"از این پس هیچ قدرتی قادر به بازی با سرنوشت زنان ایزدی نخواهد بود"

اعضای هماهنگی جنبش آزادی‌خواهی زنان ایزدی (تاژه) با اظهار اینکه کنفرانس پارلمان اروپا پاسخ محکمی به دشمن داد، گفتند: «از این پس هیچ قدرتی قادر به بازی با سرنوشت جامعه ایزدی به ویژه زنان ایزدی نخواهد بود.»

در پایتخت بلژیک، بروکسل، به رهبری سازمان چتری مجالس زنان ایزدی (SMJÊ) در پارلمان اروپا در ۳۰ ژانویه، کنفرانسی تحت عنوان «شنگال: جامعه‌ای در معرض تهدید نسل‌کشی است، تضمینات بازسازی صلح در خاورمیانه است» برگزار شد. مرکز اتحادیه انجمن‌های ایزدی از کنفرانس حمایت کرده و همچنین هیئتی از شنگال متشکل از سوهام دخیل، عضو روابط خارجی تاژه و سؤاد مراد خلف، فرماندهی واحدهای زنان شنگال (YJŞ) که زمانی توسط داعش اسیر شده بود به کنفرانس پیوستند.

در خصوص همایشی که وضعیت زنان شنگال و ایزدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اعضای هماهنگی تاژه ارزیابی‌هایی انجام دادند و گفتند ما تا آخر برای آزادی خود خواهیم جنگید.

"ما یک گام تاریخی برداشتیم"

احرام اسماعیل، عضو هماهنگی تاژه، برگزاری این همایش را به همه زنان جهان تبریک گفت و افزود: «ما گامی تاریخی برداشتیم. ما در پارلمان اروپا توانستیم به عنوان زنان در مورد مسائل جاری بحث کنیم. در عین حال جواب دشمنمان را دادیم. گفتیم که هستیم و خواهیم بود. اگرچه بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نسل‌کشی ایزدی‌ها را به رسمیت شناخته‌اند، اما باید از سوی تمام جهان شناخته شود.»

احرام اسماعیل شرکت در این همایش را موضوع مهمی دانست تا زنان شنگال بتوانند مشکلاتی را که دارند به اشتراک بگذارند و گفت: «زنان ایزدی به عنوان یک زن چه در عرصه نظامی و چه در عرصه اراده شرکت کردند. بسیاری از نمایندگان از سراسر جهان به کنفرانس ملحق شده بودند و در مورد وضعیت اینجا مطلع شدند.»

"زنان ایزدی تجربه بزرگی از نسل‌کشی به دست آوردند"

شَمو رَمو، عضو هماهنگی تاژه، ضمن درود گفتن به همه شرکت‌کنندگان در کنفرانس، گفت: «پیوستن ما به عنوان زنان ایزدی در کنفرانس و شریک شدن در درد فرمان (نسل‌کشی) ۲۰۱۴، نکته مهمی بود. ما به عنوان زنان ایزدی همه نوع سختی و مشقت‌ها را تجربه کردیم. هزاران زن به قتل رسیدند، در بازار فروخته شدند و تحت انواع فشارها قرار گرفتند. آن دردها، سختی‌ها و مشقت‌ها امروز به قدرت و اراده تبدیل شده است.»

رَمو خبر داد که قبل از فرمان (نسل‌کشی) به دلیل اینکه زنان ایزدی تشکیلات خود را نداشتند، مورد ظلم و رنج بسیار قرار گرفتند و گفت: «اگر ما سازماندهی شده بودیم، این همه حمله اتفاق نمی‌افتاد. امروز زنان ایزدی از این درد تجارب زیادی کسب کرده و قدرت و سازماندهی نظامی، سیاسی و دیپلماتیک به دست آورده‌اند. از این پس هیچ قدرتی قادر به بازی با سرنوشت جامعه ایزدی به ویژه زنان ایزدی نخواهد بود. کنفرانس‌هایی از این دست می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند.»