هر چهار بخش کوردستان به اتحاد زنان کورد نیاز دارد

صباحات اردوغان ساریتاش، عضو پارلمان هَدَپ سرت گفت که در چارچوب کمپین «ژن ژیان آزادی» ، ایجاد اتحاد زنان کورد برای هر چهار بخش کوردستان یک ضرورت است.

هیئت زنان متشکل از صباحات اردوغان ساریتاش نماینده سرت هَدَپ ، عدالت چیمن فیدان شهردارمشترک سلوپی، گلبهار گوزل سخنگوی جنبش زنان، نسلیهان آجار عضو کنگره جامعه دموکراتیک و گلبهار آکسوی عضو شورای زنان هَدَپ به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان از باشور کوردستان دیدن کردند.

این هیئت با سازمان‌های مختلف زنان و نمایندگان سیاسی زنان دیدار کرد. صباحات اردوغان ساریتاش، نماینده پارلمان و گلبهار گوزل، فعال جنبش زنان، با خبرگزاری فرات (ANF) بازدید از باشور کوردستان را ارزیابی کردند.

ما می‌خواهیم کمپین «ژن ژیان آزادی» را با هم انجام دهیم

صباحات اردوغان ساریتاش، نماینده مجلس، با بیان اینکه جنگ جدی در اقلیم کوردستان در حال انجام است، گفت: «زنان از این جنگ بیشترین آسیب را می‌بینند. برای مبارزه با آن، کمپین «ژن ژیان آزادی» را تقویت می‌کنیم. فلسفه «ژن ژیان آزادی» بعد از قتل ژینا امینی در ایران و در سرتاسر جهان پخش شد، به منبع سود بزرگی برای همه زنان تبدیل شد، ما بر این اساس کار می‌کنیم. ما سعی می‌کنیم زنان را از طریق جلسات محلی، جلسات خانوادگی و روند آموزشی برای زنان جوان تقویت کنیم. ما در حال تقویت فعالیت‌های آموزشی و تشکیلاتی خود هستیم. به دلیل ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، ما به باشور کوردستان آمدیم تا کارهای خود را به اشتراک بگذاریم. ما به اینجا آمدیم تا روابط خود را با سازمان‌های زنان و زنان اینجا تقویت کنیم تا کار خود را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم.»

اردوغان ساریتاش با بیان اینکه در چهار بخش کوردستان رویکرد دولت‌های مستقل نسبت به زنان یکسان است، گفت: «آنها نمی‌خواهند قدرت زنان تجسم یابد. آنها نمی‌خواهند زنان پیشاهنگ و اجتماعی شوند. زیرا اگر زنان در جامعه حضور داشته باشند و خود را سازماندهی کنند، قوی خواهند شد و تفکر  مردسالار نابود خواهد شد. به همین دلیل به زنان و رهبران زنان حمله می‌کنند، آنها را می‌کشند و دستگیر می‌کنند. می‌خواهند فشار بر زنان را توجیه کنند. ما با زنان سیاستمدار و سازمان‌ها در اینجا در مورد تقویت این روند زنان صحبت کردیم. کوردها صد سال است که در جنگ هستند. جنگ بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این جنگ ما را نیز شامل می‌شود و بر ما تأثیر می‌گذارد. این روند برای ما مهم است. برای کوردها مهم است. نقش و رهبری زنان هم بسیار مهم است.»

اردوغان ساریتاش با بیان اینکه از آنها به گرمی استقبال شد، گفت: «آنها نیز به اتحاد زنان کورد نیاز دارند. مشکلات ناشی از ذهنیت مردسالار در همه جا یکسان است.»

گلبهار گوزل، فعال حقوق زنان نیز از آمدن آنها به باشور کوردستان در قالب یک برنامه یک هفته‌ای خبر داد و گفت: «پس از انتقال تجربیات، در مورد راه‌ها و روش‌های کار مشترک صحبت کردیم، جلسات زیادی داشتیم، نتیجه آن را خواهیم دید. ما در باکور کار زنان را با مبارزات آزادی جنبش زنان کورد آغاز کردیم. ما کمپین  « ژن ژیان آزادی » را شروع کردیم. ما می‌خواهیم این کار را در هر ۴ بخش کوردستان انجام دهیم. این برای زنان مثبت است که دور هم جمع شوند ، تجربیات و مشکلات خود را به اشتراک بگذارند و در مورد آنها بحث کنند.»

گلبهار گوزل با بیان اینکه مشکلات زنان در همه جای دنیا یکسان است، گفت: «خشونت علیه زنان در همه جای دنیا وجود دارد، کشتن یک زن در سطح سیاسی آن کشتن نمایندگان زنان است.»

زنان در باکور دستگیر و در جنوب کشته می‌شوند

گوزل با بیان اینکه ارزش‌های اجتماعی در باکور کوردستان مورد تعرض قرار می‌گیرد و این امر از طریق حمله به زنان صورت می‌گیرد، گفت: «تجاوز، وادار کردن زنان به تن فروشی. معتاد کردن مردان جوان به مواد مخدر. برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. ما با این موضوع مبارزه می‌کنیم. بهای این مبارزه زندان در باکور و مرگ در باشور است. جنبش زنان کورد در جهان بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. مهمترین چیز این است که ما این را در روژاوا دیدیم. ساخت این منطقه به دست زنان سر و صدای زیادی در جهان به پا کرده است. ما نمایندگی زنان را بسیار مهم می‌دانیم. پاسخی برای این در باکور وجود دارد. اما این مسئله در باشور کم است. این را در جلسات هم دیدیم. به عنوان مثال، هَدَپ نامزدهای خود را بر اساس معیارهای برابری در مجلس معرفی کرد. یک زن، یک مرد. سیستم ریاست مشترک با حزب دموکراتیک خلق‌ها آمد. در نتیجه قیم‌ را بر ما تحمیل کردند. تعجب آور این است که موسسات زنان شهرداری با آمدن قیم‌ ها تعطیل شدند. برخی از خانه‌های زنان در شهرداری‌ها بسته شد.  ذهنیت قیم‌ ها ابتدا به موسسات زنان حمله کرد. این نیز نشان می‌دهد که حاکمان از قدرت و کار زنان می‌ترسند.»

گوزل با بیان اینکه نحوه بیان مشکلات زنان در جامعه اشتباه است، گفت: «مشکل زنان همیشه مطرح می‌شود، ما این را قبول نداریم، این مشکل جامعه است، زن و مرد در کنار هم هستند. در هر عرصه‌ای از کشور. ما وقتی به این موضوع می‌رسیم، علاوه بر کار مستقل زنان، کار مشترک هم انجام می‌دهیم، این تنها راه حل آن است. ما مهم‌ترین نیرو را از یکدیگر می‌گیریم. ما نتایج این دیدارها را در جلسات آینده ارزیابی خواهیم کرد.»