دم پارتی برنامه انتخاباتی زنان را اعلام کرد

پروژه‌های بسیاری برای زنان در برنامه انتخاباتی زنان دم پارتی اعلام شد.

حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی ) در هتلی در آنکارا از اعلامیه زنان برای انتخابات ادارات منطقه‌ای که در ۳۱ مارس برگزار می‌شود، خبر داد. در کنار نامزدهای روئسای مشترک شهرداری، افراد زیادی در این برنامه شرکت کردند. زنان با لباس کوردی در این برنامه شرکت نمودند. پوسترهایی به زبان کوردی و بسیاری از زبان‌های دیگر در بالکن محل برگزاری این مراسم آویزان شد. در این پوسترها به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره شد.

این برنامه با یک دقیقه سکوت به احترام همه جان باختگان مبارزه برای آزادی و دموکراسی آغاز شد. سپس تولای حاتم اوغوللاری، رئیس مشترک کل دم پارتی سخنرانی کرد.

پس از سخنان حاتم اوغول‌لاری، خالده ترک‌اوغلو، رئیس شورای زنان دم پارتی، داده‌ها را قرائت کرد.

ترک‌اوغلو سپس برنامه‌ها و پروژه‌ها را اعلام کرد:

- دولت هر روز روش جدیدی را برای نهادینه کردن فاشیسم اجرا می‌کند و علیرغم سیاست‌های خصمانه خود علیه کوردها و زنان، با وجود سیاست‌های خشونت آمیز، ظلم و هجوم، ما بار دیگر به دنبال این هستیم که چیزهایی که از ما ربوده شده است، بازگردد. ما پیروز شدیم. ما همچنان می‌آییم تا این دستاوردها را افزایش دهیم. ما شوراهای زنان را همراه با تمام سازمان‌های زنان، ابتکارات مدنی، شوراهای محله و شوراهای زنان شهرداری ایجاد خواهیم کرد و از طریق حمایت و خودسازماندهی راه‌حل‌های مشترک ایجاد خواهیم کرد.

- با سیستم ریاست مشترکی؛ ما اراده زنان را در همه عرصه‌های زندگی تقویت خواهیم کرد، آنها را بیشتر در فرآیند مدیریت شهری مشارکت خواهیم داد و مفهوم دموکراسی منطقه‌ای را گسترش خواهیم داد.

- از طریق روش‌های نمایندگی برابر ما لیست شوراهای شهرداری و شوراهای عمومی شهر را به روش یک زن – یک مرد تهیه خواهیم کرد.

- ما مبارزه منطقه‌ای ، ملی و بین المللی، حمایت و همکاری زنان را در ادارات منطقه‌ای گسترش خواهیم داد.

- با حمایت زنان، ما از جنبه‌های چند هویتی، چند فرهنگی و چند زبانه مناطق حمایت خواهیم کرد و زنان را به قوی‌ترین شکل ممکن در مکانیسم‌های تصمیم‌گیری مشارکت خواهیم داد.

مدیریتهایی که بار دیگر بازگردانده خواهند شد

- برای اینکه همه زنان ساکن در مناطق به طور مساوی از آموزش زبان مادری، برنامه ریزی شهری، ساخت و ساز، مراکز هماهنگی بلایا و خدمات شهری بهره‌مند شوند، ما به طور فعال اصل مزایای برابر را اجرا خواهیم کرد.

- ما دفاتر سیاست زنان در شهرهای بزرگ، میزهای زنان، هیئت‌های زنان و مدیریت سیاست  زنان در شهرداری‌ها و سایر مناطق ایجاد کرده‌ایم. واحدهای اقتصاد زنان، خشونت علیه زنان و واحدهای آموزش زنان مرتبط با این واحدها، تعاونی‌های زنان و مراکز زنان را تأسیس کردیم. ما همه این مؤسسات را تقویت خواهیم کرد و در صورت نیاز مؤسسات جدیدی خواهیم ساخت.

- به منظور مشارکت مؤثر زنان در فرآیندهای تصمیم گیری شهرداری‌ها، بار دیگر «شورای زنان شهرداری» متشکل از منتخبان و کارمندان را ایجاد خواهیم کرد. برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های مناطق از دیدگاه زنان، «شورای زنان» و «هماهنگی زنان» و «کمیسیون‌های برابری زنان و مردان» را ایجاد کرده‌ایم و این‌ها بیشتر گسترش خواهند یافت.

