کمیته زندانیان پ‌ک‌ک-پاژک: راه حل، ایدئولوژی آزادی زنان است

کمیته زندانیان پ‌ک‌ک-پاژک با بیان اینکه در قرن بیست و یکم ایدئولوژی که می‌تواند بحران سیستمی را حل کند، ایدئولوژی آزادی زنان است، خاطرنشان نمود، ایدئولوژی‌های تحت سلطه مردان پاسخگوی مشکلات اجتماعی نیستند.

کمیته زندانیان پ‌ک‌ک-پاژک در ۸ مارس بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: «زندگی انسان تنها زمانی معنا دارد که آزاد باشد؛ زندگی دور از آزادی، هر کجا که باشد، همیشه برای یک زن مانند زندان است، تاریک است. به همین دلیل است که زندگی مدرنیته سرمایه‌داری همیشه زندان سیاهی برای زنان است، نیروهای سلطه‌گر تحت نام مدرنیته همیشه از برابری، آزادی و برادری صحبت می‌کنند تا جامعه را فریب دهند.»

در این بیانیه اعلام شده است که زنان مانند همیشه نقشی تاریخی را برای نشان دادن چهره واقعی نظام سلطه‌گر بر عهده می‌گیرند و گفته شده است: «این نقش گامی محکم برای ارزیابی در سطح استراتژیک است. برای اولین بار در این مرحله، زنان در سطحی سازمان‌یافته دور هم جمع شدند و اعتراض خود را که حق فعالیت دموکراتیک است، علیه نظام به صورت سازماندهی شده نشان دادند. این زنان مقاومتگر نیرو و پتانسیل خود را از میراث انقلاب نوسنگی به دست آوردند.

از حق فعالیت دموکراتیک استفاده کردند

در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا هزاران زن که در یک کارخانه کار می‌کردند، دست به اعتصاب غذا زدند تا شرایط کار و زمان کار برای آنها تعدیل شود، برای دستمزد برابر، با فعالیت خود، با مبارزه طبیعی زنان، در سطحی تاریخی اعتصاب غذا را آغاز کردند. این مقاومت زنان در برابر ذهنیت جنسیتی نظام هژمونیک روشی برای کنش دموکراتیک است. زنان از حق خود برای فعالیت دموکراتیک علیه مدرنیته سرمایه‌داری استفاده کردند که حق آزادی و برابری است. رهبری می‌گوید«هر اتفاق و لحظه لازمه انقلاب است». مدرنیته سرمایه‌داری برای شکستن اعتصاب غذا که حق دموکراتیک زنان است و جلوگیری از گسترش مبارزات آنها درب کارخانه را که محل مقاومت بود بست. دور کارخانه طناب انداختند و کارخانه را آتش زدند. در این کارخانه ۱۲۹ زن مقاومتگر در اعتصاب غذا سوزانده و به قتل رسیدند. نظام سلطه‌گر می‌خواست مبارزات مقاومت زنان را به طرز وحشیانه‌ای سرکوب کند، اما با وجود این، مبارزه زنان قدم به قدم گسترش یافت و به این سطح رسید. این مشعل آزادی با پیشاهنگی جنبش آزادی زنان ما ادامه دارد.

ایدئولوژی رهایی زنان

رهبری با ایدئولوژی آزادی زن که در سال ۱۹۸۸ اعلام کرد، نشان داد که انرژی پویای زنان که در ۸ مارس به نمایش گذاشته شد را نمی‌توانند مسدود کنند و از این به بعد نیز مسدود نخواهد شد. ایدئولوژی آزادی زن ما این هدف را برای خود قرار داده است که در برابر واقعیت برده‌داری زنان، زنان به نیروی خود تکیه کنند، اراده داشته باشند، عنصر اصلی زندگی و روابط خود شوند و جایگاه مستقلی داشته باشند. لذا با ایدئولوژی آزادی زن که رهبر ما در ۸ مارس ۱۹۸۸ اعلام کرد، گفت: « دیگر نه تنها ۸ مارس بلکه باید هر روز، روز زن باشد».

