در بروکسل و گراز راهپیمایی شبانه ۸ مارس

به مناسبت ۸ مارس هزاران زن در خیابان‌های بروکسل راهپیمایی کردند، با آواز، موزیک و رقص مهر خود را بر خیابان‌ها زدند. در گراز نیز زنان توجه‌ها را به خشونت، استثمار و فاشیسم معطوف داشتند.

در روز ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش در پایتخت بلژیک شهر بروکسل و در شهر گراز اتریش هزاران زن به میادین آمدند.

بروکسل

برای جشن گرفتن روز ۸ مارس هزاران نفر بعدازظهر در مرکز شهر جمع شدند. در پایان راهپیمایی تعداد حاضرین بیش از ۱۰ هزار نفر بود. زنان تابلوهایی با محتوای درد، رنگ و فرهنگ‌های جدا را بلند کردند و با شعارها خشم خود را علیه سیسستم مردسالار فریاد زدند. از طرف دیگر ت‌ژک-ی پرچم‌های خود، تصاویر شهدای پاریس و همچنین تصاویر وریشه مرادی، ژینا امینی و زینب جلالیان را برافراشت و در این راهپیمایی شرکت کرد.

زنان در راهپیمایی بی‌وقفه شعار «ژن ژیان آزادی» را سردادند و صدای خود را به همگان رساندند. با اجرای رقص و آواز مهر خود را به خیابان‌های شهر زده و تا محل تجمع با اشتیاق راهپیمایی کردند. به عنوان جنبش زنان کورد در اروپا ت‌ژک-ی سخنرانی ایراد شده و ابراز شد: «ما به مثابه زنان کورد با شعار «ژن ژیان آزادی» به سمت آزادی زنان با یکدیگر در حرکتیم و ما این رهپیمایی را ادامه خواهیم داد. برای اینکه ما صدا، رنگ و پیرو روزا، سارا، هورین خلف و هزاران زنی که امروز در تمامی عرصه‌های حیات برای یاد و خاطره و باوری خود مبارزه می‌کنند، هستیم. ما هرگز در برابر نظام کاپیتالیست و سیستم دولت مرد سرتعظیم فرود نخواهیم آورد. ما با یکدیگر نیرومندیم و خواهران یکدیگریم.»

در این کنش که غروب ساعت ۱۷:۰۰ آغاز شد، از طرف نهادها سخنرانی‌هایی ایراد شده و پلتفرم‌ هنرمندان تا به شب ادامه داشت و جمعیت حاضر به تماشای هنرنماییها نشسته بود.

گراز

در شهر گراز اتریش، زنان از منطقه کارمیلتیرپلاز تا به هاوپتپلاز راهپیمایی کردند. زنان کورد با پلاکاردهایی که برافراشته بودند و شعار «ژن ژیان آزادی» بروی آن نقش بسته بود، توجه‌ها را به خشونت، استثمار و فاشیسم بر علیه زنان معطوف داشتند. در این کنش‌ها نمایندگان بسیاری از احزاب سیاسی و نهادها نیز آماده بودند. زنان رقص اجرا نمودند و به همراه آهنگ راهپیمایی خود را ادامه دادند.

کنش با انتشار بیانیه‌ها در منطقه هاوپتپلاز به پایان رسید.