کنفرانس زنان ایزدی در پارلمان اروپا: باید جایگاه شنگال به رسمیت شناخته شود

کنفرانسی در پارلمان اروپا با عنوان ‘بازسازی جامعه‌ی ایزدی تحت تهدید نسل‌کشی’ برگزار شد. در ابتدا به نسل‌کشی و خواسته‌های ایزدیان اشاره و درخواست شد که حملات دولت ترکیه متوقف شود.

این کنفرانس در پارلمان اروپا توسط چتر انجمن زنان ایزدی (SMJÊ) برگزار می‌شود و مرکز اتحادیه انجمن‌های ایزدی از این کنفرانس حمایت می‌کند. نشست اول این کنفرانس با حضور شیلان بدل خدر برگزار شد. شیلان بدل خدر از محتوا و هدف این کنفرانس خبر داد و اعلام کرد، تلاش می‌کنیم از تکرار فجایع مشابه نسل‌کشی جلوگیری کنیم.

قبل از شروع این پنل، سخنگوی SMJÊ، نوژیان گونه‌ی سخنرانی کرد و در مورد دست‌آوردهای ایزدیان‌ که در ۱۰ سال گذشته با مبارزه و مقاومت به دست آورده‌اند، اشاره کرد.

بازسازی مجدد

نوژیان گونه‌ی به  اشاره کرد که : «لازم است در سطح بین‌المللی منطقه‌ی شنگال به رسمیت شناخته شود» و خواستار اتخاذ تدابیر مشخص برای قربانیان نسل‌کشی شد. نوژیان گونه‌ی با اشاره به اینکه مدل خودمدیریتی دمکراتیک در شنگال الگویی برای راه‌حل مشکلات است. همچنین گفت: «برای این‌که قربانیان نسل‌کشی بتوانند زندگی خود را بازسازی کنند، لازم است کمک‌های مالی ارائه شود. برای جلوگیری از حملات، حریم هوایی باید بسته شود. لازم است عاملان نسل‌کشی در سطح بین‌المللی محاکمه شوند. آیین ایزدی را باید به عنوان یک دین متفاوت و جدا پذیرفت.

‘تهدید همچنان ادامه دارد’

عضو پارلمان اروپا، کاترین لانگنسیپ از کسک ایفا اعلام کرد که تهدید علیه ایزدیان همچنان ادامه دارد و جنگی علیه زنان و کودکان در جریان است. کاترین لانگنسیپ اتفاقاتی را که در طول جنگ جهانی دوم بر زنان اتفاق افتاد را یادآوری کرد.

‘لازم است مکانیسمی برای امنیت ایزدیان در نظر گرفته شود’

نماینده پارلمان فدرال بلژیک، جورج دالیماگن اعلام کرد، آن‌ها گزارشی در مورد ایزدی‌ها تهیه کردند، از آن‌ها بازدید کرده‌اند و نسل‌کشی ایزدی‌ها در پارلمان بروکسل پذیرفته شد، اما لازم است توسط حکومت نیز پذیرفته شود.

جورج دالیماگن در ادامه گفت: «این کنفرانس فقط یک یادبود نیست، این فاجعه هنوز ادامه دارد، هنوز هزاران ایزدی در کمپ زندگی می‌کنند، پس از ۱۰ سال از نسل‌کشی، ما باید برای این خلق راه‌حلی پیدا کنیم، باید راه‌حلی برای امنیت ایزدی‌ها پیدا شود. ما در حال ملاقات با مقامات بلژیکی و اروپایی در این مورد هستیم.»

جورج دالیماگن در ادامه گفت: «می‌خواهم با صدای بلند درخواستی ارائه کنم، باید یک مکانیسم حفاظتی باید در سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای خلق شنگال ایجاد شود، لازم است این خلق به سرزمین خود بازگردند، برای ایجاد یک مکانیسم امنیتی، باید با ایزدی‌ها کار کرد.»

لازم است از یکدیگر حمایت کنیم

لورنا لوپز دی لاکال، عضو اتحادیه سبز در پارلمان اروپا، یادآوری کرد که بسیاری از پارلمان‌ها نسلکشی را به رسمیت شناخته‌اند و گفت: «۵۰۰ هزار نفر به دلیل نسل‌کشی آواره شدند. شنگال سرزمین ایزدی‌هاست.»

در ادامه لورنا لوپز گفت: «ما باید از یکدیگر حمایت کنیم و از مقاومت زنان ایزدی، حمایت و تلاش‌های برای بازسازی تشکر کرد.

لورنا لوپز اعلام کرد که به رسمیت شناختن نسل‌کشی ایزدیان‌ در پارلمان‌ها مهم است، اما گام‌هایی که باید منبعد در این زمینه برداشته شوند مهم هستند و سخنان خود را با گفتن «ژن، ژیان،آزادی» به پایان رساند.

‘لازم است حملات دولت ترکیه متوقف شوند’

همچنین اوزلم دمیرل از گروه چپ پارلمان اروپا (GUE/NGL)

اعلام کرد که ایزدی‌ها که دارای فرهنگ و ایمان عمیقی هستند تنها با نسل‌کشی در دستور کار قرار می‌گیرند و از اتحادیه‌ی اروپا به خاطر سکوت در زمانی که تبهکاران داعش خلق ایزدی را مورد نسل‌کشی قرار می‌داد، انتقاد کرد.

اوزلم دمیرل بە این شاره کرد که هیچ صحبتی در مورد حملات دولت ترکیه نشده است، گفت: «می‌خواهم از حملات هوایی جلوگیری شود، جای تعجب است که هنوز هواپیما به ترکیه فروخته می‌شود و در ادامه گفت: باید شرایط برای زندگی مسالمت‌آمیز برای تمامی انسان‌ها و جوامع و اعتقادات و جنسیت‌ها فراهم شود. در پایان به طور ویژه درخواست کرد که حملات دولت ترکیه متوقف شود و سلاح به ترکیه فروخته نشود.»

همچنین مری کالینز عضو EWL نیز اشاره کرد که مشکل را می‌توان با یک دستور کار فمینیستی حل کرد.

این کنفرانس در طول روز با پنل‌های متعدد ادامه خواهد داشت.