برای یک آفرینش اجتماعی جدید

در قرن بیست و یکم، ایدئولوژی که می‌تواند بحران سیستماتیک جامعه را حل کند، ایدئولوژی آزادی زنان است. ایدئولوژی‌های مردانه نمی‌توانند به مشکلات اجتماعی پاسخ دهند. از آنجایی که ایدئولوژی‌های جامعه را حل نمی‌کنند، به جای حل آن، بیستر مشکل ایجاد می‌کنند. حتی کارکردهای حل مسئله خود را ندارد. در مقابل هویت‌های ایدئولوژیک با مهر غالب مردانه، ایدئولوژی آزادی زنان این قدرت را دارد که در جامعه گامی رو به جلو بردارد. ذهن هژمونیک در قرن بیست و یکم اعلام کرد که نیازی به ایدئولوژی نیست، بنابراین می‌خواهد جوامعی را بدون ایدئولوژی و هویت رها کند. ایدئولوژی، هویت یک جامعه است و بدون این هویت، آفرینش اجتماعی جدید صورت نمی‌گیرد.

ما باید به پیروزی این مرحله باور داشته باشیم

یکی از مسائل اساسی که باید در چارچوب این گام به آن توجه کنیم این است; باید تا آخر به پیروزی این مرحله ایمان داشته باشیم و با تمام توان برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای تلاش کنیم. شانس پیروزی بسیار زیاد است، فاشیسم AKP-MHP در جنگ علیه ما تحت عنوان «طرح شکست» به طور جدی شکست خورده است. اگر در هر عرصه‌ای که هستیم به نقش خود برسیم، باید مبارزه و مقاومت خود را با این آگاهی بالا ببریم که به پیروزی نزدیک شده‌ایم. این فرآیند، فرآیند دستیابی به اهداف ما است. دشمن با تمام امکانات حمله می‌کند و تلاش می‌کند این گام ما را بی‌اثر کند، اما حاکمیت اخلاقی، عقیدتی، نظامی و سیاسی کاملاً در دست ماست. رهبر آپو باشکوه‌ترین مقاومت را به هر میدان و موضع مبارزه با مقاومت امرالی رهبری می‌کند. این مقاومت بی‌نظیر در هر میدانی بر اساس خط فدایی پاسخ خود را می‌یابد.

مقاومت در زندان ضروری است

با وجود این همه حمله و خشونت در زندان‌ها، به دلیل شرایط موجود در زندان‌ها اعتصاب غذا زودتر آغاز نشد. رفقای ما در زندان از ۲۷ نوامبر برای کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» اعتصاب غذا کردند. این مقاومت اعتصاب غذا با وجود همه حملات دشمن با قاطعیت ادامه دارد. ادامه مبارزه در زندان‌ها با مقاومت فراوان نشانه‌ای از خط فدایی جنبش ما در زندانهاست. بنابراین، همانطور که گریلاها در مناطق جنگی، در تونل‌ها، در کوه‌های کوردستان بر خط فدایی ایستاده‌اند، رفقای ما در زندان نیز ایستادن در صف فدایی را به عنوان نقطه‌ای می‌دانند. آنها با اعتصاب غذا نشان می‌دهند که چگونه در زندان‌ها مقاومت می‌کنند. روح مقاومت رفیق ما سکینه جانسز وجود دارد که در ۱۲ سپتامبر در برابر شکنجه فاشیسم مقاومت کرد.

تمام تمرکز ما باید روی پیروزی مرحله باشد

برای پیروزی فرآیند کارزار، همه ما باید روی موفقیت کارزار در هر زمینه‌ای با تمام توان، انرژی و پتانسیل خود تمرکز کنیم. بر این اساس باید با عزم و ایمان و فداکاری کار کنیم. وفاداری به رهبری، رفع عدم همکاری و ایفای مسئولیت‌های تاریخی و زمانی، تنها با پیروزی در گام حاصل می‌شود. بر این اساس هشتم مارس روز جهانی زن را به ویژه رفقای خود در زندان با این عزم تبریک می‌گوییم و به مادران گرانقدرمان که در تحصن عدالت هستند نیز این روز را تبریک می‌گوییم و به مقاومت آنان درود می‌فرستیم.»