اشتیاق ۸ مارس در کوهستان‌های کوردستان

در کوهستان‌های کوردستان ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش با کنش‌های جداگانه جشن گرفته شد. عضو شورای فرماندهی یژا استار آرژین درسیم گفت: «ما با شعار «ژن ژیان آزادی» انقلاب زنان را عملی خواهیم نمود.»

در کوهستان‌های کوردستان ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش با اشتیاقی فراوان جشن گرفته شد. در این جشن عضو شورای فرماندهی یژا استار آرژین درسیم سخنرانی کرد.

عضو شورای فرماندهی یژا استار، آرژین درسیم، گفت: «روز ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش را به معمار انسانیت، رهبر آزادی؛ رهبر آپو، به مادرانی که در نمود شخصیتی مادران صلح در تحصن برای آزادی بسر می‌برند، به تمامی زنان، به رفقایی که در زندان‌ها هستند و به تمامی رفقایی که در سنگرها مقاومت می‌کنند، تبریک می‌گوییم.»

آرژین درسیم بیان داشت که ۸ مارس روز مقاومت زنان است، روز مبارزه است، روز خود را شناختن و بنا نهادن موجودیت خود است و گفت: «رهبری؛ سده ۲۱ را بمانند سده زنان نام نهاد. این سده با پیشاهنگی زنان به سده آزادی انسانیت مبدل خواهد شد. رهبری؛ پ‌ک‌ک را به مثابه حزب زنان، جنبش زنان تعریف نمود. در زمانیکه ذهنیت مردسالار در نمود زنان انسانیت را به گلوگاه نابودی کشاند، به یمن ظهور رهبری و شهدا، زنان از نو خود را باز شناختند، خود را سازماندهی کردند و به مبارزه‌ای بزرگ دست زدند. امروز در نتیجه رنج و کوشش ۵۰ ساله رهبر آپو رفقای ما بمانند سارا، عظیمه، گلچیا، پیمان دلال هژار آخین آزه و لیلا ظهور کردند. این رفقای زن که پیشاهنگی مبارزه آن زنان پیشگام را برعهده گرفتند و به پیرو آنان مبدل شدند، برای تمام زنان امروز در زاپ، آواشین، روستای فله و باکور در مقاومت و مبارزه‌ای بزرگ قرار دارند. بدلیل اینکه: رهبر آپو با زنان رفاقتی درست را بجای آورد. زنان را از تاریکی رهانید و به روشنایی سوق داد. با دانش زنان جامعه را از نو روشنایی بخشید و به همین دلیل نیروهای سلطه‌گرا توطئه‌ای بین المللی را بر علیه رهبر آپو اجرا کردند. اگر امروز رهبر آپو در زندان امرالی مبارزه‌ای بزرگی را انجام می‌دهد، این یک به معنای هزینه آزادی زنان است و هزینه آزادی انسانیت چنین است. برای این نیز چیزی که بیش از همه به این روز معنا می‌بخشد، رهبر آپو و جنبش آزادی زنان است. جنبش آزادی زنان جنبشی است که با پیشاهنگی ساراها پیش‌رفته است. در تاریخ دیده می‌شود که سلطه‌گران با هر گونه راه و روشی به زنان و فرهنگ‌شان حمله می‌کنند. اما سلطه‌گران در مقابل این زنان مبارز شکست خوردند. امروز در نتیجه مبارزه رهبر آپو و رفقای زن، اعمال آن دشمنان پوچ گردانده شدند. برای صیانت از میراث تاریخی زنان که از خود بجا گذاشته‌اند، پیشاهنگان جنبش آزادی کوردستان سارا، لیلا، دلال و هژار خود را فدا نمودند.»

