در کوردستان عادی نشان‌دادن کشتار زنان نتیجه سیاست جنگ ویژه است

در ترکیه و کوردستان، به ویژه در دوران حکومت حزب عدالت و توسعه، موارد کشتار زنان افزایش یافته است.

کشتار زنان به ویژه به دلیل سیاست‌های جنگ ویژه دولت در کوردستان، آشکار نمی‌شود . در نتیجه سیاست‌های جنگ ویژه دولت علیه زنان، قتل و جنایت علیه زنان در کوردستان افزایش یافته است. از آنجایی که در موارد خشونت جنسی، آزار و اذیت جنسی و استثمار جنسی زنان در کوردستان ، نیروها و کارمندان دولت در خط مقدم قرار دارند، کشتن زنان با عباراتی مانند «ناموس و شرف» تعریف می‌شود که اجازه حمله به زنان در کوردستان را می‌دهد.

در شرایطی که حملات دولت علیه سیاستمداران زن کورد نادیده گرفته می‌شود و تلاش می‌شود تا حملات و کشتار زنان کورد نادیده گرفته شود، مواضع و فعالیت‌های سازمان‌های زنان کورد در برابر این سیاست‌های جنگ ویژه، منجر به حملات علیه زنان شده است.

آنها شکایت نمی‌کنند چون نمی‌توانند به زبان ترکی صحبت کنند

کامر در سال ۲۰۱۵ گزارشی منتشر کرد و اعلام کرد زنانی که فقط به زبان کوردی صحبت می‌کنند کمتر از کسانی که ترکی صحبت می‌کنند، شکایت می‌کنند. از آنجا که صحبت کردن به زبان کوردی در نهادهای دولتی ممنوع است و ذهنیت دولتی علیه کوردها وجود دارد، این دلیل مهمی است که این زنان نمی‌توانند شکایت کنند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ توسط عایشه گل آلتنای و یشیم آرات در مورد خشونت علیه زنان در ترکیه انجام شد، میزان خشونت فیزیکی علیه زنان در کوردستان در مقایسه با کل ترکیه ۶۳ درصد است. بیشتر این حوادث خشونت آمیز به دست عدالت سپرده نشده است.

در داده‌های سال ۲۰۱۶ تویک، شهرهای کوردستان را به عنوان منطقه‌ای با بیشترین خشونت فیزیکی در کل ترکیه نشان می‌دهد. جدای از این داده‌ها، صدها مورد قتل زنان و خشونت علیه زنان که توسط نیروهای دولتی صورت گرفته است، در تحقیقات و گزارش‌ها لحاظ نشده است.

هیچ مرگ مشکوکی وجود ندارد، خشونت مردانه وجود دارد که پنهان شده است

گیزم میران، رئیس مشترک انجمن وکلای آزادی شعبه آمد و رزا حلیمه آکیول، عضو هیئت نظارت انجمن زنان، حملات و تلاش‌های قتل عام علیه زنان کورد را برای خبرگزاری فرات( ANF) ارزیابی کردند.

حلیمه آکیول با بیان اینکه کوردستان جغرافیایی است که با ظلم و ستم مواجه است، گفت، سیاستهای ویژه‌ای علیه همه عرصه‌های زندگی اجرا می‌شود. آکیول گفت: «از سیاست گرفته تا ورزش، همه سیاست‌ها به شیوه‌ای خاص طراحی شده است. مرگهای مشکوک زنان که به خودکشی، تصادف یا سقوط از ارتفاع نسبت داده می‌شود، در هر نقطه از کشور افزایش یافته است. به ویژه پس از فرمان اخیر ریاست جمهوری، خشونت مردان افزایش یافته و ادامه دارد.»

آکیول کشتار زنان در کوردستان را به نام ناموس و شرف یادآور شد و ادامه داد: «این که رفتار مردم با کشتار زنان در شرق و غرب کشور متفاوت رفتار می‌کنند، درست نیست، این حمله به مبارزات آزادیخواهانه زنان کورد است. در واقع کشتن زنان سیاسی است. دولت فعلی هم با گفتار و هم با عملش از این ذهنیت حمایت می‌کند. از آنجایی که مردان قدرت را از حکومت می‌گیرند و بر وجود خود در هر زمینه‌ای پافشاری می‌کنند، زنان تحقیقات قوی در مورد دانش جنسی ایجاد کرده‌اند. این میل زنان را برای مشارکت در زندگی افزایش داده است.»

حلیمه آکیول با بیان اینکه مبارزات آزادی زنان کورد تاثیر زیادی بر مبارزات آزادی زنان داشته است، گفت: «با وجود همه سیاست‌های خشونت‌آمیز و ظلم، زنان کورد به توسعه ماهیت سیاست و اخلاق کمک کردند. وی همچنین گفت، فلسفه ژن ژیان آزادی ذهنیت جدیدی ایجاد کرده است. آکیول در ادامه سخنان خود گفت: «علیه فاشیسم حکومت، برای به دست آوردن هویتی بین‌المللی، به دلیل پشتکار و قدرت تشکیلاتی خود موجه هستند و شجاعانه به مبارزه خود ادامه می‌دهند. چون زنان علیه این نظام قیام می‌کنند، خود را سازماندهی می‌کنند و شجاعانه می‌جنگند، البته برخی نیروها را هم می‌ترسانند.

