فراخوان مبارزه برای زنان، آغاز به کار کارزار ۲۵ نوامبر

زنانی که کارزار ۲۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان را آغاز کرده‌اند، با فراخوانی از زنان خواستند که: در مقابل سیاست‌های دشمنانه حاکمیت علیه زنان، در تمامی عرصه‌ها مبارزه را آغاز کنند.

مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها آغاز بکار کارزار ۲۵ نوامبر را در مقابله با خشونت علیه زنان اعلام نمود. زنان در این چارچوب از آنکارا بیانیه آغاز این کارزار را در دفتر حزب منتشر کردند. «علیه خشونت دولت-مرد ما مبارزه می‌کنیم» به عنوان شعار اصلی این کارزار بر پلاکاردهای آن نوشته شده است. زینو بایرام اوغلو سخنگوی مجلس زنان آنکارا، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که: قتل‌عام‌های زنان از سوی دولت مردانه مورد تشویق قرار می‌گیرد. سیاستهای جنگی، فشار و ستمگری علیه زنان افزایش می‌یابند، ما با زنانی که همراه با همدیگر دست به عصیان زده‌ایم،  در هفته منتهی به ۲۵ نوامبر در خانه، مدارس، کارگاه‌ها و کارخانجات، میادین و در تمامی عرصه‌های زندگی، دست در دست یکدیگر مبارزه را آغاز می‌کنیم.

بایرام اوغلو در سخنان خود افزود که ما کمک‌های مالی حاکمیت را نمی‌خواهیم، ما کمک‌های مالی جنگ‌سالاران، طرفداران جنگ، رانت و جنسیت محور را نمی‌خواهیم. ما اعتبارات دولتی برابری جنسیتی را می‌خواهیم. ما در اینجا از تمامی زنان درخواست می‌کنیم که همه با هم، علیه سیاستهای دشمنانه‌ای که علیه زنان در تمامی عرصه‌ها تحمیل می‌شود، علیه سیاستهای دشمنانه حاکمیت به مبارزه دست بزنیم. زیرا اتحاد، حمایت و مبارزه ما برای سازماندهی است که ما را تقویت کرده و فعالیتهای ما را گسترش می‌دهد. به این مناسبت و به نشانه پیوستگی به جنبش جهانی زنان، شصتمین سالگرد شهادت خواهران میرابل را در که در مقابله با دیکتاتوری دومینیکن مبارزه کرده و جان خود را از دست داده اند گرامی می‌داریم.

شرنخ: در منطفه جزیر شرنخ نیز با مشارکت سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها، عایشه باشاران، نوران ایمیر نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در شرنخ، سازمانهای زنان مردین، الیح، سیرت، در چارچوب ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، راه پیمایی برگزار شد. زنانی که در چهار راه جزیره با لباس‌های محلی این منطقه گردهم آمده بودند با ادوات زرهی، از سوی پلیس و نیروهای امنیتی محاصره شدند. اما علیرغم تمام ممنوعیتها زنان با شعار زن، زندگی و آزادی تا دفتر مرکزی حزب در جزیر راه پیمایی کردند.

در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها، زنان با نصب پلاکاردی تحت عنوان «ما زنان بوتان مبارزات خود را گسترش می دهیم، زن زندگی و آزادی»، آجار به سخنرانی پرداخت. در این سخنرانی عایشه آجار اعلام داشت که دولت از طنین و فریادهای آزادی طلبانه زنان در هراس است و در این باره افزود: ما در مقابل خشونت مردانه و دولت مبارزه می‌کنیم. ما زنان در مقابل هر گونه خشونتی از خود دفاع می کنیم. هر زور در این سرزمین زنان بیشماری از سوی دولت مردانه به قتل می‌رسند. در ماه گذشته ۲۱ زن از سوی مردان کشته شده‌اند. ما زنان به خوبی می‌دانیم که دولت از قاتلان حمایت می‌کند. زمانی که ما زنان می‌خواهیم در مقابل این قتلعام‌ها، خشونت‌ها، فشارها و شکنجه‌ها صدایمان را طنین انداز کنیم، از سوی پلیسهای دولت مانع از فریادهای ما شده و ما را به محاصره در می‌آورند. تلاش می‌کنند از طریق این ممنوعیتها زنان را به سکوت وادارند و سیستم نظامی-فاشیستی خود را در این سرزمین ایجاد کنند. اما ما به خوبی می‌دانیم که ما زنان هیچگاه قدمی به عقب برنخواهیم داشت. ما هیچگاه ظلم و ستمگری‌های دولت و مردان حاکم را نمی‌پذیریم.

