از ٣ عضو ربوده شده رژاک توسط پ.د.ک اطلاعی در دست نیست

پارت دمکرات کوردستان روز ١۴ مرداد/ ۵ آگوست سه عضو سازمان زنان آزادیخواه کوردستان (رژاک) را ربود. پ.د.ک به فراخوان رژاک، خانواده‌ی زنان ربوده شده و فعالان حقوق زنان برای اطلاع‌رسانی در مورد سرنوشت این سه زن پاسخ نداده است.

۳ تن از اعضای رژاک از پنجم آگوست در زمان شرکت در مراسم رسمی سالگرد شنگال، توسط آسایش پ.د.ک دستگیر شده‌اند. از زمان دستگیری آنها تاکنون علی رغم تلاش‌های بسیار رژاک اما هیچ اطلاعاتی در مورد آنها به دست نیامده است.

زینب محمد، عضو دیپلماسی رژاک، در مورد وضعیت اعضای رژاک خَولا محمدحسن، جوانا عبدالباقی و سیران احمد که توسط پ.د.ک دستگیر شده‌اند، به پرسش‌های وبسایت خوە‌بون پاسخ داد.

زینب محمد در مورد اعضای رژاک اعلام کرد، از زمان دستگیری آنها تاکنون مشخص نشده است که آنها به چه علت دستگیر شده‌اند. وی همچنین گفت؛"علت دستگیری اعضای ما مشخص نیست، چون از لحاظ قانونی هیچ علت و مدرکی برای دستگیری آنها وجود ندارد. علت دستگیری آنها فقط سیاسی می‌باشد. ما در این رابطه بسیار تلاش کردیم، اما هیچ اطلاعاتی به دست نیاوردیم. نیروهای پیشمرگه آنها را دستگیر کردند. آنها نه به دادگاه برده می‌شوند و نه اجازه می‌دهند، وکلا و خانواده و بستگانشان با آنها تماس بگیرند.

زینب محمد اعلام کرد، از روزی که رفقای آنها دستگیر شده‌اند، واکنش‌های بسیاری به آن نشان داده شده است. وی گفت "احزاب زنان باشور کوردستان چندین بار در این رابطه بیانیه منتشر کرده است. اما به غیر از آن ما شاهد اقدامات دیگری نبودیم. ما از همه‌ی این سازمان‌ها درخواست می‌کنیم. چون کسانی که دستگیر شده‌اند، زن هستند و این مسئولیت همه‌ی ماست. نه تنها نیاز به موضع‌گیری، بلکه باید همه‌ی سازمانها در این رابطه صحبت کرده و این مسئله را مطرح کنند. مسئله باشور نیز این است که اجازه نمی‌دهند در این مورد صحبت شده و اخبار آن منتشر شود.

زینب محمد در سخنان خود اعلام کرد که برخورد حکومت اقلیم با اعضای رژاک دارای اهداف جداگانه است و در پایان سخنان خود گفت؛"این گونه برخوردها، برخورد حکومت است. در سال‌های اخیر به ویژه در رابطه با زنان و مبارزات آنها و پیشرفت هایشان می‌خواهند، آنها را تضعیف کنند. با این گونه اقدامات می‌خواهند در میان زنان ترس و وحشت ایجاد کنند. تا زنان فعال مجبور به عقب‌نشینی شوند. آنها به خوبی می‌دانند که در سال‌های اخیر زنان از لحاظ فرهنگی اجتماعی و سیاسی بسیار پیشرفت کرده‌اند. هدف اصلی آنها این است تا زنان را ساکت کرده و آنها را تسلیم و زیردست خود نمایند."