کنفرانس یکصدمین سال معاهده لوزان باعنوان "نقش زنان در دفاع از خاک و هؤیت" برگزار شد

در راستای اقدامات مرتبط با یکصدمین سال معاهده لوزان، یک کنفرانس باعنوان "نقش زنان در دفاع از خاک و هؤیت" در شهر هولیر پایتخت اقلیم باشور کوردستان برگزار شد.

در شهر هولیر با حضور شماری از اعضای نهادهای زنان در اقلیم باشور کوردستان و تعداد زیادی از آکادمیسین‌ها و حقوقدانان و روشنفکران و نماینده جوامع مختلف ملی و مذهبی، کنفرانس یکصدمین سال معاهده لوزان در سالن اتحادیه نمایندگان پارلمان کوردستان برگزار شد.

در این کنفرانس پیامدهای معاهده لوزان بر زنان باشور کوردستان مورد بحث قرار گرفت و از لحاظ سیاسی، قانونی، اقتصادی و اجتماعی درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

در این کنفرانس گزارشی درباره وقایع تاریخی نسل‌کشی‌ها و پیامدهای ناشی از معاهده لوزان بر زنان باشور کوردستان توسط مژده عباس عضو کمیسیون زنان ک‌ن‌ک ارائه شد.

سپس یک پانل درباره وضعیت کنونی زنان باشور کوردستان از لحاظ حقوقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انجام شد که ریزان شیخ دلیر آن را برعهده داشت.

در بخش اول این پانل؛ نازناز محمد پارلمانتار سابق مجلس اقلیم کوردستان، یک بحث با عنوان "آزادی کوردستان و مسئله زن چقدر به هم مرتبطند؟ لوزان با سیاست تجزیه کوردستان چقدر بر زنان کورد تاثیرگذار بوده؟" ارائه داد.

در بخش دوم پانل یک مبحث دیگر با عنوان "وضعیت زنان کوردستان در سایه‌ی قانون و قانونگذاری" توسط حقوقدان؛ پیمان عزالدین ارائه گردید.

در بخش سوم پانل، فعال عرصه حقوق زنان در باشور کوردستان؛ پروین عزیز بحثی با عنوان "جایگاه اقتصادی زنان باشور کوردستان و اهمیت استقلال مالی زنان) تقدیم حضار کرد.

در بخش چهارم این پانل یک مبحث دیگر با عنوان "تاثیرات روانی نسل‌کشی بر زنان و پیامدهایش بر حیات اجتماعی" توسط گولاله گرمیانی تقدیم شد.

در بخش دوم این کنفرانس یک پانل دیگر با موضوع "راهکارها برای یکصد سال پس از پیمان لوزان بر مبنای توازن قوای جهانی" برگزار شد.

در این پانل مباحث زیر مطرح شد: نقش زنان در فرصت‌های پیش‌آمده برای خلق کورد، در میان توازن قوای جهانی و تحولات احتمالی در منطقه، برای کاستن از پیامدهای معاهده لوزان بر زنان چه باید کرد؟، چگونه می‌توان از اتحاد زنان برای مقابله با تفرقه در جامعه استفاده کرد؟"

این پانل توسط زینب مراد رئیس‌مشترک کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) و بهار علی مدیر "سازمان ما" تقدیم شد.

در کنار این مباحث، موضوعات نسل‌کشی، قتل‌عام زنان، تخریب محیط زیست و تغییر بافت جمعیتی مناطق کوردنشین مورد بحث قرار گرفت.

نیز بر اهمیت نقش آموزش و پرورش در حفظ زبان و فرهنگ تاکید شد. نیز بر نقش مطبوعات در تحقق حق طبیعی خلق کورد برای استقلال و نیز نقش رسانه‌ها در کاهش مشکلات زنان تاکید گردید.

نیز بر لزوم تلاش و مبارزه زنان کورد برای احقاق حقوق خود و دفاع آنان از همدیگر تاکید شد.