جنبش زنان کورد ساکن اروپا: اردوغان دستور به قتل‌عام داد، باید محاکمه شود

TJK-E به مناسبت سالگرد قتلعام سه زن سیاستمدار کورد در شهر پاریس بیانیه‌ای منتشر کرده و می‌گوید: اردوغان دستور قتلعام پاریس را داده بود، بنابراین باید دادگاهی شود.

در بیانیه جنبش زنان کورد ساکن اروپا (TJK-E) آمده است:"علی‌رغم آنکه عاملان قتلعام پاریس از سوی خلق کورد و دوستان آن آشكار شده‌اند اما هنوز هم حسابخواهی صورت نگرفته است. در مدت ٨ سال گذشته قتلعام‌های تازه‌ای صورت گرفتند. دولت ترک در روژاوا، عفرین، سریکانی، شنگال، شمال و جنوب کوردستان، در مناطق حفاظتی مدیا به جنایت‌های ضدبشری تازه‌ای دست زد."

TJK-E خاطرنشان کرده است که ٨ سال پیش در پاریس پایتخت فرانسه سوءقصدی وحشیانه صورت گرفت و می‌افزاید:"دولت ترک برای به نتیجه رساندن قتلعام کوردها نقشه‌ی ١٠٠ صدساله‌ی جنگ همه‌جانبه را به پیش می‌برد، پیشاهنگان خط آزادی زنان و مبارزه موجودیت‌خواهی را مورد حمله قرار داد. ساکینه جانسیز (سارا) از بنیان‌گذاران مبارزاه آزادیخواهی خلق کورد، فیدان دوغان (روژبین) از اعضای کمیته دیپلماسی کوردهای دیاسپورا و لیلا شایلمز (روناهی) از اعضای جنبش جوانان به شیوه‌ای وحشیانه در یک سوءقصد به قتل رسیدند. در ٨مین سالگرد این قتلعام به عنوان جنبش زنان کورد ساکن اروپا یاد و خاطره رفیق سارا، روژبین و روناهی را با ادای احترام گرامی می‌داریم. این حمله ناجوانمردانه را بشدت محکوم می‌کنیم و اعلام می‌نماییم که بیش از هر زمان دیگری بر حسابخواهی از عاملان این جنایت پایبندیم."

ملت کورد عاملان قتلعام را آشكار کرده است

در بیانیه آمده است که قتل ٣ زن انقلابی کورد بخشی از کُنسپتجنگ همه‌جانبه رژیم اردوغان فاشیست بوده و در ادامه آمده است:"نیرویی که به این قتلعام دست زد آشکار شده است. همچون تداوم توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با پشتیبانی و همکاری نیروهای بین‌المللی، این قتلعام سیاسی با دستور اردوغان به انجام رسید، میت برنامه آنرا تنظیم کرد و عمر گونای هم ماشه‌چکان آن بود.

ملت کورد، زنان کورد و دوستان آن از نخستین روز برای شناسایی دست‌های خونین عاملان این جنایت تلاش کرده و آنها را آشکار کردند. برای کوردها عاملان جنایت مشخص هستند؛ برای حسابخواهی حقوقی از عاملان جنایت اسناد و مدارک به دادگستری فرانسه و وجدان افکار عمومی دمکراتیک ارائه شدند. اما آنچه مسئله است همکاری نیروهای بین‌المللی با این کُنسپت می‌باشد. متأسفانه دولت فرانسه در ٨ سال گذشته گامی خارج از این کُنسپت برنداشته و نتوانست خود را از موقعیت شعار «سکوت شما دال بر همدستی شماست» نجات دهد. به همین دلیل قتلعام پاریس هم از لحاظ حقوقی، هم از لحاظ سیاسی و هم وجدانی و اخلاقی همچون لکه‌ای سیاه باقی مانده است."

عدم مجازات قتلعام‌های دیگری را به دنبال داشت

جنبش زنان کورد ساکن اروپا با اشاره به اینکه ملت کورد و دوستان آن عاملان قتلعام پاریس را آشکار کردند اما مورد مجازات قرار نگرفتند و این امر قتلعام‌های دیگری را در خلال ٨ سال گذشته به دنبال داشت می‌افزاید:"دولتترک در روژاوا، عفرین، سریکانی، شنگال، شمال، جنوب و مناطق حفاظتی مدیا جنایت‌های ضدبشری تازه‌ای را مرتکب شد. ذهنیتی که قتلعام پاریس را بدون محاکمه گذاشت، چشم بر حملات نابودگرانه و اشغالگری بست و از عاملان حمایت کرد. دولت ترک و نیروهای همکار آن مسئول جنایت‌های ضدبشری هستند که از آن روز در خاورمیانه و کوردستان روی می‌دهند. اگر قتل‌عام پاریس مورد حسابخواهی قرار گرفته بود، حملات اشغالگرانه به کوبانی، عفرین و سریکانی صورت نمی‌گرفت. شنگال که بزرگترین تراژدی سده ٢١ می‌باشد امروز با همان تهدیدها روبرو نبود. رژیم ترک تا این حد بی‌محابا از ارمنستان تا لیبی مزدورانش را در خاورمیانه مستقر نمی‌كرد."

دیکتاتور اردوغان باید محاکمه شود

در بیانیه به کمپین «١٠٠ دلیل برای محاکمه دیکتاتور» اشاره شد که از ٢۵ نوامبر آغاز گردیده و آمده است:"ما از طریق این کمپین می‌خواهیم که یکبار دیگر این جنایت و همچنین قتلعام زنان که از سوی حاکمیت آ.ک.پ و با دستور شخص طیب اردوغان صورت گرفته‌اند مورد حسابرسی واقع شوند. برای محاکمه دیکتاتور اردوغان ما اسناد و مدارک بسیاری را گردآوری کرده‌ایم و این موضوع اراده و عزم ما را مستحکم‌تر می‌کند. بهانه اصلی ما نیز قتلعام پاریس است."

روزهای ۶ و ٩ ژانویه به میدان‌ها سرازیر می‌شویم

TJK-E می‌افزاید که زنان کورد برای حسابخواهی از عاملان قتلعام پاریس و گردانندگان سیستم مردسالار روز ٩ ژانویه به میدان‌ می‌آیند و در مورد آکسیون‌های زنان اعلام کرده است؛"به دلیل بیماری کرونا امسال به جای گردهمایی در یک مرکز در پاریس تمامی میدان‌ها را به مرکزی برای فعالیت‌های اعتراضی مردمی مبدل خواهیم کرد. روز ۶ ژانویه در مقابل سفارتخانه‌های فرانسه، روز ٩ ژانویه نیز در فرانسه، آلمان، بلژیک، هلند، سوئیس، کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اتریش، کانادا، انگلستان، ایتالیا و تمامی کشورهای دیگر اروپایی با حضور در میدان‌ها خواسته خود را مبنی بر محاکمه اردوغان به عنوان کسی که دستور به قتلعام داده است را فریاد خواهیم زد."