کمیته نوبل در رابطه با وضعیت نرگس محمدی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد ابراز نگرانی کرد

کمیته نوبل در خصوص نرگس محمدی، فعال حقوق زنان در زندان اوین در تهران، پایتخت ایران، بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که «نگران وضعیت وی» است.

خانواده نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ در بیانیه‌ای در ۶ نوامبر اعلام کردند که این فعال در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

این خانواده هشدار دادند: «جمهوری اسلامی مسئول هر اتفاقی است که برای نرگس عزیزمان بیافتد.»

این فعال به عدم مراقبت کافی از زندانیان و الزام زنان به پوشیدن حجاب اعتراض دارد.

چند روز پیش، مقامات زندان به بهانه‌ی اینکه روسری ندارد از انتقال نرگس محمدی به بیمارستان خودداری کردند.

این خانواده با اشاره به اینکه نرگس محمدی ۵۱ ساله بخاطر داشتن مشکلات قلبی و ریوی نیاز به مراقبت‌های فوری دارد، اظهار داشت: وی حاضر است با عدم استفاده از روسری اجباری حتی برای درمان جان خود را به خطر بیندازد.

بریت ریس آندرسن، رئیس کمیته نوبل نروژی، اظهار داشت که آنها عمیقاً نگران وضعیت نرگس محمدی هستند.

اندرسن گفت: «اجبار کردن زندانیان زن به پوشیدن روسری برای بستری شدن در بیمارستان، غیرانسانی و از نظر اخلاقی غیرقابل قبول است.»

نرگس محمدی که ۱۳ بار بازداشت و مجموعا به ۳۱ سال زندان و ۵ ضربه شلاق محکوم شد و از سال ۲۰۲۱ بار دیگر زندانی شده است، به یکی از چهره‌های برجسته قیام «ژن، ژیان، ئازادی» در ایران و روژهلات کوردستان تبدیل شد.

کمیته نوبل در ۶ اکتبر جایزه معتبر صلح را به او اعطا کرد و از «مبارزه علیه ظلم بر زنان در ایران و تلاش‌های او برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه» تمجید کرد.

نرگس محمدی، فعال حقوق زنان ایران در پیام خود از زندان در تهران گفت: پیروزی آسان نیست، اما قطعی است. این پیام که توسط دخترش کیانا رحمانی به زبان فرانسه خوانده شده، در ابتدای نوامبر در سایت رسمی نوبل منتشر شد.