ک ژ ک: تا زمانی که قاتلان پاسخگو نباشند، مردم ما باید به قیام خود ادامه دهند

شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان اعلام کرد: «زنان، جوانان و همه مردم ما باید نه تنها در ۲۳ دسامبر به توطئه ۲۳ دسامبر اعتراض کنند، بلکه تا زمان پاسخگویی قاتلان باید در اروپا، باکور، باشور، روژهلات و روژاوا قیام کرده و مبارزه کنند.»

شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان (KJK) به مناسبت سالگرد کشتار پاریس بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

این بیانیه با عنوان «برای همه زنان، مردم میهن‌دوست و عموم مردم دمکراتیکی که در مسیر زندگی آزاد قدم می‌گذارند» به شرح زیر است:

در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ دومین کشتار پاریس علیه مرکز فرهنگی کورد توسط قاتلی به نام ویلیام اتفاق افتاد. در این کشتار یکی از رهبران جنبش زنان آزاد کورد به نام اوین گویی (امینه کارا)، هنرمند کورد میر پرور (م.شیرین آیدین) و عبدالرحمن قزل میهن‌دوست کورد به شهادت رسیدند. ما قول خود را برای رسیدن به اهداف این شهدای گرانقدر تکرار می کنیم.»

اوین گویی در فرآیند تشکیل ارتش پیشاهنگ بود

ما به عنوان زنان کورد در طول تاریخ در برابر مرد صاحب قدرت و ستمگر مقاومت کرده‌ایم. بوتان یکی از میادین ماست که این مقاومت در شخصیت یک زن به اوج خود رسیده است. از این رو زنان بوتان همواره به خاطر شجاعت به یادگار مانده‌اند، مقاومت و تسلیم نشدن آنان الهام بخش همه کوردستان بوده است. رفیق اوین گویی در این سنت مقاومت متولد و بزرگ شد. او ۳۲ سال عمر خود را وقف انقلاب کوردستان و زنان کرد. رفیق اوین در این سالهای مبارزه، هر کجای کوردستان نیاز بود، بی‌دریغ به آن مکان می‌رفت. او به عنوان زنی که وارد عرصه آموزشی رهبر آپو شده است، در فلسفه آزادی و حقیقت رهبری صاحب نظر شده است. خط مبارزه رهبر آپو را به همه مناطقی که از آن عبور کرد، رسانده است. او به چشم یک زن به همه‌ی عرصه‌ها نگاه می‌کرد. به شیوه زنانه در همه فعالیت‌ها شرکت کرد و یکی از شایسته ترین مدافعان خط آزادی زنان شد. او فرآیندهای جنبش آزادی زنان کورد را رهبری کرد و در همه فرآیندها نقش داشت. این گفته‌ی رهبر آپو را که « هر کس بر اساس فکر و ایده ما نیست، عمل او نیر مال ما نیست» در زندگی خود جای داده است. او خود را صاحب نظر در تئوری کرد و در وظایف عملی حق این ایدئولوژی را پرداخت کرد. با کار و میراث او، امروز در کوه‌های کوردستان، گریلاهای یژا استار رهبری مقاومت و مبارزه با دشمن را بر عهده دارند. همیشه با ایده آزادی خود را توسعه داده و تجدید کرده است. او در روژاوا در خط مقدم، جنگ زندگی آزادانه و شرافتمندانه را علیه تبهکاران داعش انجام داد. او انقلابی در درون یک انقلاب انجام داد و انقلاب روژاوا را به انقلاب زنان تبدیل کرد.

در شخصیت هر دو رفیقمان، به میهن‌دوستی و فرهنگ کوردها حمله شده است

میر‌ پرور که در این قتل‌عام به شهادت رسید، علیه نسل‌کشی فرهنگی دشمن در اروپا در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کرد و از زبان و هنرش دفاع می‌کرد و علیه این نسل‌کشی مبارزه می‌نمود. همچنین عبدالرحمان کزل به طور مستمر در مبارزات اروپا شرکت می‌کرد و ارزش‌های فرهنگی را حفظ میکرد و نماینده‌ی میهن‌دوستی شد. در اروپا راضی نشد که از کوردستان جدا گردد، قلبش همیشه در کوردستان می‌تپید و آرزو داشت روزی به سرزمینش بازگردد. دولت فاشیست ترکیه در شخصیت این دو نفر به میهن‌دوستی و فرهنگ کورد حمله کرده است.

دولت فاشیست ترکیه این قتل‌عام را در زمانی انجام داد که شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’ در تمامی جهان سرداده می‌شد، زیرا قاتل زندگی آزاد و زنان است. کادرهای جنبش زنان آزادیبخش کورد و میهن‌‌دوستان را به قتل می‌رساند. از این طریق رهبر آپو، زنان کورد و تمامی خلق ما را مورد هدف قرار می‌دهد. می‌خواهد از طریق این قتل‌عام‌ها ما را بترساند و ما را از مبارزه دور نماید.

این قتل‌عام به دستور دیکتاتور فاشیست اردوغان انجام شده است. توسط میت و هاکان فیدان انجام شد و وظیفه‌ی قتل بر عهده‌ی یکی از فاشیست‌ها به نام ویلیام نهاده شد. تاریخ بارها و بارها نشان داده است که قوانین تمامی کشورهای اروپایی که مدعی حقوق بشر، عدالت و برابری هستند، در مورد خلق کورد و وقتی صحبت از منافع سیاسی آنها ‌می‌شود، اجرا نمی‌شوند، دولت فرانسه بیش از ۲۰۰ سال است که طبق قوانین خود اداره می‌شود، اما ۱۰ سال از قتل‌عام ۹ ژانویه ۲۰۱۳ می‌گذرد، اما در مورد این قتل‌عام هیچ توضیحی ارائه نکرده است و همدست و همکار دومین قتل‌عام پاریس شده است.

باید اروپا، باکور، باشور، روژآوا و روژهلات در میادین حضور داشته باشند

ما به عنوان یاران اوین در مبارزه، بر عهد خود تاکید می‌کنیم که مشعل زندگی آزاد را که از اوین دریافت کرده‌ایم، همیشه حمل خواهیم کرد. از تمامی زنان می‌خواهیم که از یاد و خاطر شهدای با ارزشمان صیانت کنند. حقیقی‌ترین صیانت با تحقق رویاها و اهداف آنها امکان پذیر می‌شود، لازم است خلق کورد به ویژه زنان در کوردستان و اروپا حفاظت جوهری خود را سازمان دهند و برای بنیان نهادن پارادایم آزادی دمکراتیک، اکولوژی و آزادی زنان فعالیت نمایند. لازم است تشکیلات‌هایشان را تقویت کرده تا بتوانند از این قتل‌عام‌ها و توطئه‌ها جلوگیری به عمل بیاورند و مورد بازخواست قرار دهند. زنان و جوانان و تمامی خلق ما علیه توطئه‌ی ۲۳ دسامبر نه تنها فقط روز ۲۳ دسامبر، بلکه تا زمانی که قاتلین مورد بازخواست قرار نگرفته باشند و تاوان آن را نپرداختە باشند، باید در اروپا، باکور، باشور، روژآوا و روژهلات در میادین حضور داشته باشند و به عنوان رهروان این مسئله به مبارزه شدت بخشند.