جنبش زنان کورد کارگروه‌ی در مورد اهمیت آموزش برگزار کرد

جنبش زنان کورد در اروپا (TJK-E) برای اینکه زنان بتوانند از اراده و جان خود محافظت کنند، کارگروه‌ آموزشی٬ اهمیت آموزش را در ۲۴ فوریه برگزار کرد و در این چهارچوب تصمیماتی اتخاذ شد.

این کارگروه‌ با شعار «زنان با علم طبیعی از اراده و زندگی خود محافظت می‌کنند!» برگزار شد.

این کارگروه‌ در قالب کارزار «با ژن ژیان ، آزادی به سوی انقلاب زنان می‌رویم» که به همت جنبش زنان راه اندازی شده بود، برگزار شد.

این کارگروه‌ که بر اساس نیاز به آکادمیک بودن فعالیت‌های آموزشی که مدت‌هاست زیر چتر TJK-E در اروپا ادامه داشته و برای گذار به مرحله‌ای جدید تشکیل شده بود، در نتیجه بحث و گفتگو با شرکت کنندگان پس از ارائه در چهار عنوان، تصمیمات و برنامه‌های مهمی اتخاذ شد.

اولین ارائه این کارگروه‌  با عنوان «معنا و اهمیت آموزش و تجربیات ما در ساخت کنفدرالیسم دموکراتیک زنان» برگزار شد.

دومین ارائه با عنوان «آثار آموزشی ما و تحلیل آن» و ارائه سوم با عنوان «روشهای آموزشی جایگزین، روش‌های آموزشی در زیر چتر ژنئولوژی » بود.

آخرین ارائه با عنوان «آکادمی شدن زنان در کنفدرالیسم دموکراتیک زنان» بود.

در سخنرانی‌ها به این نکته اشاره شد که انقلاب زنان کاری است که نیازمند تحول فکری ریشه‌ای می‌باشد.

در کارگروه‌ تاکید شد که «بدون روشنگری ذهنیت، انقلاب شانس موفقیت ندارد» و ارزیابی‌های زیر مطرح شد:

از طریق فعالیت‌های آموزشی، فرصت می‌یابیم خودمان را بشناسیم و به «چگونه می‌خواهیم زندگی کنیم» پاسخ دهیم و روایت‌های جایگزین پیش روی ما قرار می‌گیرد. ما می‌توانیم با آموزش بر ذهنیت و ساختار فرهنگی جامعه مسلط، جنسیتی و سلسله مراتبی غلبه کنیم. تعیین مشکلاتی که در حال تجربه آن هستیم و ایجاد راه‌هایی برای غلبه بر آنها تنها از طریق آموزش امکان پذیر است.

برای اینکه آموزش به نتیجه برسد، مشخص شد که باید خلاقیت و مشارکت در روش‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد و نتایج زیر حاصل شد:

به دلیل آنکه روش بسته به طرز تفکر شکل می‌گیرد و در عین حال قدرت تعیین نحوه تفکر را دارد. از این نظر، سبک آموزشی که توسط رهبر آپو ایجاد شده است، راه را به ما نشان می‌دهد و کمک بزرگی است. در نتیجه تجربیات جنبش زنان کورد و کارگاه ما، مشخص شد که وقتی آموزش ما مبتنی بر تفکر آزاد و جمعی باشد، پاسخ به مشکلات زندگی و مشارکت کنندگان بر اساس آن باشد، نتایج مطلوب و قوی ظاهر می‌شود.

به عنوان بخشی از مقدمات برگزاری کارگروه‌ ، نتایج نظرسنجی انجام شده با ۲۰۰ زن نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس، دیدگاه‌ها و پیشنهادات زنان در زمینه آموزش مورد ارزیابی قرار گرفت و ضرورت ادامه فعالیت‌های آموزش و روش‌های غنی‌سازی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در بحث‌ها مشخص شد که در هر دو فعالیت آموزشی، هم از نظر فکری، هم از نظر عاطفی و هم از نظر ذهنی و اخلاقی به شدت بر زندگی افراد تأثیر گذاشته است.

برای این امر، هر یک از شرکت کنندگان گفته‌اند که غنی‌سازی، توزیع و ادامه فعالیت‌های آموزشی برای زنان، کودکان، جوانان و جامعه یک نیاز اساسی است.

به ویژه اهمیت توسعه نظام آموزشی دانشگاهی و رساندن آموزش‌های موجود به سطح آکادمی مورد بحث قرار گرفت.

در روند جدید، برای توسعه آگاهی از ساختن جامعه «اخلاقی و سیاسی»، آگاهی از آزادی زنان، فعالیت‌های آموزشی راهبردی و نشان دادن راه‌ها و روش‌های مبتنی بر پارادایم دموکراتیک، اکولوژیکی و آزادی خواهانه زنان توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توسعه داده شد تا کار مؤثرتری انجام دهد.

در چارچوب ارزیابی‌ها تصمیماتی اتخاذ شد و موضوعات اصلی فرآیند جدید به شرح زیر برنامه‌ریزی شد:

«- انجام فعالیت‌های آموزشی با روحیه بسیج عمومی، بر این اساس هر مکان باید به مرکز آموزشی و بر اساس فعالیت‌های آموزشی با محتوا و روش‌های غنی تبدیل شود.

- در کنار مبارزه برای آزادی زنان، گسترش آموزش مبتنی بر تغییر و تحول مردان.

- فعالیت‌هایی برای زنان جوان باید در نظر گرفته شود و برگزاری جلسات برای زنان جوان،

- برای ایجاد حس میهن‌دوستی باید آموزش برای مادران و کودکان سازماندهی شود.

- تقويت كميسيون‌های آموزشی زير نظر كليه شوراهای زنان و انجام فعاليت‌های آموزشی شوراها به صورت سيستماتيك

- برای توسعه آگاهی جامعه از توسعه خود، زنان منطقه باید به عنوان مربی آماده شوند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

- کار دانش و پیشرفت مردم باید به صورت گسترده انجام شود.