ک‌ج‌ک: با آزادی زنان، جامعه و زندگی آزاد خواهد شد

کنفدرالیسم جوامع کوردستان ک‌ج‌ک، ۸ مارس روز جهانی زنان زحمت‌کش را تبریک گفته و اعلام نمود: «با آزادی زنان، جامعه و زندگی آزاد خواهد شد.»

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با صدور پیامی به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان زحمت‌کش ضمن درود فرستادن به مبارزات زنان در عرصه بین‌المللی گفت: «ما به عنوان جنبش آزادی کورد ابراز می‌کنیم که در کنار زنان هستیم و از مبارزات آنها حمایت خواهیم کرد.»

ک‌ج‌ک از شهدای مبارزات آزادی زنان در شخصیت سکینه جانسز (سارا) یاد کرد و گفت: «ما معتقدیم که با آزادی زنان، جامعه و زندگی آزاد می‌شود.»

پیام ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«ما ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش را تبریک می‌گوییم. ما به مبارزه زنان که باور داریم آزادی زنان مبدل به آزادی تمام انسانیت می‌شود درود می‌فرستیم و به مثابه جنبش آزادی کوردستان اعلام می‌داریم که در کنار زنان خواهیم بود و اتحاد خود با مبارزه آنان را ابراز می‌داریم.

در پیشرفت و اجتماعی شدن انسانیت جایگاه طبیعت، احساس و ذهنیت زنان بسیار مهم است. اتحاد، اشتراک و ویژگی‌های زنان در اجتماعی شدن انسان و پیشرفت زندگی اجتماعی، فکر، دانایی، فرهنگ و هنر نقش پیشاهنگی را داشته است. زنان با رنج خود برای پیشرفت اجتماعی پیشگامی نمودند. در فعالیت‌های بنیادین و مهم روزانه و متداخل با این تمامی ارزش و پیشرفت‌هایی که برای انسانیت و جامعه کاربرد داشته باشد، رنج زنان موردی تعیین کننده بوده است. معنا دادن به حیات انسان‌ها، اخلاق و زیبا بودن نتیجه‌ی احساسات و تلاش‌هایی است که زنان از خود به اشتراک گذاشته‌اند. کوتاه سخن اینکه ما وجود انسانی خود را مدیون زنان هستیم.

در اعصاری که ماهیت و رنگ زنان در حیات برجسته‌تر دیده می‌شد در عین حال اعصاری بودند که آزادی و برابری در آن‌ها وجود داشت و سرکوب و سلطه‌ورزی و استعمار وجود نداشت. انسانیت هزاران و ده‌ها هزار سال بدین شکل زندگی نموده است و حیاتش در صلح و آرامش سپری شده است.

زمانیکه طبیعت اجتماعی و آزادانه زنان از اجتماعی بودن دور گردانده شد و از احساس آزادی، برابری، صلح و عشق محروم گردانده شد از طرف مردان هدف قرار گرفت، توازن حیات به هم خورد و حیات آزادی‌بخش، برابری‌خواه بر اساس عشق، صلح و اشتراک از بین رفت. از تاریخی که نگرش سلطه‌گری مرد پیشرفت داشته، زنان با سرکوب و فشار استعمارگری و خشونت سیستماتیک روبرو شده‌اند. همان چیزی را که بر زنان اعمال کردند بر اجتماع نیز روا داشتند. آزادی و صلح را از بین بردند و دوران جنگ، خشونت، اشغالگری و قتل‌عام آغاز شد. برای اینکه زنان اجتماعی بودن را تمثیل می‌کنند، زمانیکه زنان هدف قرار گرفته و فرودست می‌شوند، جامعه نیز هدف قرار گرفته و فرودست می‌شود. مدرنیته کاپیتالیستی برای اینکه طبیعت زنان، رنج و بدن آنان را می‌بلعد، اوج نگرش مرد سلطه‌گر را تمثیل می‌کند.

