فشار وزارت اطلاعات بر زینب جلالیان، زندانی سیاسی برای ابراز ندامت

زینب جلالیان زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که ۱۶ سال است زندانی است، با دستبند و پابند توسط یک تیم از بازجویان وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و از وی خواسته شده است تا ابراز ندامت نماید.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان طی گزارشی اعلام کرد که این زندانی سیاسی طی هفته‌های گذشته با دستبند و پابند توسط یک تیم از بازجویان وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و تهدید شده است.

در این گزارش اعلام شده است: «در چند هفته‌ی گذشته این زندانی سیاسی با دست‌بند و پابند به دفتر حفاظت زندان مرکزی یزد منتقل و از سوی یک تیم سه نفره وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته است. بازجویان امنیتی به زینب جلالیان اعلام کرده‌اند که باید نامه‌ای که به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زن از جمله نرگس محمدی و گلرخ ایرایی امضا کرده و در روزنامه لوموند فرانسه منتشر شده را تکذیب نماید. بازجویان همچنین به او گفته‌اند برخلاف روال معمول که پروندەی زندانیان در اختیار قوه قضاییه است، وزارت اطلاعات مسئول پرونده این زندانی سیاسی است و تصمیم‌گیری در مورد امکان دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی و آزادی وی پس از ابراز ندامت در اختیار این نهاد امنیتی است.»

در ادامه این تیم بازجویان وزارت اطلاعات به زینب جلالیان اعلام کرده‌اند: «تا زمانی که ابراز ندامت ننماید از تمامی حقوق اولیه یک زندانی از جمله دسترسی به خدمات پزشکی محروم خواهد بود.»

در ادامه‌ی گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان آمده است: «زینب جلالیان کلیه‌ی خواسته‌های بازجویان امنیتی مبنی بر ابراز ندامت را رد کرده و بازجویی خود با دست‌بند و پابند را مصداق شکنجه دانسته است.»

زینب جلالیان، ۴۱ ساله اهل روستای «دیم قشلاق» شهرستان ماکو که در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ در کرمانشاه بازداشت شد، هم‌اکنون در زندان یزد نگهداری می‌شود. این زندانی سیاسی کورد با حکم حبس ابد در شانزدهمین سال حبس خود در زندان مرکزی یزد محبوس است و با وجود ابتلا به برفک دهان، ناخنک چشم، ضعف بینایی، آسم، ناراحتی کلیوی و گوارشی، به دلیل مخالفت وزارت اطلاعات همچنان از دسترسی به خدمات پزشکی محروم است و بینایی چشم او در معرض آسیب جدی قرار دارد.