در کنفرانس «زنجیره سکوت» به مقاومت زندان‌ها درود فرستادند

هاجر اوزدمیر، فعال جنبش زنان آزاد( TJA) در کنفرانس «زنجیره سکوت» سخنرانی کرد و به مقاومت زندان‌ها درود فرستاد.

کنفرانس جنبش زنان آزاد (TJA) با عنوان «زنجیره سکوت: شکستن دیوارهای اطراف زندانیان سیاسی» آغاز به کار کرد. در این کنفرانس که افرادی از عرصه‌های بین‌المللی شرکت دارند، در هتلی در منطقه سور آمد برگزار می‌شود.

در بالکن محل برگزاری، بنر «با ژن ژیان آزادی، به سوی آزادی» که شعار کمپین جنبش زنان آزاد (TJA) است آویزان شد. در این کنفرانس همچنین نمایشگاهی از تصاویر زندانیان نیز افتتاح شد.

رئیس مشترک کل حزب مناطق دموکراتیک (DBP) چیگدم کلیچگون اچار، رئیس مشترک کل حزب بازسازی سوسیالیستی (SYKP) جانان یوجه ، نمایندگان احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان، فعالان فمینیست از کشورهای مختلف، نویسندگان، سیاستمداران، زنانی که مدت طولانی زندانی بودند و اکنون آزاد شده‌اند، روزنامه‌نگاران ، مادران صلح، فعالان تحصن عدالت و زنان بسیار دیگری به کنفرانس پیوستند.

سخنرانی افتتاحیه کنفرانس توسط فعال TJA کادَر اوزون انجام شد. کادر اوزون به زبان‌های مختلف به شرکت کنندگان سلام کرد و از مقاومت زنان زندانی در زندان‌ها صحبت کرد. کادَر اوزون اظهار داشت که به عنوان زنان در تمام خیابان‌ها به مقاومت ادامه می‌دهند.

اعتراض به انزوای امرالی

سپس هاجر اوزدمیر، فعال جنبش زنان آزاد برای شرکت کنندگان در کنفرانس سخنرانی کرد. هاجر اوزدمیر در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد زنان زندانی که در مقاومت در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند، انزوا در امرالی و سایر زندان‌ها را محکوم کرد و خواستار پایان فوری انزوا شد.

هاجر اوزدمیر با بیان اینکه جغرافیا، زبان، فرهنگ و موجودیت مردم کوردستان انکار می‌شود ، گفت، مردم کوردستان سال‌هاست که برای پذیرفته شدن موجودیتشان در هر چهار بخش کوردستان تلاش می‌کنند. هاجر اوزدمیر گفت: «زنان کورد سال‌هاست که در زندان‌ها در این مسیر مقاومت می‌کنند . با کودتای ۱۲ سپتامبر، همه شما فاجعه زندان آمد را می‌دانید. اینجا مقاومت زیادی وجود داشت. در این مقاومت مظلوم دوغان به نماد زندان آمد تبدیل شد. سکینه جانسز و رفقایش با سطح مبارزات خود به نماد زنان کورد و جهان تبدیل شدند.

پیروزی از آن مقاومت زندانها خواهد بود

هاجر اوزدمیر با بیان اینکه با رشد و افزایش مبارزات، اگرچه فشارها و دستگیری‌ها افزایش یافته است، اما مشارکت زنان کورد نیز در مبارزات گسترش یافت، گفت: « مشارکت زنان کورد در انقلاب، مشکلات و دشواری‌های بسیاری به همراه داشت و در سال ۱۹۹۰ رفقای ما تحت فشار و بزرگترین شکنجه‌ها ، آزار و اذیت و تجاوز قرار گرفتند. در تاریخ کوردها، عرصه‌ی زندان همیشه محل مقاومت بوده و مبارزه بزرگی در اینجا صورت گرفته است. همچنین می‌بینیم که تقریباً همه فعالان جنبش زنان کورد دستگیر شده‌اند. یعنی اکثر فعالان در زندان هستند.»

هاجر اوزدمیر با بیان اینکه در سال‌های گذشته استقبال چندانی از بازداشت زنان از سوی جامعه نشده بود، گفت: «زنان با مقاومت خود این گونه برداشت‌ها را در جامعه تغییر دادند و ادامه داد: «در چهار بخش کوردستان مشکلات زیادی در زندان‌ها وجود داشت. محل لیلا قاسم مشخص است. وقتی لیلا قاسم را به دار آویختند، گفت: «موهایم را شانه کنید و به پرچم کوردستان تبدیل کنید و همه جا آویزانش کنید. ممکن است مرا به دار آویزند، اما هزاران زن کورد قیام خواهند کرد و این پرچم را در همه جا خواهند آویخت.» وقتی شیرین علم‌هولی را به دار آویختند، گفت: «من به عنوان یک زن کورد مقاومت می‌کنم و مردم کورد تسلیم نمی‌شوند.» او با برخورد خود شدیدترین پاسخ را در برابر شکنجه گران داد. به عبارت دیگر، هر چه دستگیری‌ها و شکنجه‌ها بیشتر باشد، مقاومت بیشتر می‌شود. با فلسفه «ژن ژیان و آزادی» ، این مقاومت بیش از پیش گسترش می‌یابد. »

هاجر اوزدمیر اعلام کرد که این تنها زنان کورد نیستند که در زندان‌ها مقاومت می‌کنند و با این کنفرانس می‌خواهند بستری برای اتحاد مقاومت زنان در زندان‌ها ایجاد کنند و در ادامه سخنانش گفت: «این کنفرانس وسیله‌ای برای رشد روابط و به اشتراک گذاری، کار بزرگ در آینده و علت همکاری بین‌المللی خواهد بود. این گام مهمی برای همکاری بین‌المللی خواهد بود. زنان وجود دارند و همیشه وجود خواهند داشت. ما می‌خواهیم صدای برخی از مقاومت‌ها باشیم و صدای آنها را به گوش مردم برسانیم. امیدوارم این کنفرانس وسیله‌ای برای این امر و همکاری بین‌المللی باشد. امیدواریم بحث‌های ما به نتیجه برسد و به اتفاقات خوبی منجر شود. ما به عنوان زنان کورد این کنفرانس را به شیرین علم هولی، لیلا قاسم، سکینه جانسز و سماها تقدیم می‌کنیم. مقاومت بسیار قوی ایجاد شد و این باعث شد که مقاومت رشد کند. باز هم به صباحات و لیلا و فیگن درود می‌فرستیم. در نتیجه تبادل نظر دو روزه، روابطی که در اینجا برقرار خواهد شد، همه زندان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پیروزی برای زنان و کسانی است که در زندان‌ها مبارزه می‌کنند .»

پس از سخنرانی افتتاحیه، پیام‌های زندانیان زن در زندان‌ها قرائت شد.