یادداشت

این قرن متعلق به زنان است -تکمیلی-

ما یک قرن زن را پشت سر می‌گذاریم. واقعیت قرنی که در آن آزادی زنان، خط مقاومت زنان، نظام زنان و جامعه‌پذیری زنان توسعه یافت. نقشه راه این قرن، فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» است که در حال جهانی شدن می‌باشد.

کارگران زن نساجی آمریکایی که ۱۶ ساعت در روز کار می‌کردند اما دستمزد بسیار پایینی دریافت می‌کردند، در ۸ مارس ۱۸۵۷ اعتصابی را آغاز کردند و خواستار شرایط زندگی بهتر، دستمزد برابر برای کار مساوی و ۸ ساعت روز کاری شدند. اعتصاب با خون سرکوب شد. ۱۲۹ زن شاغل در آتش سوختند. با پیشنهاد کلارا زتکین، یکی از رهبران زن انقلابی، در دومین کنفرانس بین‌المللی زنان در سال ۱۹۱۰، ۸ مارس، روزی که با این مقاومت ایجاد گردید، روز جهانی زنان کارگر اعلام شد. قبل از هر چیز، من به مبارزه جنبش‌های زنان برای جشن گرفتن ۸ مارس، روز جهانی زن، که چنین روز معناداری است، تبریک می‌گویم. مشعل‌های مقاومت روشن شده توسط ۱۲۹ زن در حال رشد است و پرچم آزادی را بسیار قوی به اهتزاز در می‌آورد. ۸ مارس را به همه زنان کوردستان، خاورمیانه و جهان تبریک می‌گوییم.

پارادایم «ژن ژیان ئازادی» جهانی شد

ما یک قرن زن را پشت سر می‌گذاریم. واقعیت قرنی که در آن آزادی زنان، خط مقاومت زنان، نظام زنان و جامعه‌پذیری زنان به‌عنوان یک حقیقت به وجود می‌آید. نقشه راه این قرن، فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» است که به رهبری زنان جهانی می‌شود. این پارادایم دوران جهانی شدن را تحت رهبری زنان تجربه می‌کند. همچنین کارزار «با ژن، ژیان، ئازادی پیش به سوی انقلاب زنان» ما مبارزه آزادی زنان کورد است. وقتی از این لحاظ آنرا مورد مداقه قرار می‌دهیم، اهمیت ۸ مارس ۲۰۲۴ از تقویت راهپیمایی آزادی ما با فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» سرچشمه می‌گیرد. ما از ۸ مارسی استقبال می‌کنیم که در آن به اعدام‌ها در ایران، سیاست انزوا و ایزولاسیونی که به شکنجه علیه رهبر آپو تبدیل شده است و قتل‌عام زنان و جامعه مبتنی بر نسل‌کشی اجتماعی که در بسیاری از مناطق کوردستان و در قاره‌های مختلف از جهان بوقوع می‌پیوندند بطور قوی‌تری «نه» بگوییم. ما با در هم شکستن نسل‌کشی و انزوا با راهپیمایی و مبارزه‌مان آنها را متوقف خواهیم کرد.

مطمئن‌تر، مصمم‌تر و قاطع‌تر

به عنوان زنان، ما در یک فرآیند جدید ۸ مارس هستیم که در آن با ترکیب ارزش‌های آزادی گذشته با ارزش‌های آزادی امروز، مطمئن‌تر، مصمم‌تر و قاطعانه‌تر به سوی آینده گام برمی‌داریم. ما در حال سازماندهی ۸ مارس دیگری هستیم که آگاهی از واقعیت آن توسعه یافته و بر این اساس مورد مداقه قرار داده می‌شود. می‌دانیم که واقعیت و حقیقت ۸ مارس برای زنان جنبه سوزان و آموزنده دارد. ما می‌دانیم که میلیون‌ها زن از این امر آگاه هستند و این آگاهی را تا حد قابل توجهی تجربه می‌کنند. گواه عینی این، انسانیتی است که با پیشاهنگی اراده زنان با فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» در جهان پیش می‌رود.

