کنفرانس «ژن، ژیان، ئازادی» در استکهلم ادامه دارد

همایش «ژن، ژیان، ئازادی» به ابتکار جامعه زنان روژهلات کوردستان (کژار) در دومین روز خود در استکهلم ادامه دارد.

محورهای جلسه امروز شامل «تأثیر پویایی‌های داخلی و خارجی بر انقلاب»، «مشکلات تداوم قیام‌ها»، «انقلاب زن و جامعه» است.

در اولین جلسه روز دوم، بلقیس روشن، نماینده سابق افغانستان، روژین موکریانی آکادمیسین از دانشگاه کالج کورک ایرلند، سارا کرمانیان آکادمیسین از انگلیس و آکادمیسین ندا هوشنگ از سوئد سخنرانی می‌کنند.

در این کنفرانس صدها زن کورد، بلوچ، افغان و فارس حضور داشتند. در جلسات روز شنبه همایش فریبا برهان‌زهی فعال بلوچ سخنان مهمی ایراد کرد.

برهان‌زهی با تأکید بر قیام «ژن، ژیان، ئازادی» اظهار داشت: «این قیام آغازگر یک رنسانس فکری و تحول اجتماعی در سراسر ایران بود.»

بخش‌های مهم سخنان برهان‌زهی به شرح زیر است:

قیام «ژن، ژیان، ئازادی» اقشار اجتماعی را تحت رهبری زنان گرد هم آورد و یک اتحاد اجتماعی ایجاد کرد. این اتحاد جوامع بلوچ، کورد، ترک، عرب، لر، خزری و ترکمن را گرد هم آورد که در طول تاریخ در ایران سعی در حفظ موجودیتشان هستند، آورده است.

بعد از به قتل رسیدن ژینا امینی توسط رژیم ایران، مردم بلوچ با صدای بلند علیه رژیم تشنه به خون قیام کردند. قیامی که از شهرهای کوردنشین آغاز شد در زاهدان به قدری موثر بود که مرزها را باز کرد. بلوچ‌های پاکستانی به انقلاب مردم ایران درود فرستادند و دهها روز تظاهرات برگزار کردند. دهها غیرنظامی بیگناه توسط گاردهای رژیم در شهرهای بلوچستان قتل‌عام شدند.اما مردم بلوچ در مقابل ظلم و کشتار زنان توسط رژیم ایستادگی کردند و صدای خود را بلند کردند و به اعتراضات خود ادامه دادند. هم ایران و هم پاکستان با سلاح‌های سنگین به شهرهای بلوچستان حمله می‌کنند. زنان و کودکان قتل‌عام می‌شوند. همان طور که در قیام «ژن، ژیان، آزادی» اتفاق افتاد، مردم بلوچ تاکید می‌کنند که اتحاد مقاومت باید تقویت شود و حاکمیت رژیم‌های نژادپرستانه باید شکسته شود.»