به یمن رهبر آپو زنان به این سطح رسیده‌اند

خویناو‌ خلیل از مدیران کنگره ستار کانتون فرات گفت: «به یمن رهبر آپو زنان به این سطح رسیده‌اند، با انقلاب روژآوا زنانی که همه چیز بر آن‌ها ممنوع شده بود، در تمامی عرصه‌هاخود را ثابت کردند و پیشگام شدند.»

به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان کارگر، خویناو‌ خلیل مدیر اجتماعی کنگره ستار کانتون فرات با خبرگزاری فرات (ANF) گفت‌و‌گو کرد.

خویناو‌ خلیل به مناسبت ۸ مارس به تمامی زنان مبارز کوردستان و جهان تبریک گفت و اعلام کرد: «هنگامی که به تاریخ می‌نگریم، در جامعه‌ی طبیعی زنان الهه بوده‌اند. با وجود این‌که جامعه، کودک و زندگی را اداره می‌کردند، پس از پیدایش ذهنیت مردسالاری، زنان الهی، ارده و موجودیتشان از بین رفت و برده شدند.»

به یمن رهبر آپو، زنان خود را ثابت کردند

خویناو‌ در ادامه‌ی سخنانش به انقلاب ۱۹ جولای توجه کرد و گفت: «قبل از انقلاب روژآوا، زمانی که زنان هنوز تحت تأثیر ذهنیت عشیره‌ای و مردسالاری بودند و همه چیز برای زنان ممنوع بود و حتی رویاها و زندگی زنان محدود بود، مانند: یک زن بزرگ می‌شدند، ازدواج می‌کردند، بچه‌دار می‌شدند، قدرت مقابله با مردان را نداشتند، اما به لطف رهبر آپو، این اندیشه که زنان می‌توانند هر چیزی شوند، گسترش یافت و زنان از طریق انقلاب روژآوا علیه این ذهنیت قیام کردند و از طریق مبارزاتشان ذهنیت مردسالاری را شکست دادند و در بسیاری از عرصه‌های جامعه در مبارزه و فعالیت شرکت کردند، نمونه‌ی بزرگ نیز یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) است.»

زنان علیه واپسگرایی قیام کردند

خویناو با بیان این‌که ی‌پ‌ژ این ذهنیت را که زن فقط متعلق به خانه است و نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهند را در جنگ کوبانی شکست داد و در ادامه گفت: «زنان از طریق مبارزه‌ی خود نشان دادند که زنان می‌توانند هر چیزی که بخواهند، باشند. زنان در سیاست دارای پست و مقام باشند، در دیپلماسی و رده بالا در سیستم خودمدیریتی، وظیفه‌ی رهبری مشترک خود را انجام می‌دهند و همیشه به خاطر خود مبارزه انجام می‌دهند. در تمام دنیا سیستم رهبری مشترک وجود ندارد اما زنان ثابت کرده‌اند که می‌توانند از عهده آن برآیند.»

ملیون‌ها زن قیام کرده‌اند

خویناو با اشاره بر این‌که اکنون ملیون‌ها زن قیام کرده‌اند، زنان اکنون با یک موضع می‌گویند؛ هر اتفاقی هم رخ دهد، ما به مبارزه ادامه می‌دهیم‌. ما نیز به عنوان کنگره ستار، با خشونت علیه زنان مقابله خواهیم کرد. زنان دارای قدرت زیادی هستند، آن‌که به جامعه اجازه می‌دهد به حیات خود ادامه دهد و از خود دفاع کند، دوباره خود زنان هستند. زنان به طور کل می‌توانند جامعه را رهبری کنند.»

خویناو‌ در پایان سخنانش به این اشاره کرد که انقلاب روژآوا به لطف زنان نجات یافت، دولت ترکیه در سطح بالایی با زنان خصومت دارد، ده‌ها پیشگام مانند شهید روناهی و زهرا را مورد هدف قرار داده است. ما هیچگاه از مبارزه دست برنخواهیم داشت و هزاران زن یک موضع به پا می‌خیزند و می‌گویند هر اتفاقی هم بیفتد ما همیشه ایستاده‌ایم و ۸ مارس را به تمامی زنان جهان تبریک می‌گوییم.»