"خشونت دولتی بویژه در عرصه‌ی قضایی علیه زنان با مبارزه برطرف می‌شود"

اولین روز کنفرانس «زنجیره سکوت» که توسط جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) در شهر آمد برگزار شد، با سخنرانی‌هایی پایان یافت کە بر این نکتە تاکید می‌نمودند، کە با اجتماعی‌تر شدن جنبش‌های زنان میزان حملات دولت بویژه در عرصه‌های قضایی بە این جنبش‌ها افزایش می‌یابد.

اولین روز از همایشی که از سوی جنبش زنان آزاد تحت عنوان « زنجیره سکوت: شکستن دیوارهای اطراف زندانیان سیاسی زن» با نشستی با عنوان «حقوق ملی- بین‌المللی در محاکمات و دستگیری‌های سیاسی» به پایان رسید.

دیانا رستروپو رودریگوز: باید بر ترس غلبه کنیم

در جلسه‌ای که توسط وکیل، روکَن گل‌آغاجی اداره می شد، وکیل و دکتر دیانا رسترپو رودریگز آن را دریافت کرد. این وکیل که از طریق زوم به نشست متصل شد، به ظهور ترس و زندان پرداخت. رودریگز با اشاره به مقاومت در زندان‌های آمریکای لاتین گفت: «در غرب از نظر قانونی زن را با مردان برابر نمی‌دانند.» رودریگز با بیان اینکه حتی صحبت از سیاست برای زنان در آمریکای لاتین جرم محسوب می‌شود، گفت: «همه شکنجه‌های دنیا ابتدا بر روی زنان آزموده می‌شود و زمانی که موفقیت‌آمیز بود، در زندان‌های مردان نیز استفاده می‌شد.»

رودریگز با اشاره به خودسری‌ها در زندان‌ها افزود: «سکوت باعث ایجاد تنهایی می‌شود، ترس را تقویت می‌کند، این باعث می‌شود تصمیماتی برای خیانت بگیریم. ابتدا باید مسیر درست را ببینیم، همچنین باید به یاد داشته باشیم که سکوت می‌تواند همه اشکال را به خود بگیرد. این بخشی از فریب و همسان‌سازی است. ما را به مبارزاتی می‌کشاند که فاقد معنا بوده و جواب نمی‌دهد. مهم است که ما سکوت را از این نظر بشکنیم. می‌خواهم بگویم که اگر به عنوان زنان مجازات را حذف کنید، ما آزاد نخواهیم بود. ما باید بر ترس غلبه کنیم. ژن، ژیان، ئازادی.»

"فعالان به عنوان تروریست در فیلیپین معرفی می‌شوند"

وکیل ماریا کریستینا کونتی به زنان فیلیپینی که با قانون مشکل دارند اشاره کرد. ماریا کریستینا کونتی با بیان اینکه نظام اسپانیایی فیلیپین را تسخیر کرده است، به نمونه‌های تبعیض‌آمیز تجربه شده توسط زنان در قوانین جا داد و داستان زنانی را که به دلیل جرایم مختلف دستگیر شده‌اند را ارائه کرد. ماریا کریستینا کونتی با اشاره به قانون مبارزه با تروریسم در فیلیپین گفت: «فردی که مخالف دولت است به عنوان یک فعال، یک فعال به عنوان یک کمونیست و یک کمونیست به عنوان یک تروریست معرفی می‌شود.» این وکیل دادگستری با اشاره به وضعیت زندانیانی که در زندان‌ها زایمان کرده‌اند، به اصلاحات قانونی اشاره کرد و گفت: «باید در زمینه فشار به نهادها تلاش کنیم، این فشار ممکن است باعث آزادی برخی از زندانیان شود، به همین دلیل ژن، ژیان، ئازادی.»

۷۰ درصد از زنان کاتالونیایی در زندان در معرض خشونت جنسی هستند

آلتمیرا گوئلبنزو گونزالو، وکیل کاتالانی نیز به صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت کرد. آلتمیرا گوئلبنزو گونزالو با اشاره به وضعیت نهادهای بین‌المللی در دفاع از زندانیان زن در پرونده کاتالونیا، نمونه‌هایی از درگیری پلیس و معترضان در اعتراض به همه‌پرسی کاتالونیا را بیان کرد و گفت: «معترضانی بودند که به ۱۱ سال زندان محکوم شدند.» آلتمیرا گوئلبنزو گونزالو بار دیگر با اشاره به زندانیانی که پس از تظاهرات و اعتراضات فراوان مجازات شدند، گفت: «از دیدگاه من، زندان‌ها محل شکنجه و درد هستند. آنچه برای زنان در زندان اتفاق می‌افتد برای عموم مردم اهمیت چندانی ندارد. زندان‌ها مردسالار هستند و در عین حال به موقعیت جدیدی از اطاعت منتهی می‌شوند که در آن تلاش می‌شود زندانیان زن را تسلیم بگیرند.»