- ما به درخواست خود برای اجرای مفاد فشار بر مردانی که مرتکب خشونت علیه زنان می‌شوند، ادامه خواهیم داد.

- در تمامی واحدهای سیاست گذاری زنان، خودساماندهی زنان را ارتقاء خواهیم داد و از مشارکت آنان در سازوکارهای تصمیم‌گیری حمایت خواهیم کرد.

- در برابر نظام سرمایه‌داری تحت سلطه مردان که کار زنان را در نظر نمی‌گیرد، سیاست‌هایی را برای اجتماعی کردن کار مراقبتی، ایجاد مهدکودک‌های تعاونی و خدمات مراقبت از سالمندان، بیماران و معلولان تدوین کردیم.

آکادمی سیاستگذاری زنان

- ما مصمم هستیم تا ادارات منطقه‌ای خود را از دست ستمگران نجات دهیم و با الگوی مدیریت منطقه‌ای دموکراتیک، زیست محیطی و آزادی زنان، قرن بیست و یکم را قرن زنان خواهیم کرد و به یکی از منابع الهام برای مبارزات بزرگ زنان تبدیل خواهیم شد.

- از خواست زنان برای دموکراسی منطقه‌ای و نظام ریاست مشترکی دست نخواهیم کشید. ما به اجرای سیستم ریاست مشترکی در تمامی شهرداری‌های کلانشهرها و شهرها و شهرکها و مناطق خود ادامه خواهیم داد.

- ما آکادمی‌های سیاست‌گذاری زنان، مدارس سیاست‌گذاری زنان در ادارات منطقه‌ای را ایجاد خواهیم کرد.

- ما همه بودجه‌ها را اعم از مرکزی یا منطقه‌ای که توسط مردان تهیه می‌شود رد می‌کنیم. این بودجه‌ها به نابرابری جنسیتی در جامعه می‌پردازد و شامل زنان و جوانان نمی‌شود.

- برنامه‌های راهبردی، بودجه، بحث و تصمیم گیری، همه فرآیندها را با مشارکت فعال شوراهای زنان و تشکل‌های زنان انجام می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم کارمندان قبل از استخدام شهرداری در آموزش‌های اجتماعی جنسیتی شرکت کنند.

مراکز حافظه‌ی زنان

- ما در برابر سیاست‌های همسان‌سازی با زبان خود هنر ایجاد خواهیم کرد و پروژه‌های خود را در خانه‌های فرهنگ زنان و خانه‌های خوانندگی زنان با قوت بیشتری اجرا خواهیم کرد.

- ما مکانهایی را که زنان سالمند تجربیات خود را در آن به اشتراک می‌گذارند ایجاد خواهیم کرد.

- محل‌های راهبردی را تعیین می‌کنیم و جشنواره‌های فرهنگ و هنر زنان را در ایام خاصی از سال برگزار می‌کنیم.

تعاونی‌های زنان آزاد

- در برابر سیاست‌های جنسیتی که کار و دسترنج زنان را می‌دزدند و در نتیجه بودجه جنگی ایجاد می‌کنند، می‌خواهند زنان را از عرصه تولید دور نگه دارند و فقر را به عنوان سرنوشتی بر زنان تحمیل کنند، ما همچنان تولید را از محل خود و از منطقه پایه‌گذاری خواهیم کرد.

- ما مناطق راهبردی را تعریف خواهیم کرد، دوره‌های حرفه‌ای و بازار دیجیتال را باز و گسترش خواهیم داد.

- باز هم طرح «تعاونی زنان آزاد» خود را اجرا می‌کنیم.

- پروژه‌های «باغ‌های شهری زنان» را بار دیگر اجرا می‌کنیم. با ساخت و افتتاح «مکانهای ارائە بذر» بە ارائە خدمات بهرەمندی رایگان خواهیم پرداخت.

- با بودجه زنانی که از شهرداری‌های خود در سطح شهر و مناطق اختصاص داده‌ایم، پروژه‌های بنفش و بازارهای محلی خود را گسترش خواهیم داد. ما مناطقی را برای فروش محصولات خود در تعاونی‌ها ، خانه‌ها و باغ‌ها در همه جا باز خواهیم کرد.

