ایش‌سَوَر: کودتای قیم بیش از همه حمله به سیستم ریاست مشترکی ماست!

بَسرا ایش‌سَوَر کنشگر ت‌ژآ تاکید کرد که کودتای قیم بیش از هر چیز حمله‌ای علیه سیستم ریاست مشترکی است که نمایندگی برابر در مدیریت‌های محلی را تضمین می‌کند و نهادهای زنان را در اولویت قرار می‌دهد و گفت: «ریاست مشترک خط قرمز ماست و ما تسلیم نخواهیم شد.»

غصب اراده در جولمرگ

واکنش‌ها و تحصن‌ها علیه تصرف شهرداری جولمرگ و غصب اراده مردم کورد توسط حکومت ادامه دارد. بسرا ایش‌سَوَر، کنشگر جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF)، تاکید کرد که غصب بیش از هر چیزی حمله به دستاوردهای زنان است.

«نام زن به دلیل غصب قیم از همه جا پاک شد»

بَسرا ایش‌سَوَر با اشاره به اینکه غصب قیم‌ها نیز برای از بین بردن نمایندگی زنان در سیاست به ویژه در سیستم ریاست مشترک مورد استفاده قرار گرفت، تاکید کرد که اولین اقدام قیم‌های منصوب، طمع به دستاوردهای زنان بود. بَسرا ایش‌سَوَر اظهار داشت که با غصب قیم‌ها علیه شهرداری‌های حزب مناطق دموکراتیک (ب‌د‌پ) در سال ۲۰۱۶، مؤسساتی که زنان گرد هم می‌آمدند و برای مشکلات‌شان راه‌حل ارائه می‌کردند، تعطیل شدند و وضعیت را اینگونه بیان کرد: «به محض اینکه قیم به شهرداری سِرت منصوب شد، کارکنان مدیریت زنان و مرکز زنان را برکنار کرد. پروژه دهکده‌ی زندگی زنان که برای زنان قربانی خشونت در الح آغاز به کار کرده بود، متوقف شد. مجموعه ورزشی زنان الح به «مجموعه ورزشی الح» تبدیل شد و تمامی فعالیت‌های آموزشی برای زنان پایان یافت. پناهگاه زنان و "خط الو خشونت" متعلق به شهرداری وان بسته شد. سرویس رایگان هفته‌ای یکبار اتوبوس‌های شهرداری به زنان لغو شد. برنامه درسی، زبان و نام مهد کودک پَرپَروک که آموزش به زبان مادری را ارائه می‌دهد، تغییر کرده است. کارگاه‌های فرش زنان شهرداری وان در اَدرَمیت تعطیل و پروژه نقاط فروش بنفش متوقف شد. مجدداً کارگاه زنان در وان وابسته به شهرداری اَلباک و تعاونی زنان وابسته به شهرداری نورشین استان وان تعطیل و وسایل آنها ضبط شد. میدان شهر زنان که توسط شهرداری پَیاس استان آمد طراحی شده بود توسط قیم به میدان شهر تبدیل شد. کارگاه‌های آموزشی و هنری، مرکز تناسب اندام و سالن سخنرانی که در این طرح و با هدف مشارکت فعال زنان قرار داشتند، از طرح حذف شدند.

«شهرداری‌ها به حیاط خلوت حزب عدالت و توسعه تبدیل شدند»

بَسرا ایش‌سَوَر با اشاره به اینکه حزب عدالت و توسعه همچنین از شهرداری‌هایی که برای آنها قیم تعیین کرده بودند به عنوان حیاط خلوت سیاسی خود استفاده می‌کند، گفت: «مکانی که شهرداری پیاس استان آمد به انجمن زنان جَرَن اختصاص داده است به TÜRGEV، همچنین مرکز همبستگی زنان مَیا (Meya) را به مرکز مشاوره خانواده تبدیل کردند و رئیس شعبه جوانان حزب عدالت و توسعه وابسته به شهرداری سیلوان استان آمد به عنوان رئیس مرکز منصوب شد و فضاهای متعلق به ادارات زنان در شرنخ، جزیر و سلوپی به شعبه‌های زنان حزب عدالت و توسعه اختصاص یافت و تبدیل به دوره‌های قرآن و خیاطی شدند.»

«ریاست مشترک خط قرمز ماست!»

بَسرا ایش‌سَوَر با اشاره به اینکه قیم کانسپت حمله‌ای است به سیستم ریاست مشترک که نمایندگی برابر در مدیریت‌های محلی را تضمین می‌کند و نهادهای زنان را در اولویت قرار می‌دهد، تاکید کرد که غصب مقام شهردار مشترک جولمرگ ویان تَکچه جاری‌ترین و ملموس‌ترین شاخص این امر است. بَسرا ایش‌سَوَر با یادآوری اینکه در صورت برکناری در شهرداری‌های غرب کشور، فرد منتخب شورای شهرداری به سمتی که جای آن خالی است منصوب می‌شود، گفت: «در حال حاضر یک رئیس مشترک داریم. همانطور که قبلاً اشاره کردم، ویان تکچه است. قاعدتاً باید وظیفه‌ی شهردار مشترک را اجرا کند. اما در کوردستان دولت این موضوع را نادیده می‌گیرد و به جای تکچه استاندار را به عنوان قیم منصوب می‌کند. قیم محصول ذهنیتی است که می‌خواهد زنان را در خانه در کوردستان حبس کند. این به وضوح هم نادیده گرفتن اراده مردم کورد و هم مانع از مبارزه زنان است. نمی‌شود این را قبول کرد. ریاست مشترک خط قرمز ماست و تسلیم نمی‌شویم. ما اجازه نخواهیم داد کسی هویت و نمایندگی برابر ما، دستاوردهای ما را غصب کند و در این منظر مبارزه خود را افزایش خواهیم داد.»