دلبرین کوبانی فرمانده ی‌پ‌ژ: به زنان قول داده‌ایم

دلبرین کوبانی فرمانده ی‌پ‌ژ گفت: «ما به زنان قول داده‌ایم، به هر قیمتی که باشد، عقب نشینی نخواهیم کرد.»

دلبرین کوبانی فرمانده یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) اعلام کرد تا کنون در حفاظت از جامعه و مبارزه با سیاست ضد زن سازش نکرده‌ایم و خاطرنشان کرد که این یک موضع ادامه دار خواهد بود.

دلبرین کوبانی فرمانده ی‌پ‌ژ در گفت‌گویی با خبرگزاری فرات (ANF) به سوالات پاسخ داد.

ی‌پ‌ژ چگونه مبارزه‌ی خود را در برابر ذهنیت و سیستم هژمون‌گرای مردانه بیان می‌کند؟

همیشه حمله علیه سیستم عدالت و اجتماعی زنان وجود داشته است. برای شکستن اراده‌ی‌ زنان و سلب دست‌آوردهای که توسط زنان کسب شده است، به روش‌های مختلف خشونت متوسل شده‌اند. حمله‌ی اولیه به زنان به روش جنگ ویژه انجام شد. جنگ روانی شدیدی به راه افتاده تا زن بدون قدرت باقی بماند. قطعا در برابر این حمله و خشونت، مقاومت و مبارزه بزرگی از سوی زنان صورت گرفته است. فداکاری و قربانی زیادی نیز داده شده است. مبارزه‌ی زنان علیه ذهنیت هژمون‌گرا و ذهنیت مردسالاری هرگز به صورت یک جانبه انجام نشده است. یک روند و تاریخ بزرگ مبارزه‌ای به صورت جسمانی و ایدئولوژیک و روانی و اجتماعی وجود دارد. در جنگ علیه زنان هرگز محدودیت‌ها و معیارهایی وجود نداشته است. ذهنیت مردسالاری به تمامی روش‌های جنگ و رویکردهای ضدبشری علیه زنان متوسل شده است. سیستم مردسالاری به طور سیستماتیک زنان را مورد حمله قرار داده است به طوری که زنان را از جوهر و وجود خود بیگانه کرده است. در واقع هدف اصلی ذهنیت مردسالاری، دور گرداندن‌ زن از ماهیت، هویت و تاریخ خود است. این امر نیز سال‌ها و حتی قرن‌ها به صورت سیستماتیک و سازمان‌یافته و عمدی ادامه یافت. این روند در مدت کوتاهی ایجاد شد. البته زنان همیشه در مقابل این به مقاومت پرداخته‌اند.

سیستم به تمامی روش‌ها پناه می‌برد

سیستم گاهی به نام دین و گاهی به نام اعتقادات و باورها و سنت‌های متفاوت جامعه این کار را کرده است. برای کنترل کامل زنان چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی به تمام روش‌های کثیف متوسل شد. این امر تا به امروز نیز ادامه دارد. امروزه نیز در بسیاری از جاها این ذهنیت وجود دارد که زنان را به هر شکلی سرکوب می‌کند. گاهی در یک جامعه این اتفاق می‌افتد، گاهی در یک سیستم دولتی این اتفاق می‌افتد، یعنی ما هر روز این واقعیت را می‌بینیم و شاهد آن هستیم. هزاران نمونه از حمله به زنان به نام ناموس و شرف وجود دارد. تنها چیزی که این سیستم مرد آن را ایجاد کرده است، رسوا کردن زنان بوده است. همچنین مردان این سیستم را ساخته‌اند و تا به امروز نیز توسط آن‌ها اداره می‌شود.

برای ایجاد یک نسل غیر آگاه کار می‌کند

در واقع این سیستم فقط ذهنیت هژمون‌گرای خود علیه زنان را اجرا نمی‌کند. مردان امروز همین کار را علیه جنسیت خود انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، ذهنیت حاکم و هژمون‌گرا نه تنها زنان، بلکه مردان را نیز ضعیف و تبدیل به برده می‌کند. ما این را در تمام جنگ‌های کنونی می‌بینیم. اگر عناصری چون اخلاق و وجدان و عدالت در سیستم ایجاد نشود، هیچکس نمی‌تواند آزاد باشد. این سیستم که به دست ‌مردان ایجاد شده است، امروزه خود مردان را بی‌اراده و آن‌‌ها را از بین می‌برد. آن‌ها می‌خواهند نسلی غیر آگاه را خلق کنند. این از طریق جنگ ویژه انجام می‌شود. آن‌ها با هدف قرار دادن زنان و جوانان که شالوده جامعه را تشکیل می‌دهند، سعی در از بین بردن آینده‌ی جامعه دارند.

