برگزاری یک نشست با محوریت ۲۵ نوامبر در ایروان

به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، نشستی در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد.

در ایروان، پایتخت ارمنستان، نشستی با هماهنگی اتحادیه زنان آزاد، در خانه اقلیت‌ها و با حضور زنان ارمنی، آشوری و گرجی به مناسبت ۲۵ نوامبر برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از نهادهای زنان و افراد مختلف نیز حضور داشتند. فیلمی در مورد مبارزه زنان پخش شد.

لیانا مهویان، یکی از اعضای اتحادیه زنان آزاد، بیانیه‌ای را درباره اهمیت و تاریخچه ۲۵ نوامبر قرائت کرد.

در این بیانیه از تمامی زنانی که برای آزادی زنان جنگیدند و جان خود را فدا کردند با احترام یاد شد و چنین آمد: «خشونت علیه زنان، سیاسی است. نظام مرد-دولت از رشد زنان می‌ترسد، نمی‌خواهند زنان خودشان را بشناسند و از خود دفاع کنند. ما به‌عنوان اتحادیه زنان آزاد به همه اشکال خشونت "نه" می‌گوییم. برای نپذیرفتن هر گونه خشونت و بی‌عدالتی علیه خود، باید درد یکدیگر را احساس نماییم، سازمان خود را ایجاد کنیم و دفاع مشروع خود را دنبال کنیم.

همانطور که رهبر آپو قرن بیست و یکم را قرن زن نامید و گفت: "من مبارز آزادی زن هستم." رهبر آپو در نتیجه تداوم انقلاب آزادی زنان، دهها تز و پروژه اجتماعی خلق کرد. رهبر آپو گفت: «تا زنان آزاد نباشند، جامعه نیز آزاد نخواهد بود.»

ما به عنوان جنبش آزادی زنان کورد، قدرت جهانی داریم. امروز در روژآوا و کوردستان مبارزه‌ای بی‌نظیر با پیشاهنگی زنان در حال انجام است. زنان کورد تصمیم خود را برای آزادی زنان گرفته‌اند. برای ما فرقی نمی‌کند کورد، ارمنی، اوکراینی، هندی، روسی، افغانی، ترک، عرب، فارسی، اروپایی، درد همه ما زن‌ها یکی است. ما از همه زنان می‌خواهیم که دست به دست هم دهند، خود را سازماندهی کنند و با خشونت و بی‌عدالتی علیه زنان مبارزه کنند. ما به‌عنوان زنان اینجا، هرگز نباید زنان شنگال را فراموش کنیم که چگونه داعش آنها را گرفت و در بازارها فروخت، جایی که صدها زن ایزدی هنوز در دست تبهکاران هستند و سرنوشت آنها مشخص نیست. انوشا آپتیان را فراموش نمی‌کنیم که توسط دولت آذربایجان به طرز وحشیانه‌ای به‌قتل رسید.»

پس از خواندن بیانیه سازمان ملل متحد، احزاب مدنی، مدافعان حقوق بشر، بسیاری از زنان روشنفکر و نمایندگان مجلس در مورد ۲۵ نوامبر صحبت کردند.