واقعیت اول، واقعیت زنانی است که همزمان با شروع تبعیض جنسیتی اجتماعی در این واقعیت اجتماعی تحت فشار قرار گرفته و تا سرحد مرگ محکوم شده‌اند. همچنین واقعیتی وجود دارد که زنانگی در هر لحظه از زندگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. واقعیت دیگر، واقعیت خط‌مشی زن آزاده و مقاومت‌گری است که با گفتن «مبارزه برای دستیابی به خودبودن است، اراده زنان سازمان‌یافته است» قدرت عظیم مقاومت، اراده و سنت را در هر عرصه زندگی آشکار می‌کند. همه اینها قدرت فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» است.

جنگ علیه قرن زنان

ما در زیر یوغ جنگ جهانی سوم، از ۸ مارس استقبال می‌کنیم. این جنگ در ماهیت، جنگی سازمان‌یافته علیه واقعیت قرن انقلاب زنان است. خط مردانه، سلطه‌طلب و اشغالگر تمدن‌های رسمی، ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی جنگ را در برابر همه قیام‌ها و سازمان‌ها، مقاومتگران و انقلابیون خط زن-مادر تمدن دموکراتیک ادامه می‌دهد. قدرت‌های هژمونیک مرکزی در این واقعیت جنگ بیش از همه وجود زنان را هدف قرار می‌دهند و در هر فرآیند مبارزه‌ای که با یک سیاست آگاهانه سازماندهی می‌کنند، زنان را بیشتر هدف قرار می‌دهند. در جنگ اسرائیل و حماس بیش از هر کسی زنان و کودکان کشته شدند. این جنگ هژمونی، مردانگی و قدرت است. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که به مناسبت ۸ مارس در درد آنها شریک هستیم. نیز پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان از طریق یک بازی بین‌المللی، کشتار زنان که مدت‌هاست ادامه دارد، بار دیگر به اوج خود رسیده است. ظلم و ستم طالبان از تمام سلاح‌های ذهن مردانه علیه وجود زنان استفاده می‌کند. به مناسبت ۸ مارس به زنان افغانستان، زنانی که در برابر وحشیگری طالبان مقاومت می‌کنند، درود می‌فرستیم. ما اعلام می‌کنیم که پای مقاومت و مبارزه آنها ایستاده‌ایم. تنها اراده زنان برای آزادی می‌تواند این جنگ‌ها را متوقف کند. زنان می‌توانند این جنگ‌های ویرانگری را که توسط جنسیت‌گرایی، ملی‌گرایی، دین‌گرایی و علم‌گرایی ایجاد شده‌اند، تغییر دهند. مداخلات ذهنیت تحت سلطه مردان قادر نخواهد بود خصلت و روحیه آزادی‌خواهی زنان و مبارزه سازمان‌یافته و مقاومت‌گر قرن بیست و یکم را تغییر دهد.

موفقیت‌های بزرگ نتیجه مقاومت‌های بزرگ است

به مناسبت ۸ مارس با عشق و احترام فراوان به زحمتکشان بی‌نظیر مبارزات زنان و تمامی شهدای انقلاب و رفقای زن که در راه انقلاب آزادی زنان تلاش فراوان کردند، درود می‌فرستم. ما با احترام و قدردانی یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه رفقا سکینه جانسز، آخین موش، دلال آمد، لیلا آمد، لیلا وان، هژار زوزان، آرین آره، بِریوان زیلان، راپَرین آمد، گلچیا گابار، زیلان قونیه، اوین گویی، سُرخین ماکو و زلال حسکه را گرامی می‌داریم. همه انقلاب‌ها و ارزش‌های آزادی در نتیجه مقاومت بزرگ به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. ارزش‌های رو به رشد آزادی ما رمز عبور و کلید مقاومت بزرگ را به ما ارائه می‌دهد. ما به عنوان زنان کورد، ۸ مارس را با هیجان زیاد و ارزش‌های متعالی و قوی آزادی مورد استقبال قرار می‌دهیم. می‌توانم بگویم که اوج پیشرفت در شخصیت شهدای زن ما آشکار شده است.

