آیتن درسیم: تضمین پ‌ک‌ک طبیعت زنانه آن است

آیتن درسیم از اعضای شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان گفت که در آغاز راه‌اندازی پ‌ک‌ک رهبر خلق کورد دید که ابتدا باید زنان را سازماندهی کرد و گفت: «یکی از جنبه‌های پ‌ک‌ک که تضمین کننده آن است، ماهیت زنانه آن است.»

آیتن درسیم، عضو شورای هماهنگی ک ژ ک به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد تاسیس پ‌ک‌ک با شبکه تلویزیونی مدیا هابر صحبت کرد. سخنان آیتن درسیم به شرح زیر است:

«جنبش پ‌ک‌ک جنبش شهداست، جنبش پ‌ک‌ک همچنین حزب زنان است. رهبر ما پ‌ک‌ک را اینگونه تعریف می‌کند. در تاریخ مبارزاتی ۴۵ ساله ما ثابت شده است که این جنبش بذر آزادی را در جغرافیای خاورمیانه، در سرزمین‌های غنی خاورمیانه کاشت و به این درجه رسید. به همین دلیل است که رهبر ما پ‌ک‌ک را این‌گونه تعریف کرد. او جنبش پ‌ک‌ک را در شخص خود مانند سه تولد می‌دانست. اولین تولد، تولد بیولوژیک رهبر ما بود، تولد دوم تأسیس جنبش پ‌ک‌ک، ایجاد ایدئولوژی، استراتژی، پارادایم و خوددفاعی، خوددفاعی زنان و خلق کورد و سازماندهی آینده آنها بود.

و سومین ولادت پروسه‌ی امرالی بود. رهبری دیدند که روند امرالی یک نظام نسل‌کشی است، نیروهای بین‌المللی می‌خواهند با این نظام نسل‌کشی این جنبش را سرکوب کنند و از بین ببرند و یک بار دیگر به مردم نشان دهند که مردم نمی‌توانند با اراده خودشان مبارزه کنند. رهبر ما این را احساس کرد و گفت; شما نمی‌توانید مردمی را که برای آزادی ایستاده‌اند و سال‌ها از خود محافظت کرده‌اند، نابود کنید. و در مقابل این، با اتکا به میراث، تجربه، فداکاری و سنت شهدای تاریخ مبارزاتمان، پارادایم، فلسفه آزادی، ملت دموکراتیک، نظام کنفدرال دموکراتیک را بازسازی کرد و پارادایم مدرنیته دموکراتیک را در برابر سرمایه‌داری ساخت. مدرنیته، هدیه‌ای به مردم، زنان و انسانیت است.

هیچ کس نمی‌تواند جامعه‌ای را نابود کند که خود را سازماندهی کرده باشد

سابقه ۴۵ ساله مبارزاتی ما به تدریج ثابت کرد که این حرکت از کوردستان شروع شد و در خاورمیانه گسترش یافت. حتی فراتر از خاورمیانه بود. امروز در سرتاسر جهان، حول محور رهبرمان، حول محور فلسفه رهبر ما، هزاران زن و جوان برای تضمین آزادی جسمانی رهبرمان کمپین آزادی را راه‌اندازی کرده‌اند. این نیز ثابت می‌کند که جنبشی که متکی به پویایی خود است، اگر مبارزه خود را بسازد، اگر مطالبات مردم را بیان کند و بر اساس آن سازماندهی کند، هیچ قدرتی نمی‌تواند این جنبش را شکست دهد.

مبارزه‌ای که امروز در کوه‌های آزاد ما برای آزادی انجام می‌دهیم این را ثابت می‌کند. فاشیسم سال‌ها در کوه‌های آزاد ما تلاش کرد تا با استفاده از آخرین تکنیک‌های ناتو و سلاح‌های شیمیایی، گریلا را در قالب نیروهای مدافع خلق و یژا استار نابود کند. و در زاپ، آواشین، متینا، هفتانین، در همه کوه‌های ما، و همچنین درسیم، زاگرس، سرحد، بوتان، معلوم شد که نمی‌تواند آن را شکست دهد.

این روحیه، روح آزاد پ‌ک‌ک است که توسط رهبر ما ایجاد شده است. این روحیه، سرنوشت، سازماندهی و ایمان به موفقیت را ایجاد کرد. این نشان داد که فاشیسم نمی‌تواند در برابر مقاومت مردم پیروز شود. مردم و زنان باید یک بار دیگر ببینند که این جنبش ۴۵ سال پیوسته جنگید و با مبارزه برای آزادی به خانه‌ای برای همه مردم تبدیل شد.

