برگزاری کارگاه‌های رسانه، هنر، حقوق و سیاست در کنفرانس ت‌ژآ

در همایش جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) در شهر آمد، کارگاه‌های آموزشی زیادی با موضوعات مختلف برگزار شد.

همایش «زنجیره سکوت: شکستن دیوارهای اطراف زندانیان سیاسی زن» که در شهر آمد برگزار شد، در دومین روز خود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات «رسانه و مطبوعات»، «قدرت هنر»، «حقوق و دفاع از حقوق» و «وظیفه سیاست» ادامه یافت.

در کارگاه «رسانه و مطبوعات» که توسط روزنامه‌نگاران اوزنور دَگَر و اَسرا چیفتچی اداره می‌شد، در مورد نقش و استفاده موثر رسانه‌ها در حمایت از زندانیان سیاسی زن بحث و گفتگو شد.

روزنامه‌نگار اوزنور دَگَر طی سخنانی در این کارگاه تاکید کرد که زندان‌ها نه تنها محل اسارت بلکه محل مقاومت نیز هستند و توجه را به رژیم‌های مجازات جدید فاشیستی ترکیه جلب کرد.

در کارگاه «حقوق و دفاع از حقوق»، روش‌های حقوقی، دفاع از حقوق و راهکارهای دفاع از زندانیان سیاسی زن با نظارت وکیل اَلیف تیرَنچ ایپک اولاش و روان‌شناس ژیان آی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایپک اولاش وکیل دادگستری اظهار داشت که زنان بازداشت شده به دلیل هویت خود مورد خشونت قرار گرفته‌اند و توجه را به نقض حقوق در زندان‌ها جلب کرد.

در کارگاه «قدرت هنر» که توسط نقاش سَوینچ آلتان و هنرمند فاتوش ایروَن مدیریت می‌شد، صحبت‌هایی در مورد قدرت هنر برای نمایان ساختن مبارزات زندانیان سیاسی زن از طریق ابزارهای خلاقانه انجام شد.

در حالی که هنرمند فاتوش ایروَن بر اهمیت توسعه اشکال مختلف مقاومت تأکید کرد، نقاش سَوینچ آلتان درباره تأثیر کار جمعی بحث نمود.

در آخرین کارگاه آموزشی "ماموریت سیاست"، چیچک اوتلو، نماینده پارلمانی حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) استانبول و بدیعه آک‌کایا، فعال ت‌ژآ در مورد نقش و وظیفه سیاستمداران در حمایت از زندانیان سیاسی زن بحث کردند.

بدیعه آک‌کایا، فعال ت‌ژآ اشاره کرد که انزوای شدید تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بر تعداد زندانیان در زندان‌ها تأثیر گذاشته است.

همایش پس از پایان کارگاه‌ها، با نشستی با عنوان "چگونه می‌توانیم با هم به جلو حرکت کنیم؟" به پایان می‌رسد.