یک امید بزرگ برای همه زنان

خط آزادی که توسط گریلاهای یژا استار ایجاد شد، امید، هیجان، ابراز وجود و عزم انقلابی را برای همه زنان، نه تنها در کوردستان، بلکه در منطقه و سراسر جهان آشکار می‌کند. بنابراین، به عنوان یک نیروی دفاعی بزرگ، با تقویت شجاعت و آگاهی خوددفاعی زنان در سراسر جهان و خاورمیانه، به امید خود‌بودن تبدیل شده است. موفق شده است به خط آزادی تبدیل شود. یژا استار به دوستان و دشمنان ثابت کرده است که ارتش رهایی همه زنان است و مصمم در راه میراث شهدای قهرمان گام برمی‌دارد. این هویت دفاعی تمام زنانی است که مقاومت امروزین را پیشاهنگی می‌کنند. این ارتش آزادی است. یژا استار، قدرت دفاعی زنان که در فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» عمیق شده است، پناهگاه (ستارگاه) همه زنان تحت ستم، همه زنان آزاده، شجاع، با اراده قوی که خشونت، فاشیسم، ​​استبداد و سلطه مردانه را به چالش می‌کشند و همه کسانی که تولد یک سیستم جدید را پیشاهنگی می‌کنند و آنهایی که قیام می‌کنند. ما تنها می‌توانیم جانشین چنین شهدای بزرگ انقلاب باشیم. یک گریلای یژا استار بودن یک تفاوت است. این است که با از بین بردن همه نظام‌های میلیتاریستی، یک مقاومت بزرگ برای آزادی زنان را رهبری می‌کند.

سازماندهی برای موفقیت قطعی

مبارزات آزادی زنان ما که بر اساس این خط و میراث رشد کرده است، توانسته است در شخصیت شهدای خاورمیانه و کوردستان، پیشرفت عظیمی را به بار آورد. امروز مبارزه بر اساس آگاهی‌بخشی به حقیقت ۸ مارس و پاسخگویی به آن تشدید می‌شود. مبارزه برای آزادی زنان ما در همه جا در مسیر موفقیت مشخص سازماندهی‌شده قرار گرفته است. ما با پیشروی بر اساس تعهد به این حقیقت، مبارزه خود را با این آگاهی و مسئولیت که پیروزی در پیشروی در مسیر آزادی زنان می‌باشد تقویت می‌کنیم. این نیز یعنی از سازماندهی خودآگاهی، خود بودن، خودسازمانی و خوددفاعی در ابعاد مورد نیاز جامعه ما بر اساس حفاظت از خود در همه جا می‌گذرد. پیشاهنگی برای تولد یک زندگی جدید است.

قتل‌عام زنان در سطح نسل‌کشی است

یک بعد و جنبه بسیار جدی وجود دارد که ارزیابی قتل‌عام زنان را در سطح نسل‌کشی ضروری می‌کند. زن‌کشی اساسی‌ترین و عمیق‌ترین مشکل جهان و بشریت است. فاشیسم و ​​خشونت مردانه در جغرافیاها و قاره‌های مختلف جهان تجربه می‌شود. آیا قاره‌ای وجود دارد که گلوی زنان در آن بریده نشود، به قتل نرسد یا تجاوز نشود؟ مجازات و اعدام‌هایی که توسط ترکیه، عراق، سوریه و بسیاری از کشورهای عربی و همچنین توسط رژیمی که خود را جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند، انجام می‌شود. نه تنها زنان، بلکه بشریت باید در مقابل این بایستد. بیایید با ابراز واکنش خود در همه جا به مناسبت ۸ مارس، قدرت جلوگیری از این وحشیگری روانی مردانه را سازماندهی کنیم و به این وحشیگری اجازه ندهیم. زنان، مردم، جوانان باید از «ژن، ژیان، ئازادی» محافظت کنند. با استقبال از ۸ مارس دیگر، اعدام‌ها باید متوقف شود و از این نظر ما باید صدای زندان‌ها باشیم. زینب جلالیان و جوانا سنه که در زندان‌های ایران به سر می‌برند باید آزاد شوند. ما می‌گوییم آزادی رهبر آپو و همه زندانیان سیاسی دلیل اصلی مبارزه ماست. به همین دلیل، ما در قرن زنان در حال توسعه یک سازمان مشترک و رادیکال به عنوان زنان در برابر ذهنیت تجاوزگری هستیم که از ۵ هزار سال پیش شکل گرفته است.

