دستگیری شهروندان از جمله نسرین ستوده در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند

نسرین ستوده دیروز صبح زمانی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند به قبرستان بهشت زهرای تهران رفته بود، دستگیر شد. به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، پس از دستگیری به بازداشتگاهی در شهر ری منتقل شده است.

دختر ۱۷ ساله کرماشانی آرمیتا گراوند که مشابه ژینا امینی در متروی تهران از سوی نیروهای دولت ایران موسوم به «پلیس اخلاق» مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و بر اثر این شکنجه به کما رفته بود، روز ۲۸ اکتبر برابر با ۹ مهرماه ۱۴۰۲ پس از ۲۸ روز جان باخت. دولت ایران پس از جانباختن آرمیتا، بر خانواده‌اش فشار آورده تا پیکر فرزندشان را در زادگاهش (کرماشان) به خاک نسپارند. دیروز خانواده، پیکر آرمیتا را در قبرستان بهشت زهرای تهران در یک جو شدیدا امنیتی و با حضور نیروهای لباس شخصی به خاک سپرد.

نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق روز شنبه و در پی اعلام خبر مرگ آرمیتا گراوند در پیامی در صفحه فیسبوک خود با «قتل حکومتی» خواندن آن نوشته بود: «ما دو دختر جوان‌مان را در مترو از دست داده‌ایم. اکنون می‌توانیم با حضور گسترده در متروها به حفاظت از جوانان‌مان بپردازیم. تا زمان محاکمه عادلانه عاملان و آمران این قتل‌های حکومتی فرا برسد.

به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، دیروز نسرین ستوده که در جمع شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند آماده شده بود، از سوی نیروهای امنیتی دولت ایران دستگیر شده و سپس به بازداشتگاهی در شهر ری منتقل شده است. به گفته خندان، علاوه بر نسرین ستوده شمار دیگری از حضار در مراسم خاکسپاری نیز بازداشت شدند.

البرز صادقی، فرزند منظر ضرابی، از خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز بازداشت مادرش را تایید کرده است.