 مدرنیته کاپیتالیست هرگونه اندیشه، علم، تکنیک و هنر را به جنسیتگرایی و استعمارگری مبدل کرده است. مدرنیته کاپیتالیست سیستمی است که بیش از هر چیز جامعه و حیات را تخریب می‌سازد و استثمار می‌کند. سیستمی که به بهترین وجه ارتباط برخورد زنان با برخورد جامعه را جلوی چشم می‌آورد، مدرنیته‌ کاپیتالیست است. بی‌گمان زنان از آغاز تا به امروز نگرش مرد سلطه‌گر و حیات بردگی و مستعمره را قبول نکرده و مقاومت نموده‌اند. به لطف این مخالفت و مقاومت زنان، ذهنیت آزادی و اراده جامعه همیشه زنده مانده است. در ماهیت مبارزه بی‌وقفه تاریخ انسانیت برعلیه سیستم سلطه‌گرانه، استعمار و قتل‌عام، ایستار زنان آزادی‌خواه و مقاومتگر وجود دارد.

مبارزه آزادی زنان در تاریخ هیچگاه کاهش نیافته و کاملا برعکس همیشه پیشرفت داشته و گسترش یافته است و به حدی رسیده که در دوران‌ ما برای مبارزه آزادی جامعه پیشاهنگی می‌کند. در هر جایی زنان پیشرفت می‌کنند و برای مبارزه پیشگامی می‌کنند. اکنون با شعار ژن ژیان آزادی در همه جا مبارزه آزادی و رهایی گسترش می‌یابد.

در پیشرفت جنبش ما و انقلاب کوردستان و تغییر و تحولات آن، رنج و پیشاهنگی زنان نقشی بنیادین را ایفا نمود. جنبش ما نیرو و روحیه خود را از نیروی زنان و اشتیاق حیات آزاد می‌گیرد. انقلاب کوردستان با رنگ و پیشاهنگی زنان پیشبرد می‌یابد. بدون شک بدست آوردن این خصلت انقلاب کوردستان درنتیجه رفتار و برخورد رهبر آپو می‌باشد. رهبر آپو آزادی زنان را مرکز مبارزات قرار داد، ارزش بسیار زیادی برای زنان قائل شد، راه را برای سازماندهی و اراده زنان هموار ساخت. این مورد جنبش ما و انقلاب کوردستان را متفاوت نمود، زنان را نیرومند ساخته و به آنها نیرو بخشیده است. رهبر آپو برای پیشبرد ذهنیت و مبارزه آزادی زنان رنج و کوشش بسیاری نمود. با برخوردهای ایدئولوژیک و فلسفی که ایجاد ساخت، مدل و پارادیم نوین حیات را بر پایه‌ی آزادی زنان بنا نهاد. این رنج و کوشش رهبر آپو امروزه در تمام جهان از جانب زنان دیده می‌شود و از آن صیانت می‌شود. زنان برای آزادی جسمانی رهبر آپو در خطوط  مقدم جای می‌گیرند و برای کارزار آزادی پیشاهنگی می‌کنند. ما این موضع زنان را بسیار بامعنا و باارزش می‌بینیم و در این روز بامعنا یکبار دیگر از تمامی زنان سپاسگذاری می‌کنیم.

در مبارزه آزادی زنان کوردستان که بر جهان تاثیر نهاد، هزاران و ده‌ها هزار زن شهید شدند. در این مبارزه شخصیت‌های بزرگ رهبر و پیشاهنگ بمانند سکینه جانسز-سارا ظهور نمودند و هویت و کاراکتر مبارزه آزادی زنان را بنا نهادند. رهبر آپو مشخص نمود که مبارزه آزادی زنان مبارزه‌ی سکینه-سارا می‌باشد. ما در نمود شخصیتی رفیق سکینه-سارا که در جهانی کردن مبارزه آزادی زنان کوردستان نقش بزرگی را ایفا نمود، تمامی شهدای آزادی زنان را با احترام وقدردانی یاد می‌کنیم. ما باور داریم که اگر زنان آزاد شوند، جامعه و زنان نیز آزاد می‌شوند. با این عقیده یکبار دیگر ۸ مارس را به تمامی زنان جهان تبریک می‌گوییم و اتحاد  خود با مبارزه آنان را ابراز می‌داریم و پیروزی‌های بزرگ را برای آنان خواستاریم.»