ما در زمان آزادی هستیم

این قرن متعلق به زنان است. بنابراین، سازمان‌هایی که توسط زنان در همه جا ایجاد شده است، به منبع بزرگ آزادی و امید برای زنان در سراسر جهان تبدیل شده است. آخرین نکته‌ای که نظام مردانه حاکم خود را به آن رسانده فاشیسم مرد-دولت-داعش است. مبارزاتی که تحت رهبری جنبش‌های زنان و امید آنها با ایجاد راه‌حلی قوی و آگاهانه در برابر این حملات فاشیستی شکل گرفت، سازماندهی زنان را افزایش داده است. لذا امروز با عزم، شجاعت و قاطعیت با «ژن، ژیان، ئازادی» به سوی انقلاب زنان گام برمی‌داریم. ما در زمان آزادی هستیم. ما با پذیرش سنت و میراث مقاومت زنان و پایبندی به حقیقت ۸ مارس به این روز رسیده‌ایم. آنها باز هم میراث مقاومت را در شخص خود آشکار کرده و آن را با عملیات‌های باشکوه آزادی مزین خواهند کرد.

زنان کورد با قدرت بیشتر از آن استقبال می‌کنند

زنان کورد که در محور اصل خودسازی و دفاعی، خوددفاعی و هوشیاری قدرتمندی از خود نشان داده‌اند، با گسترش قوی مبارزات آزادی زنان، امسال قوی‌تر از هر ۸ مارس سال‌های گذشته، به استقبال ۸ مارس می‌روند. بر این اساس جامعه‌پذیری زنان را توسعه خواهیم داد. ما از ۸ مارس در زمانی استقبال می‌کنیم که ارزش‌های قوی آزادی ما برای زنان بالا می‌رود و توسعه می‌یابد. ما با پیشاهنگی اراده انقلابی زنان از آن استقبال می‌کنیم. ما با اراده زنان برای راه‌حل از آن استقبال می‌کنیم. ما در زمانی از آن استقبال می‌کنیم که آزادی زنان، خط مقاومت زنان، نظام زنان و اجتماعی شدن زنان در حال توسعه است. ۸ مارس امسال چنین اهمیتی دارد.

این زنان کورد هستند که قرن را رهبری می‌کنند

این زنان کورد بودند که در این قرن پیشگام بودند. این مبارزه آزادی است که توسط او رهبری می‌شود. این مبارزه، این قدرت، این اراده پارادایم مدرنیته دموکراتیک است که به نام زنان، مردم و جامعه مطرح شده است. این اراده برای راه‌حل است. در حالی که زنان کورد ساختار یک زندگی آزاد و نظام دموکراتیک را در خاورمیانه رهبری می‌کنند، قدرت و اراده ساختاری که جایگزینی برای زنان جهان خواهد بود تا حد زیادی در حال توسعه و اجتماعی شدن است. زنان حول این قدرت و اراده راه‌حل جمع شدند. ما باید بتوانیم کنش‌ها و مراسم‌های ۸ مارس را با تقویت و عزم بیشتر و با روحیه این همبستگی در حال توسعه، تا حد زیادی توسعه دهیم. ما باید بتوانیم راهپیمایی انقلاب زنان‌مان را ملموس‌تر سازیم. ما با رشد جبهه مقاومت مشترک زنان در سراسر کوردستان، در عصر شرایط و امکانات تحقق-تحول گردهم‌آیی‌های شکوهمند آزادی زنان به انقلاب زنان هستیم. ما باید مبارزه انقلابی زنان علیه خشونت مردانه و فاشیسم را افزایش دهیم، فاشیسمی که می‌خواهد قرن زن را به قیامت تبدیل کند.

کنفدرالیسم دموکراتیک و ژنئولوژی

بیایید بار دیگر با قدرت زنان، میراث مقاومت، خط مقاومت، از منظر سازماندهی کنفدرالیسم دموکراتیک و ​​ژنئولوژی زنان، در برابر ساختارهای مبتنی بر نظام سلطه‌گر مقابله کنیم. ما به عنوان زنان کوردستان در دوره‌ای هستیم که با ۸ مارس پروژه‌های دائمی و تلاش‌های برای تحقق و گسترش کنفدرالیسم زنان را تقویت خواهیم کرد.