- هر ساله در چارچوب پروژه خود با عنوان «اقتصاد زنان» غرفه‌های تولیدکننده‌های زن را در مکان‌های خاصی باز می‌کنیم و جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنیم که در آن محصولات خود را عرضه کنند.

- برنامه JINKART (کارت زن) را در همه شهرداری‌های خود اجرا خواهیم کرد.

- ما پروژه PED-MATİK خود را انتخاب و اجرا خواهیم کرد که در آن وسایل بهداشتی به صورت رایگان به زنان ارائه می‌شود و بر اساس نیاز آن را توزیع می‌کنیم.

- ما شهرداری‌های آزمایشی را تعریف می‌کنیم و پورتال وب را باز می‌کنیم. بازارهای دیجیتال را زیر نظر شهرداری‌ها باز خواهیم کرد. در این بازارچه‌ها آنچه را که نیاز دارند در پرتال اینترنتی می‌نویسند و از این نیازها از غذا گرفته تا پوشاک و وسایل منزل به صورت رایگان به آنها اهدا می‌شود. به این ترتیب ما حمایت‌ها را افزایش خواهیم داد.

پروژه‌هایی برای زنان جوان

- در شهرهایی که مشکلات تحصیلی و اقتصادی به وجود آمده است، در چارچوب سیاست‌های کلان با زنان جوان بحث و همراه با آنها مبارزه خواهیم کرد.

- برای تقویت زنان جوان، مراکز رایگانی ایجاد می‌کنیم که فعالیت‌ها و آموزش‌های فرهنگی و هنری را انجام دهند.

- در محله‌هایی که زنان جوان زندگی می‌کنند، ایستگاه‌های اتوبوس و سیستم‌های روشنایی قوی‌تری خواهیم ساخت.

- برای زنان جوان دانشگاهی که با مشکل مسکن مواجه هستند، بار دیگر پروژه‌های مسکن خود را اجرا می‌کنیم.

- برای زنان جوانی که در دانشگاه قبول شده‌اند، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند به دانشگاه بروند یا ادامه تحصیل دهند، بورسیه در نظر خواهیم گرفت.

پروژه‌های مبارزه با خشونت

خشونت علیه زنان ۱۴۰۰ درصد افزایش یافته است. ما آنچه را که از ما ربوده شده است پس خواهیم گرفت و سیاست‌هایی را برای افزایش دستاوردهای خود اجرا خواهیم کرد. ما ارجاع به اسنادی مانند CEDAW، بیانیه پکن و کنوانسیون استانبول را که اسناد بین‌المللی در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان هستند، اجرا می‌کنیم و می‌پذیریم.

- ما شرایط مناسبی را در هر شهر و منطقه‌ای با بیش از صد هزار نفر جمعیت ایجاد خواهیم کرد و پناهگاه‌های متعلق به شهرداری خود را بازگشایی خواهیم کرد.

- مراکز خود را برای مبارزه با خشونت علیه زنان که کمک‌های روانی و حقوقی رایگان ارائه می‌کنند را بازگشایی خواهیم کرد.

- ما با انواع خشونت علیه دگرباشان مبارزه خواهیم کرد.

- به عنوان اولین گام در مبارزه با خشونت علیه زنان، ایستگاه‌های خود را بازگشایی کرده و تعداد آنها را افزایش خواهیم داد.

- روابط مبارزه مشترک با پویایی زنان در نهادها و شوراها را توسعه خواهیم داد و تلاش‌های چند جانبه‌ای را برای جلوگیری از خشونت مردان علیه زنان انجام خواهیم داد.

- ما «خط تلفن خشونت» چندزبانه را در همه شهرداری‌های خود بازسازی خواهیم کرد.

- برای ادامه تحصیل همه کودکان بویژه کودکان دختر، یورت و اینترنت رایگان ارائه می‌دهیم.

طرحهای عملی زنان در برابر فجایع

- طرح اقدام زنان علیه فجایع به طور مستقل در هر یک از شهرداری‌های ما ایجاد می‌شود و به طور رسمی پذیرفته می‌شود.

- از لحظه وقوع فاجعه، ما بلافاصله وضعیت و نیازهای فعلی را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد و هماهنگی منابع را ایجاد می‌کنیم.

