اعتصاب فمینیست‌ها در فرانسه علیه «دنیای جنسیت‌گرای قدیمی»

جمعی از انجمن‌های فمینیستی خواستار اقدام شدند و گفتند: «دنیای قدیمی خود را حفظ کنید، ما جهانی بدون خشونت جنسی و جنسیت‌گرایی می‌خواهیم.»

سه هفته پس از حمایت رئیس‌جمهور امانوئل مکرون از ژرار دوپاردیو، بازیگر فیلم که به تجاوز جنسی متهم شده بود، کلکتیو اعتصاب فمینیستی از مردم خواست تا پنج‌شنبه در بسیاری از شهرهای فرانسه به خیابان‌ها بیایند.

این کلکتیو اعلام کرد: «ما از همه کسانی که از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌های جنسیتی دفاع می‌کنند و خشونت جنسی و جنسیتگرایی را رد می‌کنند به تجمع دعوت می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «پیشرفت پس از #می‌تو (metoo) حاصل شده است. اجازه ندهیم این پیشرفت با سخنان غیرمسئولانه، جدی و جنسیت‌گرای رئیس‌جمهور که حقوق قربانیان و حقوق همه زنان و کودکان را تضعیف می‌کند، از بین برود.»

قرار است ساعت ۱۸ تجمعی در پاریس برگزار شود. تجمع همچنین در حدود ۳۰ شهر از جمله مارسی، لیل و لیون برگزار خواهد شد.

در ۲۰ دسامبر، امانوئل مکرون به عنوان مهمان برنامه فرانسه ۵، از ژرار دوپاردیو، که متهم به تجاوز جنسی و هدف سه شکایت تجاوز جنسی یا حمله جنسیتی است، حمایت کرد و او را به عنوان یک "بازیگر فوق‌العاده" توصیف کرد که موجب "افتخار" فرانسه شده است. او مدعی شد که یک "شکار انسان" در حال انجام است.

انجمن‌های فمینیستی اظهارات رئیس‌جمهور را به عنوان «تف کردن به رو»ی قربانیان خشونت جنسی توصیف کرده و «وارونه‌کردن جنایت» را محکوم کردند.

سخنگوی دولت و رئیس حزب مودم (MoDem)، متحد رئیس‌جمهور، از آن زمان از موضع امانوئل ماکرون فاصله گرفته است. اولیویه وران، سخنگوی دولت گفت که از سخنان ژرار دوپاردیو "شکه شده"، در حالی که فرانسوا بایرو، رئیس مودم برای این بازیگر گفت که "چیزی نیست که در قالب حسن‌نیت محسوب کرد".

کلکتیو اعتصاب فمینیستی واکنش نشان داد: «رئیس‌جمهور مکرون که خود را قهرمان مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرده است، ثابت می‌کند که نه بیشتر و نه کمتر از مدافعان مظنونان حمله است.»

فراخوان اقدام توسط کلکتیو فمینیستی علیه تجاوز جنسی، فدراسیون ملی همبستگی زنان، اتحادیه حقوق بشر، برنامه‌ریزی خانوادگی و جرات فمینیسم را داشته باشید امضا شد.