خشونت علیه زنان به معنای خشونت علیه کل جامعه است

فهیمه حمو عضو شورای هماهنگی کنگره ستار محله‌های شیخ مقصود و اشرفیه نقش کنگره ستار را مبارزه با خشونت علیه زنان عنوان کرد و گفت: «خشونت علیه زنان به معنای خشونت علیه کل جامعه است.»

فهیمه حمو، عضو شورای هماهنگی کنگره ستار محله شیخ مقصود و اشرفیه در مورد فعالیت‌های کنگره ستار در منطقه صحبت کرد. حمو با بیان اینکه زنان محله شیخ مقصود سابقه مقاومت طولانی دارند، گفت: «با آغاز انقلاب سوریه مبارزه و مقاومت خود را در برابر تمامی سیاست‌هایی که زنان را هدف قرار می‌داد آغاز کردند.»

حمو با بیان اینکه زنان از سال ۲۰۱۱ با شروع انقلاب در سوریه شروع به سازماندهی خود کردند، گفت: «اساس سازماندهی زنان با ایده آزادی زنان کورد پایه‌گذاری شد و بر این اساس زنان در درون گروه‌های کوچک شروع به سازماندهی خود کردند. در آن زمان زنانی که در این سازمان کار می‌کردند هدف قرار گرفتند. شهادت رفیق گل سلمو یکی از اولین زنان بود. در اثر شهادت او همه زنان به پا خاستند و از طریق 'خانه زن' شروع به سازماندهی خود کردند.»

زنان در همه میادین پیشاهنگ هستند

حمو گفت که اکنون هزاران زن به 'خانه زنان' می‌روند و به کنگره ستار روی می‌آورند وگفت: « مبارزه زنان، بر اساس اندیشه‌ها و فلسفه رهبر عبدالله اوجالان در طول سال‌ها بنا شد. ۴۵ سال است که زنان در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی جای گرفته‌اند. در انقلاب روژاوا که انقلاب زنان نام گرفت، زنان در همه زمینه‌ها پیشاهنگ بودند. به خصوص زنانی که در مقابل داعش ایستادگی کردند، توانستند مسیر سیاسی و نظامی را به کلی تغییر دهند. همچنین شهادت رفیق آرین میرکان باعث شد زنان راه آزادی را ادامه دهند.»

زنان عرب نیز به مبارزات پیوستند

حمو در ادامه سخنان خود از مبارزات زنان عرب درون سازمان صحبت کرد و ادامه داد: «زنان عرب به دلیل غلبه آداب و سنن و قوانین قبیله‌ای بر زنان و نفوذ مذهب، از تمامی حقوق خود محروم شدند. اما آنها بر همه موانع غلبه کردند، آن را شکستند و به سازمان پیوستند. زنان عرب محله شیخ مقصود در کنار زنان کورد با حملات مزدوران دولت اشغالگر ترکیه روبرو شدند. همچنین دیدیم که چگونه زنان عرب در همه زمینه‌ها در کنار زنان کورد قرار گرفتند.»

هر روز با خشونت مبارزه می‌کنیم

حمو در رابطه با روز مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: «با فعالیت‌هایی از روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان استقبال می‌کنیم. اما نقش ما به عنوان زنان کنگره ستار، کار ما فقط در یک روز و یک ماه نیست. ما باید هر روز بجنگیم و مبارزه کنیم. زیرا زنان پایه و اساس جامعه هستند. اگر خشونت علیه زنان اعمال شود، کل جامعه مورد خشونت قرار می‌گیرد. به دلیل ذهنیتی که بر او و جامعه تحمیل می‌شود، زنان جایگاه و نقش اساسی خود را در شناخت ماهیت خود از دست می‌دهند و بر این اساس، فعالیت‌های بسیاری با راهپیمایی‌ها، جلسات و تظاهرات‌هایی داریم که مضمون آن 'خشونت علیه زنان چیست؟' و'نقش زنان در جامعه چیست؟ انجام می‌شود.»

چهار موضوع اساسی باید درک شود

حمو یکی از وظایف خود را تغییر ذهنیت مردان دانست و در پایان سخنان خود گفت: «آموزش‌هایی نیز برای تغییر ذهنیت مردان داده می‌شود، همه این موارد برای زنان گام‌های مثبت و جدی است. رهبری می‌گوید؛ «وقتی حقیقت چهار موضوع زن، جامعه، ملت و وطن را تحلیل و درک کردید، آن وقت می‌فهمید که آزادی برای شما چیست.» ما هم می‌گوییم بسیار مبارزه کردیم و مقاومت نمودیم. ما باید به طور کلی ذهنیت جامعه را تغییر دهیم. اما ما نمی‌توانیم این ذهنیت را در مدت کوتاهی تغییر دهیم. چون ریشه در سالیان سال دارد. از طریق ملت دموکراتیک و حکومت خودمدیریتی، اساس رهبری مشترک بین زن و مرد ایجاد شده است. ما تا رسیدن به یک خانواده دموکراتیک به مبارزه ادامه خواهیم داد.»