خبرنگاران زن باید خود را در برابر فشار سازماندهی کنند

رزا متینا، یکی از بنیانگذاران انجمن خبرنگاران زن مزوپتامیا ، اظهار داشت که دولت در حال اجرای سیاست حمله سیستماتیک علیه خبرنگاران زن کورد است و در مورد اهمیت سازماندهی صحبت کرد.

رزا متینا، از انجمن خبرنگاران زن مزوپتامیا، اظهار داشت که زنان خبرنگار به دلیل عدم تسلیم شدن توسط دولت هدف قرار می‌گیرند و خاطرنشان کرد که مقاومت مداوم در برابر این حملات پاسخی مناسب است.

خبرنگاران زن علیه سیاست‌های خشونت آمیز، سانسور و سرکوب مبارزه می‌کنند، اما از آنجایی که آنها زن هستند، حتی بیشتر هدف قرار می‌گیرند. در این شرایط سخت، اهمیت سازماندهی خبرنگاران زن به چشم می‌خورد. انجمن خبرنگاران زن مزوپتامیا (MKG) که در آمد تأسیس شده است، در حال ایجاد یک نیروی جایگزین در برابر نقض حقوق، خشونت و حمله به خبرنگاران زن است.

رزا متینا، یکی از بنیانگذاران انجمن خبرنگاران زن مزوپتامیا (MKG) با خبرگزاری فرات(ANF) صحبت کرد. متینا هدف اولیه انجمن را ساماندهی خبرنگاران زن عنوان کرد و گفت: «تشکل خبرنگاران زن بسیار مهم است. زنان همیشه در همه جا با فشار و خشونت روبرو هستند. در عین حال از شغل خود اخراج می‌شوند. حمله سیستماتیک علیه خبرنگاران زن کورد وجود دارد. ما این انجمن را تأسیس کردیم تا آزادانه کار کنیم.»

مرکز خبرنگاری، باید زن باشد

متینا با بیان اینکه برای حفظ حقوق خبرنگاران زن کورد تلاش می‌کنیم، گفت: «تاکنون بسیاری از خبرنگاران زن کورد محاکمه شده‌اند، ما پرونده آنها را دیدیم و ما نیز در جلسات رسیدگی آنها شرکت کردیم. در پیامی که در آنجا دادیم گفتیم که از حقوق خبرنگاران زن کورد دفاع می‌کنیم. ما این انجمن را تأسیس کردیم تا زنان مرکز خبرنگاری باشند. بر این اساس فعالیت‌های اولیه کارگاهی را انجام دادیم. قبل از تشکیل انجمن، بستری برای خبرنگاران زن وجود داشت، ما فعالیت‌های خود را در این بستر انجام می‌دادیم. ما حملات دولت علیه خبرنگاران زن را افشا خواهیم کرد. ما برای این مبارزه می‌کنیم.»

متینا گفت که از زنان خبرنگاری مانند گوربت الی ارسوز، دنیز فرات ، نوژیان ارهان، ناگیهان آکارسل الهام گرفته‌اند و گفت: «هفتم اکتبر سالگرد شهادت گوربت الی ارسوز است. به منظور مراقبت از میراث روزنامه‌نگارانی مانند گوربت الی ارسوز، این انجمن را در ۷ اکتبر تأسیس کردیم. بر اساس گزارش‌ها از نوامبر، ۶۲ خبرنگار در زندان‌های ترکیه بازداشت شده‌اند. در هیچ کجای دنیا این همه خبرنگار زندانی نمی‌شوند. این بدان معناست که در ترکیه دموکراسی وجود ندارد. یک سیستم قانونی وجود دارد که در خدمت دولت حزب عدالت و توسعه - حزب حرکت ملی است. کار مطبوعات آزاد همیشه با این مفهوم مخالف است. انجمن ما و ژن نیوز آغازی برای خبرنگاران زن در ترکیه و جهان است.»

دولت نمی‌تواند ما را تنبیه کند

متینا با اعلام اینکه می‌خواهند خبرنگاران را ساکت کنند، گفت: «زنان با زبان و رفتار جنسیتی مواجه هستند. اعضای آنها را دستگیر می‌کنند تا نتوانند به کار خود ادامه دهند. ما این را به وضوح در حملات به مطبوعات آزاد دیده‌ایم. همزمان، خبرنگاران زن کورد بازداشت و فراقانونی محاکمه، اخراج و دستگیر می‌شوند. از آنجا که خبرنگاران زن تسلیم نمی‌شوند، مورد هدف دولت قرار می‌گیرند. دولت با حملات خود می‌خواهد خبرنگاران زن کورد را تنبیه  «انظباطی» کند و آنها را از آرمان خود دور کند، اما مقاومت مداوم در برابر این حملات پاسخی مناسب است.»