اگر زنان خود را سازماندهی کنند، پیروز خواهند شد

روشن بود که مردم و زنان تا زمانی که خود را سازماندهی کنند، پیروز خواهند شد. زمانی که خود را هوشیار کنند، به سمت پیروزی حرکت می‌کنند. هر چه بیشتر به سوی هدف خود بروند، بیشتر می‌توانند مبارزه برای آزادی را تضمین کنند. بدون شک وجه دیگر پ‌ک‌ک زنان هستند. نیروهای امپریالیست، نیروهای هژمونیک همیشه گفته‌اند: اول به زنان حمله کنید و از این طریق می‌توانید جامعه را تحت سلطه خود درآورید. در شخص ما و در وجود مبارزه ما نمی‌توانند این کار را انجام دهند. چون در ابتدای راه‌اندازی پ‌ک‌ک رهبر ما دید که زنان قدرتی هستند که باید در مبارزه برای آزادی حضور داشته باشند، در ابتدا باید سازماندهی شوند و این کار را کرد. بنابراین ضمانت پ‌ک‌ک ماهیت زنانه آن است. ما به عنوان جنبش زنان آزاد ابتدا در کوردستان سازماندهی خود را ایجاد کردیم و سپس در خاورمیانه گسترش یافت و در نهایت در یک گردهمایی زنان در برلین بحثی در مورد راهها و روش‌های خودسازماندهی و دفاع از خود برای زنان برگزار شد. با این کار اولین گام را برای ایجاد تشکل مشترک برداشتیم. با این گام اولیه، ما ثابت کردیم که زنان می‌توانند در سیستم کنفدرال دموکراتیک دور هم جمع شوند. امروز در همه جا از حرکت آزادانه زنان ما بهره می‌برند. با انقلاب زنان روژاوا، ما به خلق‌ها رسیدیم و به خلق‌ها و زنان این اطمینان را دادیم که می‌توانند برای این مبارزه آزادی مبارزه کنند. بنابراین ماهیت جنبش پ‌ک‌ک را ماهیت زنان تعریف کردیم و سازماندهی کردیم. اولین سازمان ما ارتش زنان بود. بعدها ارتش شدن زنان را در کل جامعه گسترش دادیم و یاژک را تأسیس کردیم. یاژک زنان را در همه جا متوجه تشکیلات خود کرد، با مبارزه گریلایی دشمن را شکست داد و گام‌های محکمی برداشت. با این سخن، رهبری گفت: چرا حزب زنان تشکیل نمی‌شود؟ بسیاری از زنان و مردم به طرز شگفت‌انگیزی از این موضوع استقبال کردند. چون نمونه اولیه بود، اثبات اولیه بود، گام اولیه بود و با استقرار حزبی شدن زنان، ایدئولوژی آزادی زن را اجتماعی کردیم.

ما با هزینه‌های سنگین به این سطح رسیدیم

امروزه میلیون‌ها زن با ایدئولوژی آزادی زنان آشنا هستند. در مورد راه‌ها و روش‌های سازماندهی زنان بحث می‌کنند. آنها استدلال می‌کنند که اراده آزاد آنها باید به چه چیزی، چه فهمی تکیه کند. بنابراین، ما انقلاب دوم زنان را در خاورمیانه آغاز کردیم.

البته آن را هم با قدرت سازماندهی کردیم. سازمان ضامن آزادی مردم است و ضامن این خوددفاعی است. وقتی با پ‌ک‌ک قدمی برداشتیم، مبارزه با ظلم را شروع کردیم، با خوددفاعی این کار را انجام دادیم و با تشکیلات حول محور دفاع از خود به این درجه رسیدیم و تاریخ پنجاه ساله مبارزه خود را اینگونه ساختیم. البته هزینه‌های سنگینی هم پرداخت شد.

ما زنان باید بدانیم که برای مبارزه باید هزینه‌های زیادی بپردازیم. راه رفتن در راه آزادی نیاز به درک و شعور دارد. زیرا آنچه در شخص یک زن می‌خواهند از بین ببرند، شعور، اراده و اخلاق اوست. ما به این امر رسیده‌ایم. با درک این موضوع دیدیم که این نیاز اساسی همه زنان است. بنابراین ما فقط جنبش زنان کورد نبودیم. ما سازمان خود را با این درک تشکیل دادیم که قرن بیست و یکم قرن زنان خواهد بود. ما معتقدیم که سطح این حرکت با زنان محقق خواهد شد. به همین دلیل است که ما خوددفاعی جنبش‌های زنان را تقویت کردیم. خوددفاعی استراتژی است که از سازمان‌ها جدا است. در برابر تسلط مردان، ابزار دفاع استراتژیک اساسی است که می‌تواند از خود در هر جایی محافظت کند. بنابراین تجربه، دانش و دستاوردهای ما دستاورد همه زنان است.

چون ما هم به میراثی تکیه کردیم. ما این باور را ایجاد کردیم که ماهیت جنبش پ‌ک‌ک با آزادی، نظام کنفدرال دموکراتیک، فلسفه ملت دموکراتیک، می‌تواند ذهنیت مردسالار را در سراسر جهان شکست دهد.»