن خبرنگاران زن بین‌النهرین: ۱۶۸ خبرنگار زن تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند، ۱۱ نفر زندانی هستند

انجمن خبرنگاران زن بین‌النهرین گزارش خود را در مورد نقض حقوق خبرنگاران زن در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد که در آن ۱۶۸ خبرنگار زن تحت تعقیب قرار گرفتند و ۱۱ نفر از آنها زندانی شدند.

انجمن خبرنگاران زن بین‌النهرین (MKG) گزارش خود را در مورد تخلفات علیه خبرنگاران زن در سال ۲۰۲۳ و ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر در انجمن حقوق بشر (İHD) شعبه استانبول اعلام کرد. متن بیانیه به زبان کوردی توسط عیشان آریجی و متن به زبان ترکی توسط صالحه آراس خوانده شد.

آریجی از ادامه بازداشت، فشار و سانسور در سال ۲۰۲۳ علیه خبرنگاران خبر داد و گفت: «تراز تخلفات علیه خبرنگاران در سال ۲۰۲۳ سنگین است. به ویژه پس از انتخابات می ۲۰۲۳ ، دولت خبرنگاران را هدف قرار داد. زنان خبرنگار دستگیر شدند، تحت تعقیب قرار گرفتند، مورد خشونت قرار گرفتند، از مشاغل خود اخراج شدند و با موانع مختلفی روبرو شدند. از فشار دادگاه علیه خبرنگاران زن نیز استفاده شد.»

آریجی در ادامه یادآور شد: «در ۳ مه، روز جهانی آزادی مطبوعات، مقامات رئیس مشترک انجمن خبرنگاران دجله و فرات (DFG)، دجله مفتواغلو و دو خبرنگار را بازداشت کردند و ادامه داد: « همچنین قبل از انتخابات ۵ خبرنگار بازداشت شدند. خبرنگارانی که اخبار را پوشش می‌دادند مورد ضرب و شتم، خشونت و فشار پلیس و سربازان قرار گرفتند. یکی از آنها روزَرین گل‌تَکین، خبرنگار ژن نیوز بود که در ۲۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان در شرنخ توسط پلیس مورد خشونت قرار گرفت. همچنین الفازی تورال خبرنگار ژن نیوز در استانبول نیز در حین پوشش خبری مورد شکنجه و بازداشت قرار گرفت.»

در ادامه آریچی اعلام کرد که بیش از ۱۰ خبرنگار زن به دلیل بحران اقتصادی اخراج شدند، آنها برای استعفا تحت قرار گرفتند و رسانه‌های دیجیتال نیز مورد هدف قرار گرفتند. آریجی همچنین اعلام کرد که علیرغم فشارهای دولت، خبرنگاران عقب نشینی نکرده و نخواهند کرد.

آریجی تراز تخلفات علیه خبرنگاران زن در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر را این‌گونه به اشتراک گذاشت: «در این ماه‌ها ۷۲ خبرنگار زن تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند، ۱۱ خبرنگار زن بازداشت شدند، ۵ خبرنگار زن در حین پوشش خبری با خشونت پلیس مواجه شدند. از ۵ خبرنگاری که تحقیقات از آنها آغاز شده بود، ۳ خبرنگار بازداشت، ۱ خبرنگار جریمه نقدی و ۲ خبرنگار به زندان محکوم شدند. در مجموع ۳ خبرنگار مجازات شدند، دوربین یک خبرنگار توسط پلیس شکست، یک نفر اخراج شد، خبرنگارانی که اخبار را پوشش می‌دادند چهار بار توسط پلیس متوقف شدند، یک شبکه تلویزیونی جریمه نقدری شد و همچنین ۵ خبرنگار به زندان محکوم شدند.