هیئت زنان کورد در نپال در مورد قدرت و آزادی زنان به صحبت پرداختند

هیئت زنان شمال و شرق سوریه با زنان نپال نشستی برگزار کردند و در مورد انقلاب زنان روژآوا اطلاعاتی ارائه کردند. زنان نپالی تحسین خود را به مقاومت زنان کورد ابراز کردند.

در پایتخت نپال، کاتماندو، اعضای آکادمی ژنئولوژی و کنگره ستار، ۵ نماینده‌ی پارلمانی زن نپالی در پارلمان، دانشگاهیان، رئیس انجمن و عضو برد انجمن لولاتری کمیته‌ی پکین در مرکز این کمیته نشستی انجام دادند.

زنان نپالی طی انجام مراسم سنتی نپال از روخوش شیخو، سخنگوی روابط خارجی کنگره ستار و نجیبه قرداغی عضو آکادمی ژنئولوژی استقبال کردند.

در این نشست نمایندگان زن پارلمان و دانشگاهیان و عضو برد انجمن لولاتری کمیته‌ی پکین پس از معرفی خود سوالاتی در مورد وضعیت کوردستان و بویژه شمال و شرق سوریه مطرح کردند.

«دولت ترکیه زنان پیشگام را مورد هدف قرار می‌دهد»

در این نشست روخوش شیخو به طور گسترده به توضیح تاریخ انقلاب روژآوای کوردستان و مدل خودمدیریتی و نقش زن در پیشگامی این انقلاب پرداخت. به انزوای مطلق رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۲۵ سال است در پی توطئه‌ی بین‌المللی دستگیر و در زندان امرالی زندانی است و مدت ۳ سال است اجازه داده نمی‌شود با وکلا و خانواده‌ی خود دیدار نماید، اشاره کرد. همچنین به طور گسترده نیز به حملات دولت اشغال‌گر ترکیه که به طور مستمر علیه کوردستان به روژآوا و باشور کوردستان انجام می‌دهد، پرداخت. همچنین به ترورهای که دولت ترکیه خارج از مرزهای خود علیه زنان پیشگام انجام می‌دهد، اشاره کرد. همچنین به دست‌آوردهای خلق کورد و انقلاب زنان کورد و تأثیرات آن بر روند انقلاب کوردستان پرداخت.

در همین نشست، نجیبه قرداغی عضو آکادمی ژنئولوژی به طور مختصر در مورد ژنئولوژی صحبت کرد و به اهمیت منابع تاریخی علم زنان و احیای ارزش‌های اجتماعی، تاریخی و فرهنگی که در شخصیت زنان به سبب ذهنیت مردسالاری حکومت‌گرایی و سرمایه‌داری‌ سرکوب شده است، اشاره کرد. در ادامه نجیبه قرداغی گفت که ژنئولوژی فقط مختص زنان کورد نیست، بلکه به آلترناتیو برای نگاهی نو به تاریخ و جامعه و بازگرداندن علم به جریان درست خود و بررسی مشکلات عمیق جامعه و سیستم است.

«انزوا علیه اوجالان را در دستور کار پارلمان قرار می‌دهیم‌»

سپس نمایندگان زن پارلمان نپال با ابراز خوشحالی از ورود زنان کورد به نپال ابراز امیدواری کردند که زنان کورد و نپالی با هم همکاری کنند. در ادامه به این اشاره کردند که مردم نپال سابقه مبارزاتی طولانی دارند.

زنان نپالی تمایل خود را برای ایجاد شبکه‌ای مشترک از زنان کورد و نپالی ابراز نموده و اعلام کردند که آن‌ها در بسیاری از کمیسیون‌های مختلف پارلمان با زنان دیدار خواهند کرد و موضوع حمله به روژآوا و انزوا علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را در دستور کار قرار خواهند داد و در برابر ناعدالتی صدای خود را بلند خواهند کرد.

«مسئله‌ی کوردستان مسئله‌ی دمکراسی و آزادی است»

نمایندگان زن پارلمان درخواست کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و جنبش زنان کورد داشته باشند و برای این منظور به روژآوا سفر نمایند.

زنان نپالی همچنین گفتند: «وضعیتی که کوردستان در حال عبور از آن است، مسئله‌ی آزادی و دمکراسی است، همه‌ی ما از شما حمایت می‌کنیم.»

کمیته‌ی نپالی واوتری پکین یک انجمن شبکه ملی فمینیست‌های حقوق بشر در نپال است که در سال ۱۹۹۵ پس از چهارمین کنفرانس جهانی زنان در پکین تأسیس شد. هدف این سازمان تقویت حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان برای دست‌یابی به برابری جنسیتی و حقوق زنان در نپال است.