آلتمیرا گوئلبنزو گونزالو با بیان اینکه شرایط بد زندان‌ها، افراد داخل را بیمار می‌کند، گفت: ۷۰ درصد زنان زندانی در معرض خشونت جنسی هستند. گونزالو همچنین خاطر نشان ساخت که زندان‌های فمینیستی نیز ساخته شده است، و در پایان گفت: «ما باید با هم جهانی بسازیم که در آن دیگر زندانی وجود نداشته باشد.»

"با افزایش مبارزە زنان، خشونت دولتی افزایش می یابد"

در نهایت، وکیل اَبرو آک‌کال، یکی از اعضای انجمن وکلای آزادی‌خواهان سخنرانی کرد. ابرو آک‌کال با بیان اینکه وقتی به ۴۰ سال گذشته ترکیه نگاه می‌کنیم، آزار و اذیت قضایی سیستماتیک علیه زنان وجود داشته است، گفت: «با اجتماعی‌تر شدن جنبش‌های زنان و رشد مبارزات زنان می‌بینیم که خشونت دولتی بویژه در عرصه‌ی قضایی علیه آنها نیز افزایش می‌یابد.»

ابرو آک‌کال با بیان اینکه شرایطی مانند تبدیل کردن عرصه‌ها و موسسات جنبش زنان کورد از سوی ترکیه به موضوعی برای پیگرد قانونی، دستگیری هزاران فعال و جرم‌انگاری ریاست مشترک، رویکرد دولت به زنان را آشکار می‌کند، گفت: «جنبش زنان کورد، موسسات و انجمن‌های زنان، بسته شدن موسسات زنان در مدیریت‌های محلی و دستگیری فعالان زن بازتابی از دیدگاه آک‌پ-م‌ه‌پ نسبت به زنان است. دیدیم که در عرصه‌هایی مانند ت‌ژآ، کنگره زنان آزاد، جنبش دموکراتیک و آزادی‌خواه زنان و انجمن زنان رُزا، زنان محاکمه شدند. اتهاماتی که در همه آنها وجود داشت از جمله شرکت در راهپیمایی های ۸ مارس و ۲۵ نوامبر، اعتراض به قتل‌عام زنان و دفاع از نظام ریاست مشترکی، منجر به بازداشت این زنان برای مدت طولانی شد. در نتیجه، نظام حقوقی موجود همچنان جامعه را به عنوان یک دستگاه مفید با دستگاه قضایی سیاسی شده خود ارعاب می‌کند. زنان در میان این وضعیت مبارزات خود را به وجود آورد و توسعه داد.»

آک‌کال با بیان اینکه در پرونده‌ها از شاهدان و متهمان زن حتی در مورد زندگی خصوصی آنها نیز سوال می‌شود، اظهار داشت: «رویکرد متفاوتی نسبت به وکلای زن وجود دارد.» آک‌کال با بیان اینکه زنان کورد در محاکمه‌های خود دفاعیات مهمی در خصوص مبارزات زنان انجام دادند، نمونه‌هایی از پرونده‌های اخیر ت‌ژآ و کوبانی بیان کرد. آک‌کال ضمن تشریح تجربیات غریبه گَزَر که در زندان جان خود را از دست داد، به زندانیانی که از آزادی آنها جلوگیری شد نیز اشاره کرد.

ابرو آک‌کال با بیان اینکه با مجازات‌های انضباطی اخیر، مدت زمان مجازات‌شان که به اتمام رسیده است را طولانی می‌کنند و حتی «حق امید» داده نشده است، افزود: «با مبارزه بر این روندها غلبه خواهد شد.»

روز اول کنفرانس با سخنرانی جیلان آک‌چا نماینده پارلمانی استان آمد حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) به پایان رسید.

این همایش فردا در دومین روز خود ادامه خواهد داشت.