ما انقلاب را با ژن ژیان آزادی خواهیم آراست

فرماندهی یژا استار آرژین درسیم تمامی زنان را فراخواند که در صفوف مبارزه جای بگیرند و چنین ادامه داد: «امروز گریلاهای یژا استار بر علیه مدرنیته کاپیتالیستی و ذهنیت دولت سالار که بر پایه مردسالاری ایجاد شده‌اند، در صفوف مقدم به نبرد می‌پردازند و مبارزه را گسترش می‌دهند. امروز رهبر آپو و رفقایی که در زندان‌اند بر علیه این ذهنیت ستمکار، اراده و مبارزه‌ای بزرگ را انجام می‌دهند. زنان که با ایدئولوژی رهبر آپو خود را شناختند، امروز در تمام جهان دارای میراثی معظم اند. با پیشاهنگی یژا استار که در سنگرها مقاومت می‌کنند، بر ضد حملاتی که با قصد ضدیت با زنان انجام می‌شود، در مبارزه و سازماندهی بزرگ بسر می‌برند. ما از همینجا فراخوان می‌دهیم که تمام زنان جوان به سمت مبارزه و صفوف آزادی روانه شوند. ما زنان را فرامی‌خوانیم که بر علیه هرگونه حملات بر بدن و روح زنان در مبارزه مشارکت جویند و به عضویت در مبارزه به پیشاهنگی یژا استار درآیند. این رقص، رقص تمام زنان است. این آهنگ، آهنگ تمام زنان است. برای همین هم لازم است تمامی زنان از این مبارزه صیانت کنند. ما انقلاب زنان را با شعار «ژن ژیان آزادی» خواهیم آراست. ما انزوای امرالی را شکست خواهیم داد و حیاتی آزاد، میهنی آزاد و زنان آزاد را بنا خواهیم کرد.»

ما با راهپیمایی آزادی خود را روز به روز گسترش می‌بخشیم

گریلاهای یژا استار اینچنین سخنانی را بیان داشتند:

لوران سرحد: «ما ۸ مارس روز زنان را به تمام زنان جهان، مادران صلح که برای عدالت در تحصن هستند، به رهبری خود و رفقایی که در سنگرهای نبرد جای گرفته‌اند، تبریک می‌گوییم. ما نه تنها ۸ مارس بلکه تمام  روزها را به روز زنان تبدیل خواهیم کرد و مبارزه خود را ادامه خواهیم داد.»

بریتان چیا: «ما در کوهستان‌های آزاد، در مناطق آزاد آتش آزادی، مشعل آزادی را فروزان خواهیم کرد. ما این مشعل را همیشه برخواهیم افروخت. برای این لازم است تمامی زنان جهان، صفوف آزادی و مناطق آزادی را از خود مملو کنند. ما می‌گوییم «ژن ژیان آزادی» با این شعار ما امسال آزادی جسمانی رهبر آپو را به یقین خواهیم رساند و رهپیمایی آزادی خود را روز به روز گسترش خواهیم داد.»

زکیه روزا: «ما می‌خواهیم تمام زنان را خطاب قرار دهیم. مبارزه‌ی فردی برای آزادی به تنهایی کفایت نمی‌کند. برای اینکه: آزادی اجتماع است که ما را آزاد می‌کند. برای این نیز لازم است انقلاب زنان را به مثابه مسئولیت ببینیم و یا یقینا به مثابه وظیفه‌ای که بر دوش ما گذاشته می‌شود دیده شود. پیش‌برد انقلاب زنان و جلوگیری از قتل زنان، وظیفه ماست.»

دیدار آمد: «به یمن رهبر آپو ما بر خود آگاهی یافتیم. بعد از اینکه ما در سازمان عضویت یافتیم ما متوجه هویت زن شدیم. در داخل نیروهای یژا استار و ه‌پ‌گ ما متوجه آزادی خود گشتیم. هدف ما آزاد کردن تمام زنان است. این مبارزه‌ای که ما انجام می‌دهیم نه تنها برای یک بخش و با یک شخص است برای تمامیت انسانیت است.»

این جشن با رقص و پایکوبی، موزیک و آواز و سردادن شعارها به پایان رسید.