می‌خواهند جامعه‌ای بدون مدافع ایجاد کنند

جامعه‌ای که از حقایق خود دور شده باشد، توسط هر کسی در چارچوب منافعش مورد استفاده قرار می‌گیرد یا کل سیستم آن جامعه را بر اساس منافع خود تحت کنترل قرار می‌دهد. هنوز هم می‌خواهند جامعه‌ای بی‌دفاع بسازند، آیا ممکن است که انسان بی‌دفاع زندگی کند؟ سیاست و سیاست‌های جنگ ویژه امروزه به عنوان بزرگ‌ترین سلاح علیه جوامع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل این، مسئولیت بزرگی بر دوش زنان قرار می‌گیرد. لازم است مبارزه‌ای مستمر علیه این سیستم انجام شود. ما به عنوان ی‌پ‌ژ ضد این ذهنیت مبارزه می‌کنیم. ما در برابر سیاست‌های جنگ ویژه‌ی آن‌ها که جامعه را هدف قرار می‌دهد، مقاومت می‌کنیم.

ی‌پ‌ژ که خود را با انقلاب روژآوا سازماندهی کرد، تأثیر زیادی در جنگ ‌علیه داعش داشت، ی‌پ‌ژ چگونه این تجربه‌ی نظامی را کسب کرد و آن را توسعه داد؟

لازم است که ما ی‌پ‌ژ را به عنوان واقعیتی که با انقلاب روژآوا و در سال‌های اخیر ظهور کرده است، ارزیابی نکنیم. ی‌پ‌ژ تاریخ و میراث بزرگی دارد. ی‌پ‌ژ خود را بر پایه‌ی تاریخی بنا کرده است که در نتیجه تلاش‌ها و فداکاری‌های فراوان پدید آمده است. لازم است که ما ی‌پ‌ژ را به عنوان یک نیروی نظامی نبینیم. همچنین ی‌پ‌ژ یک نیروی نظامی است و این بسیار مهم است. اگر جوامع نیروی دفاعی نداشته باشند نمی‌توانند مقاومت نمایند، از این نظر ی‌پ‌ژ یک نیروی دفاعی است. باز هم خودسازماندهی زنان بر اساس ماهیت تاریخی خود به لطف ارزش‌های کار و مبارزات رهبر آپو حاصل شده است. رهبر آپو تاریخ و واقعیت زن را که انکار شده در فلسفه و پارادایم خود به نمایش گذاشته و باعث خودسازماندهی زنان شده است. همچنین ی‌پ‌ژ خود را بر اساس این اصول ساخته است و به عنوان یک نیروی دفاعی، نه تنها در عرصه‌ی نظامی، با حملات علیه زنان و جوامع مبارزه می‌کند و سعی در تغییر افکار و ذهنیت‌های حاکم دارد.

زنان به تاریخ و جوهر و خاک خود متصل هستند

زمانی که داعش چهره‌ی ترسناک خود را به تمام دنیا نشان داد، ی‌پ‌ژ با شجاعت زیادی با آن مبارزه کرد. زنان به تاریخ و جوهر و خاک خود متصل هستند. حملات هر چقدر هم که سخت باشند، هیچ کس نمی‌تواند در برابر آزادی‌خواهی زنان بایستد و آن را سرکوب نماید. آن‌ها توانستند از تمامی فرصت‌ها برای خودسازماندهی استفاده کنند. ی‌پ‌ژ نیز خود را بر اساس این واقعیت‌های زنان بنیان نهاده است. از این رو ی‌پ‌ژ شجاعانه با داعش مقابله کرد و با آن جنگید و حفاظت از تمامی بشریت را وظیفه‌ی خود می‌دانست. لازم است این موضوع را یک امر عادی تلقی نکنیم. در برابر ذهنیتی مبارزه کرد که صدها سال است زنان را محکوم می‌کند و آن‌ها را از حوزه‌‌های‌ زندگی دور می‌کند. ی‌پ‌ژ با این روحیه‌ی فداکارانه جنگید. در این راستا ما به عنوان ی‌پ‌ژ مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفته‌ایم و از آن صیانت می‌کنیم. تاکنون بر هدف خود که حفاظت از جامعه و مبارزه با سیاست‌ و سیاست‌ها ضد زنان است، سازش نکرده‌ایم. ما به هدف خود تعلق داریم. ما به زنان قول داده‌ایم، به هر قیمتی که باشد، دست از مبارزه برنخواهیم داشت.

ادامه دارد…