آیان: زنان کورد پا پس نمی‌کشند

دیلان کونت آیان، نماینده‌ی پارلمانی هَدَپ شهر اورفا گفت که دولت ترکیه از چماق قضایی و همچنین سیاست جنگ ویژه خود استفاده کرد، اما زنان کورد عقب‌نشینی نکردند و از سازماندهی دست برنداشتند.

دیلان کونت آیان، نماینده‌ی پارلمانی حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (هَدَپ) شهر اورفا تاکید کرد که آنها در همه جا حضور خواهند داشت و مبارزه خواهند کرد.

دیلان کونت آیان، نماینده‌ی پارلمانی هَدَپ اورفا در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) اظهار داشت که ذهنیت مونیست (تک‌پرست) این تصور را ایجاد می‌کند که هر هویت دیگری مایه‌ی ضرر است و هویت تحکیم‌یافته در معرض خطر است، و افزود که جنبش پوپولیستی دست راستی که در جهان در حال گسترش است از پویای جنگ جهانی و این مونیسم مبرا نیست. آیان با اشاره به اینکه حاکمان بحران خود را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که گویی جنگ یک ملت و مذهب بوده است، تصریح کرد: «زنان بیشترین قربانیان هستند.»

سیاست جنگ ویژه

آیان با اشاره به سیاست جنگ ویژه دولت ترکیه علیه زنان گفت: «اجبار زنان به فحشا، تلاش برای تبدیل آنها به جاسوس و باج‌گیری با لباس‌های نظامی برای وادار کردن آنها فرومایگی و جاسوس شدن؛ ما در واقع همه اینها را جنگ ویژه می‌نامیم. چنین سیاست‌هایی علیه زنان کورد که مقاومت و مبارزه می‌کنند اجرا می‌شود. از یک طرف نیروهای شبه‌نظامی، افراد یونیفورم‌پوش این کار را انجام می‌دهند، از طرف دیگر تلاش آنها برای جرم‌انگاری زنان است که در واقع بیش از همه در میدان‌ها برجسته هستند. ما از رویکرد آنها به ویژه در برابر منتخبان همچون نهادهایی مانند جنبش زنان آزاد و دموکراتیک، کنگره زنان آزاد و جنبش زنان آزاد می‌دانیم. همچنین می‌بینیم که آزار و اذیت قضایی جدی علیه فعالان زن کورد در این زمینه وجود دارد و با این آزار قضایی در واقع سعی در ارعاب زنان پیشگام، مقاوم و مبارز دارند.»

این پیامی است برای زنان کورد

آیان با بیان اینکه زنانی که سازماندهی می‌کنند، آنرا تقویت می‌کنند و در مقابل خشونت می‌ایستند مجازات می‌شوند، ادامه داد: «در این وقایع زندانی‌کردن (زنان) شاهد سیاست ارعاب هستیم. به عنوان مثال، حکم ۳۰ سال زندان که برای آیشه گوک‌کان صادر شد، در واقع یک پیام بود. که می‌گوید: ای زنان کورد، ای زنان کوردی که با خشونت علیه زنان مبارزه می‌کنید، زنان کوردی که برای اینکه زنان در عرصه‌های سیاسی و آزادی‌شان ایفای نقش کنند تلاش می‌کنید، اگر در چنین مبارزاتی شرکت کنید، شما را با مجازات‌های غیرقابل تصوری مجازات خواهم کرد.»

گامی به عقب برداشته نشد

دیلان کونت آیان نماینده پارلمانی شهر روحا با تاکید بر اینکه نه عقب‌نشینی می‌کنیم و نه دست از سازماندهی می‌کشیم، افزود: «ما تسلیم نمی‌شویم، همه جا هستیم و در همه جا خواهیم بود.»