در آدانا و‌ مردین برای شرکت در ۸ مارس فراخوان‌ داده شد

زنان در آدانا و‌ مردین از تمامی زنان در خواست کردند تا در ۸ مارس همگی با هم به میادین بیایند.

در چارچوب فعالیت‌ها برای ۸ مارس، روز جهانی زنان در چند شهر فعالیت‌های مختلفی آغاز شده است.

آدانا

جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌آ) و مجلس زنان حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) در چارچوب فعالیت‌های ۸ مارس، روز جهانی زنان در آدانا کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کردند. در طول مدت قرائت بیانیه‌، شعار «ژن، ژیان، آزادی» سرداده شد، ریاست مشترک دَم پارتی در آدانا، هلین کایا بیانیه‌ را قرائت کرد.

کایا به این اشاره کرد که در برابر جنگ و بحران اقتصادی و نسل‌کشی زنان و اکولوژی و نابرابری، از مقاومت و مبارزه علیه سیاست مردسالاری استقبال می‌کنیم.

کایا اعلام کرد که زبان و هویت ما انکار می‌شود و در ادامه گفت: «به عنوان ت‌ژ‌آ و‌ دَم پارتی برای حفاظت از زبان مادری و فرهنگ و هویت خود، از تمامی زنان کورد و دیگر اقشار جامعه می‌خواهیم، به مبارزه روی بیاورند و قول می‌دهیم‌ تا مبارزه را گسترش دهیم تا تمامی زبان‌ها به ویژه زبان کوردی به زبان آموزش تبدیل شود.»

مردین

در مردین نیز فعالیت‌های ۸ مارس آغاز شد. آیلم آماک به نمایندگی از ت‌ژ‌آ بیانیه را قرائت نمود.

آماک یاد زنانی را که در مبارزات آزادی‌خواهانه جان‌باخته‌اند را گرامی داشت و گفت: «با قدرتی که از زنان پیشگام مانند رزا و سارا و زلال‌ها دریافت می‌کنیم، در روز ۸ مارس در میادین و خیابان‌ها خواهیم بود.»

نماینده‌ی پارلمانی مردین، بریتان گونش بر این تاکید کرد که صدای مقاومت زنان در جهان طنین‌انداز شده است و گفت: «این صدای ناگهان آکارسل است، این صدا در همه‌جا شنیده می‌شود، به صدایی علیه انزوا تبدیل می‌شود.»

گونش به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توجه کرد و گفت: «این انزوا شرم‌آور است، خصومت و نسل‌کشی زنان است. صدای ژن، ژیان، آزادی در تمام جهان بلند می‌شود و این نیز منشأ تغییرات و تحولات خواهد شد.»