- در مناطق حادثه دیده داوطلبان زن خواهیم داشت. ما نمایندگی و مشارکت برابر را در هر مرحله از هماهنگی بلایای اضطراری تضمین خواهیم کرد.

- وسایل نظافتی شهرداری را که زنان و کودکان بعد از فاجعه از آن بهره مند می‌شوند، حداقل به مدت یک سال به طور مرتب توزیع می‌کنیم.

- با توجه به نیاز زنان، سرپناه های موقت برای زنان می‌سازیم.

- در مراکز موقت بلایا باید واحدهای امن آموزش دیده در برابر خشونت مردان و واحدهای اجتماعی در خصوص خشونت مردان ایجاد کنیم.

وضعیت زنان معلول

- سیاست‌های نامناسب امروز بزرگترین مانع مشارکت زنان و دختران دارای معلولیت در زندگی است. از آنجایی که سیاست‌های مناسبی برای زنان و دختران معلول وجود ندارد، خیابان‌ها همیشه به محلی تبدیل می‌شوند که این افراد با انواع بی‌توجهی‌ها و آزارها مواجه می‌شوند.

- مراکز زندگی زنان را بدون مانع می سازیم.

- مشارکت زنان معلول در زندگی اجتماعی در چهارچوب ادارات زنان و دفاتر زنان؛ ما واحدهای برابری را برای رسیدگی به مسائلی که آنها در دسترسی به حقوقی مانند آموزش، بهداشت، ورزش، سرپناه، حمل و نقل و اشتغال با آن مواجه هستند، ایجاد خواهیم کرد.

- ما با زنانی که برای بیماران، سالمندان و ناتوانان کار می‌کنند کار خواهیم کرد، سیاست هایی را با توجه به نیازهای آنها تدوین کرده و این سیاست‌ها را اجرا خواهیم کرد.

حق سلامت به زبان مادری

- در برابر سیاست‌های مونیستیک و جنسی‌گرایانه بهداشت، از گفتن «مراقبت‌های بهداشتی رایگان به زبان مادری یک حق است» دست برنمی‌داریم.

- ما سیاست‌های سلامت خود را با زنان و تشکل‌های زنان ایجاد خواهیم کرد.

- ما واحدهای بهداشتی را در شهرداری‌های خود خواهیم ساخت و پروژه‌های ویژه‌ای را در مورد سلامت زنان توسعه خواهیم داد.

- با شناسایی شهرداری‌های راهبردی ، مراکز بهداشتی درمانی زنان خود را راه اندازی مجدد خواهیم کرد.

مناطق زیست محیطی و حوزه‌های زندگی دوستدار زنان

- ما یک «اتحادیه زیست محیطی» در شهرداری‌های خود ایجاد خواهیم کرد.

- با هم شهرهای زیست محیطی و دوستدار زنان خواهیم ساخت.

- ما سیاست‌هایی ایجاد خواهیم کرد که روستاها و شهرهای ما را با شبکه زیست محیطی هماهنگ کند.

- کمپین‌های نهال کاری را که هر ساله با توجه به فصول سال برگزار می کنیم، گسترش خواهیم داد. ما زنان با هم جنگل‌های شهری خود را می‌سازیم.

زنان پناهجو

- ما در مقابل سیاست‌های جنگ و خشونت خواهیم ایستاد.

- با ایجاد واحدهایی در بخش‌های سیاستگذاری زنان؛ برای گنجاندن در زندگی زنان مهاجر و در برابر مشکلات کار، زبان، خشونت، دسترسی به بهداشت، ازدواج کودکان، ازدواج مجدد، استثمار کار، آموزش، سرپناه، حمل و نقل و غیره تلاش می‌کنیم. در شهرهایی که آنها ساکن هستند، برای اینکه آنها آزادانه به زبان و فرهنگ خود زندگی کنند، به طور برابر و آزاد در زندگی اجتماعی شرکت کنند، سیاست‌های راه حلی برای آنها تدوین خواهیم کرد.

- ما سیاست‌هایی را اجرا خواهیم کرد تا زنان مهاجر و پناهنده ای که خشونت را تجربه می‌کنند بتوانند از پناهگاه‌های زنان و مراکز ضد خشونت بهره مند شوند.»