در ترکیه محکومیت خشونت ممنوع است

آجار در ادامه سخنان خود اظهار داشت که دولت از قاتلان و تجاوزکاران دفاع می‌کند. ما امروز به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان اجتماع کرده‌ایم. در این کشور قتل زنان ممنوع نیست، می‌توان زنان را کشت و شکنجه نیز کرد. زیرا دولتی وجود دارد که حافظ و مدافع قاتلان است. نمونه‌های فراوانی در این رابطه وجود دارند و روزانه می‌توان تجاوز به حقوق زنان و آزادی زنان را مشاهده کرد. زیرا در قفای این اقدامات نیرویی از آن حمایت می‌کند. حتی می‌توان گفت که دولت هیچگونه پیگردی در رابطه با آنان به عمل نمی‌آورد. در این کشور شکنجه ممنوع نمی‌شود. همه می‌توانند دست به شکنجه زنان بزنند. اما مکانیزمی برای دادگاهی و محاکمه مردان وجود ندارد. در این کشور اعتراض به شکنجه زنان ممنوع است.

علیه خشونت مبارزه می‌کنیم

آجار در پایان سخنان خود اظهار داشت که علیرغم تمامی ممنوعیتها و محدودیتها علیه زنان، مبارزه در تمامی عرصه‌ها وجود دارد. دولت تمامی نهادها و سازمانهای زنان را هدف قرار داده است. اکنون نیز قرارداد استانبول را هدف قرار داده است. در تمامی عرصه‌ها، شاهد تبلیغاتی علیه این قرارداد هستیم و قراردادی را که دولت خود امضا کرده است، عملی و اجرایی نمی‌کند. گروه زنان رُزا هر روز با حملاتی مواجه می‌شود. جنبش زنان آزاد به ترور متهم می‌شود. ما بار دیگر می‌گوییم که اگر مبارزه علیه خشونت زنان، جرم انگاری شده باشد، این جرم را هر روز مرتکب می‌شویم. بیایید در مقابله با رشد و گسترش فاشیسم، با هم مبارزه را ادامه داده و با هم از خود دفاع کنیم. این مراسم با شعار زن، زندگی، آزادی به پایان رسید.

 در شهرهای روحا، در منطقه پرسوس و  در شهر آگری نیز به این مناسبت برنامه‌هایی برگزار شد. رمزیه توسون در پرسوس با ایراد سخنرانی آغاز این کارزار را اعلام کرد. در شهر آگری نیز علیرغم محدودیتهای پلیس لیلا گووون و شوین جوشکون آغاز این مراسم را اعلام کردند. لیلا گوون در مراسمی که به عنوان آغاز این کارزار برگزار شده است اظهار داشت که ما در مقابل ذهنیت پدرسالاری عصیان کرده‌ایم. نیروی ما برآمده از جسارت ماست و ما مبارزه خود را در تمامی عرصه ها دنبال می‌کنیم. در بخش دیگری از سخنان خود لیلا گوون اعلام نمود که زنان در آگری به شیوه‌های مشکوکی جان خود را از دست می‌دهند. اما کسانی که در مقابل زنان مرتکب جرم می‌شوند از سوی دولت نه تنها مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند بلکه مورد محافظت نیز قرار می‌گیرند.

این سخنرانی نیز  با شعار زن، زندگی و آزادی خاتمه یافت.