باز در ایران به دلیل کشته شدن زن کورد ژینا امینی توسط پلیس اخلاق، قیام‌هایی که با شعار  «ژن ژیان آزادی» آغاز شده بود به سراسر جهان کشیده شد و این نشان دهنده قدرت سازمان‌یافته زنان بود. این نشانه آن است که یک زن کورد دارای تجربه و تشکیلاتی است که می‌تواند همه زنان را سازماندهی کند. همیشه زنانی خواهند بود که مجبورند خود را در برابر فاشیسم حکومت ثابت کنند.

حلیمه آکیول به ظهور هودا-پار اشاره کرد و گفت: «ظهور مجدد هودا-پار که ادامه حزب‌الله است، یادآور کشتارها و شکنجه‌های دهه ۹۰ است. ما شاهد بودیم که مخصوصاً در آن زمان  به چهره زنان کورد اسید می‌پاشیدند. آیا حزب عدالت و توسعه می‌خواهد از طریق هودا-پارعلیه زنانی که با گفتار و اعمال خود نتوانستند آن‌ها را متوقف کنند فشار ایجاد کند و با افزایش فرهنگ ترس، این نیروی سازمان‌یافته را متفرق کنند؟

دولت استدلال‌های خود را در مطبوعات خود منتشر می‌کند

گیزم میران، رئیس مشترک کانون وکلای آزادی شعبه آمد اعلام کرد که در کوردستان، کشتار زنان توسط برخی نهادهای مدنی و نهادهای دولتی به مفاهیمی مانند «رسم و ناموس» مربوط می‌شود، اما دلیل این امر دولت ملت است. گیزم میران ادامه داد: «تفکر ناموس متشکل از قواعد ارزشی و اخلاقی است که هدف آن کنترل زنان است و به عنوان یک قاعده دولت-ملت پذیرفته شده است. دولت این را در چارچوب کشتار زنان با استدلال‌های خود در رسانه‌های‌ خود نشان می‌دهد.

دولت از طریق رسانه‌ها سعی در تعمیق آگاهی نسبت به مردسالاری در جامعه دارد. مفهوم کشتن برای ناموس بارها توسط روشنفکران ترک بدون مشاهده تبعیض جنسیتی و قومی برای تضمین ایدئولوژی رسمی دولت استفاده شده است. اگرچه این امر به لطف مبارزات زنان کاهش یافته است، اما همچنان توسط برخی سازمان‌های مدنی استفاده می‌شود.

تفکر ناموس و شرف برای نقض حقوق زنان استفاده می‌شود

گیزم میران گفت: «مفاهیم ناموس و شرف که برای حمله به زنان کورد و کشتار آنها به کار می‌رود، به عنوان  «ویژگیهای مردم کورد» نشان داده می‌شود. این کار به عمد انجام می‌شود. با این کار آنها می‌خواهند از مطالبه حقوق اولیه کوردها در افکار بین‌المللی جلوگیری کنند.»

گیزم میران با بیان اینکه حتی در شرایط عادی نیز زنان به سختی می‌توانند شکایت کنند و از حقوق خود دفاع کنند، گفت: «اما در کوردستان مکانیزمی وجود ندارد که زنانی که خشونت را تجربه می‌کنند بتوانند به زبان مادری خود شکایت کنند. مبارزه زنان فقط در این چهارچوب حقوق و دلایل خود را نشان می‌دهد. زنانی که خشونت را تجربه می‌کنند یا خانواده‌هایشان پس از کشتار زنان قربانی می‌شوند، تنها می‌توانند درخواست‌ها و شکایت‌های خود را به نهادهای زنان فعال در این زمینه ارسال کنند و صدای خود را بلند کنند. می بینیم که تمام مراحل نظام حقوقی مملو از موانع مردسالارانه است. زنان قربانی، با این قانون بیشتر قربانی می‌شوند.»

مجازات مردان به طرق مختلف کاهش می‌یابد

گیزم میران با بیان اینکه نظام حقوقی از مردان در برابر قتل زنان حمایت می‌کند، اظهار داشت: ماده ۴۶۲ قانون TCK که در سال ۲۰۰۳ لغو شد، با مواد مشابه اعمال می‌شود. گیزم میران سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: «همانطور که مشخص است، ماده ۴۶۲ قبل از لغو قانون کیفری قدیمی ترکیه به عنوان ماده مربوط به «قتل‌های ناموسی» پذیرفته شده بود. این ماده که لغو و با عنوان «دستگیری در مورد زنای محصنه و تحریک جدی» در قانون گنجانده شد، راه را برای تخفیف مجازات قتل زنان باز کرد.»

مبارزه جنبش‌های زنان و در روند آشتی اتحادیه اروپا در ژوئیه ۲۰۰۳ لغو شد. با این حال، اگرچه این موضوع از قانون حذف شده است، اما قانون مرد پسند که بخشی از نظام دولتی است، همچنان به برکت این ماده منجر به کاهش مجازات در قتل زنان می‌شود و مانند مکانیسمی از مردان دفاع می‌کند. زنان توسط همسران، غریبه ها، برادران، پدران، مردان نزدیک خود مورد آزار قرار می‌گیرند یا کشته می‌شوند.