ما مدیون رهبر آپو هستیم

اسارت رهبر آپو وارد بیست و ششمین سال مبارزه خود شده است. می‌توان گفت که این ۲۵ سال چشمگیرترین اسارت تاریخ را شاهد بودیم. رهبر آپو این ۲۵ سال را طوری گذراند که انگار انتقام تمام اسارت‌های تاریخ را گرفته است. او به تمام اسارت معنا بخشید؛ خط مبارزه و آینده‌اش را پیش روی بشریت قرار داده است که انواع عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کننده این اسارت‌ها را از بین خواهد برد. به هر ثانیه زندگی معنا می‌بخشید. این با ارزش‌ترین موضع بشریت را آشکار کرده است. ما باید بتوانیم عمیقاً درک کنیم و دریابیم که رهبری داریم که این افتخار را دارد. من می‌خواهم بگویم که رهبر آپو با خصلت اصیل خود، هم مردم ما و هم ما زنان را صاحب بزرگ‌ترین افتخار کرد. ما به عنوان تمام بشریت، مردم و زنانمان مدیون رهبر آپو هستیم. مشارکت قوی در تلاش برای تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو که همه اینها را به بشریت، مردم ما و ما زنان داد، بالاترین اولویت و مسئولیت راهبردی ماست. همه ما باید بیشتر برای آزادی خود تلاش کنیم. بیایید ۸ مارس را به روزی تبدیل کنیم که کمپین آزادی جسمانی رهبر آپو بیش از هر زمانی در دستور کار قرار می‌گیرد و دامنه جهانی به خود بگیرد. البته ما دورانی را می‌گذرانیم که قوی‌ترین مقاومت گریلاهای یژا استار در برابر نسل‌کشی در حال شکل‌گیری است. ما با اصرار زنان و مردم بر رهایی از آن استقبال می‌کنیم. همانطور که به توطئه بین‌المللی عادت نکرده‌ایم، هرگز به انزوای مطلق اعمال شده بر رهبرمان عادت نخواهیم کرد. قطعا انزوا را در هم خواهیم شکست. این وظیفه ماست که با تحقق آزادی جسمانی رهبر آپو توطئه بین‌المللی را کاملا خنثی کنیم. با ۸ مارس یک راهپیمایی واقعی را همراه با رفیق واقعی زنان توسعه خواهیم داد. رهبر آپو سرچشمه آزادی است. دلیل وجود ماست، جوهر هستومندی ماست. معیار حفاظت از اراده ما، که معنای آزادی را به ما می‌آموزد، بالا بردن و تضمین مبارزه برای آزادی جسمانی در همه سطوح است.

بیایید با شور و شوق انقلاب به میدان برویم

بنابراین بیایید در ۸ مارس با شور و اشتیاق، عزم و اراده انقلابی زنان به خیابان‌ها بیاییم. ما بر پایه‌ی اینکه «ژن، ژیان، ئازادی» یک پروژه آزادی است که به همه بشریت ارائه شده است، در حال مبارزه هستیم. بار دیگر، قدرت شکوهمند و اراده مقاومت و آزادی زنان را به نظام مردانه حاکم نشان خواهیم داد. بیایید عرصه و میدان‌ها را پر از کنش و مراسم، رقص و آواز کنیم تا در انتخابات محلی ۳۱ مارس ادعای اراده خود را با راهپیمایی‌های آزادی بیان کنیم. بیایید یک بار دیگر قدرت اینکه زنان نیروی حیات هستند، خود زندگی هستند و اینکه چگونه با یک زن آزاد یک جامعه آزاد توسعه داده می‌شود را نشان دهیم. اجازه دهید بار دیگر عظمت راهپیمایی‌مان به سوی انقلاب زنان در ۸ مارس ۲۰۲۴ را آشکار کنیم. بیایید رسیدن به سطح زن آزاده و نگرش قوی با مقاومت خوددفاعی برای پاسخگو کردن مرد حاکم را توسعه دهیم. به این معنا، همه زنان در سراسر جهان را به شرکت قوی در کنش‌ها و مراسمات ۸ مارس با رنگ، هویت و فرهنگ خاص خود، به بالا بردن و رشد مقاومت، مبارزه، آواز خواندن، پایکوبی فرا می‌خوانم و می‌خواهم که با سردادن هلهله‌هایشان مبنی بر اینکه دنیای دیگری ممکن است، با رقص‌هایشان نشان دهند که زندگی با رنگ‌های مختلفش وجود دارد، با تمام استعداد و رنگ‌هایشان به خیابان‌ها و میدان‌ها بروند تا بگویند با «ژن، ژیان، ئازادی» اینجا هستیم! بیایید به سوی انقلاب زنان حرکت کنیم!

* زِرین روکن، عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم زنان کوردستان (ک‌ژ‌ک) برای خبرگزاری فرات (ANF) نوشت.